In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38571

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Een cedrus deodara van +20 jaar oud en 40 cm hoog: daar moet toch over al die jaren enorm veel aan gesnoeid zijn?
Hoe ziet die eruit? Kan je een foto posten? Mag ook van de andere plant, misschien kan iemand je aan de juiste benaming helpen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sabine van de Ven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38572

  • Sabine van de Ven
  • Sabine van de Ven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 0
Dat klopt ja Ivan. Zodra ik in de gelegenheid ben maak ik foto's. Het is gewoon een heel dik stronkje met hangende takken. mijn amateur determinatie is gebaseerd opvde hangende takken en blauwige naaldjes. Misschien zit ik er volledig naast. De tuin is bij mijn moeders huis, maar dat is ook weer haar ouderlijk huis. Zijzelf woont er nu twintig jaar, maar de familie al veel langer. We weten alleen zelf niet goed meer wie wanneer geplant is. De max leeftijd van de planten kan bijna 70 jaar zijn, maar dat betwijfel ik.
kan even duren met de foto maar ik doe mijn best.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38575

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi Sabine,

In je andere draadje heb ik een uniform substraat advies gegeven. korrelgroote 1-~5 mm korrels. Geen aarde, potgrond, zand etc toevoegen. Veel slecht advies is afkomstig van 'letterlijke' vertalingen van japanse boeken, in een tijd dat er weinig mensen in Japan in de leer waren. Ook is het klimaat in Nederland HEEL anders dan in Japan. Wat daar werkt, is niet per se het beste hier.

Walter Pall is een persoon die veel kritiek krijgt op zijn manier van bonsai. Echter, vanuit biologisch oogpunt is zijn methode correct, en zijn resultaten qua groei zijn duidelijk. Dus zijn blog is een aanrader.

Qua uitgraven..

Nu is het aan de late kant inderdaad. Echter, met juiste nazorg kan het nog prima bij loofbomen. Voor jeneverbes zou ik de plant nu rondsteken met een scherpe spade. (Dus niet met zo'n 'holle bats voor zand'. En dan kiezen of je in de laatste zomerweken wilt uitgraven (einde augustus, begint september) of pas na de winter. Jeneverbessen zijn behoorlijk anders dan loofbomen qua wortelbehandling. Meer en meer mensen gaan over op het verpotten van jeneverbes in de zomer, omdat ze dan beter aanslaan. Maar goed.. Alles valt en staat bij de nazorg die je kan en wilt geven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Sabine van de Ven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38577

  • Sabine van de Ven
  • Sabine van de Ven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik zag je advies idd. Het is lastig hoor. Zoveel mensen, zoveel voorkeuren. Misschien dat ik maar gewoon 1 iemand ga kiezen, lol. Maar ik doe er mijn voordeel mee. Thanks anyway!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38583

  • Sabine van de Ven
  • Sabine van de Ven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 0
Bij deze wat foto's van de stronk waarvan ik vermoed dat het een cedrus deodara is. de tweede foto is van recht van boven. Ik denk dat ie ooit bij de grond is afgezaagd. graag jullie mening over wat het is en of er iets van te maken valt. Anders laat ik hem gewoon lekker staan. Oh deze is trouwens niet uit de tuin van mijn moeder. Deze staat in een tuin in de buurt. Zoveel planten bekeken die dag dat ik me vergiste in wie waar stond. Weet dus niet eens of ik deze zou mogen hebben.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Sabine van de Ven. Reden: stukje vergeten.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38585

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Daar is zeker wat van te maken.

Twee jaar geleden heb ik een cedrus deodara uitgegraven, midden in de zomer. De plant in de schaduw gezet en de eerste weken dagelijks het loof gesproeid. Substraat aan de droge kant gehouden (Wel de kluit goed uitgeschud, wat makkelijk ging: Ik woon op de zandgronden. Na twee jaar geen tak verloren, en de boom als een compacte pre-bonsai weg gegeven aan een clubgenoot. Het zijn geen makkelijke bomen voor bonsai omdat de groei vrij lang en grof is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38588

  • Oenes
  • Oenes's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 464
  • Ontvangen bedankjes 122
Is volgens mij een Juniperus soort (Squamata).

groet
Oenes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38590

  • Sabine van de Ven
  • Sabine van de Ven's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 26
  • Ontvangen bedankjes 0
Oei. De meningen verdeeld. Dan weet ik het al helemaal nier meer. Zal de mensen eens vragen. En of ik hem mag hebben uiteraard!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38593

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het is met zekerheid een Juniperus, waarvan de top juist boven de onderste takken werd weggesnoeid. (Loopt zoals de meeste coniferen normaal niet uit als er geen groen behouden blijft)
Squamata kan zeer goed zijn, maar ik heb meer kennis van loofbomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

wanneer uitgraven? 9 jaren 1 week geleden #38594

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

leatherback schreef : Twee jaar geleden heb ik een cedrus deodara uitgegraven


Zitten slapen.
Ik doelde op Chamaecyparis pisifera Boulevard; Ik vind jouw plant er wel wat van weg hebben. Maar goed. IK vind de naaldbomen in juniperus & chameacyparis hoek erg lastig uit elkaar houden, zeker op basis van fototjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren