In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Echte bonsai? 9 jaren 2 weken geleden #38412

  • LotteLubos
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi!
Ik ben naar dit forum gekomen met een vraag waar ik heel erg over inzit, ik heb namelijk 4 maanden geleden een bonsai bij een tuincentrum gekocht. Er stond bij dat het een ligustrum is, maar ik weet dit dus niet zeker omdat de bladeren niet echt overeenkomen met een echte ligustrum. Ook weet ik niet of dit wel als echte bonsaiboom valt te omschrijven omdat hij meer lijkt op een stuk tak die is gebogen met een slecht stuk ijzerdraad (deze zaten er ook nog aan bij aankoop). De bovenkant is ook erg ruw afgeknipt met wat oogt geen goede snoeischaar. Hierdoor zit ik ook erg in over de kwaliteit. Ik ben een beginner en zou wat tips erg kunnen gebruiken!
Bedankt alvast

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Echte bonsai? 9 jaren 2 weken geleden #38413

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

LotteLubos schreef : Ook weet ik niet of dit wel als echte bonsaiboom valt te omschrijven omdat hij meer lijkt op een stuk tak die is gebogen met een slecht stuk ijzerdraad (deze zaten er ook nog aan bij aankoop).


Je hebt zelf eigenlijk al de juiste conclusies getrokken.

Hier kun je vergelijken of de bladeren op die van een liguster - of een andere boom - lijken, ik kan 't zelf niet goed zien op de foto: www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/boom-identificatie

Het boompje ziet er niet erg gezond uit. Hoe en hoe vaak geef je 'm water? Waar staat-ie?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Echte bonsai? 9 jaren 2 weken geleden #38414

  • LotteLubos
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik geef hem vrijwel elke dag water, ligt eraan hoe vochtig de grond is, en hij staat op een lichte plek met soms de volle zon erop. De blaadjes op de bovenste en een na bovenste tak willen niet meer terugkomen wat ik ook doe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Echte bonsai? 9 jaren 2 weken geleden #38422

  • LotteLubos
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
[/quote] Hier kun je vergelijken of de bladeren op die van een liguster - of een andere boom - lijken, ik kan 't zelf niet goed zien op de foto: www.bonsaiempire.nl/boomsoorten/boom-identificatie [/quote]


Ik heb gekeken en het lijkt op zich op een liguster, maar dan wel in jonge staat. (De blaadjes zijn nog niet dik enzo.). Maar de blaadjes hebben niet helemaal dezelfde vorm. Ik heb wel steeds meer het gevoel dat dit gewoon een "huis- tuin- en keukenplantje" is die een beetje is vervormd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LotteLubos.

Echte bonsai? 9 jaren 2 weken geleden #38423

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

LotteLubos schreef : Ik heb gekeken en het lijkt op zich op een liguster, maar dan wel in jonge staat. (De blaadjes zijn nog niet dik enzo.). Maar de blaadjes hebben niet helemaal dezelfde vorm. Ik heb wel steeds meer het gevoel dat dit gewoon een "huis- tuin- en keukenplantje" is die een beetje is vervormd.


Ik zei al dat je conclusies juist waren. Het goede nieuws is dat je het zelf ziet en dus het onderscheid kan maken tussen echte bonsai en tuincentrum boompjes. Dit soort boompjes zijn een massaprodukt met weinig tot geen bonsai-waarde. Ze worden door bonsai-liefhebbers vaak enigszins neerbuigend ' mallsai ' genoemd.

Het is niet onmogelijk dit boompje verder op te kweken en te verbeteren, maar dat kost jaren tijd en vereist de nodige kennis.
Belangrijkste op dit moment is 'm gezond te krijgen. Check de care guidelins op de eerder genoemde pagina.
Mijn eerste indruk is dat 't boompje te nat staat.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LotteLubos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts