In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Volgorde van werken 9 jaren 6 dagen geleden #38641

  • LucRoux
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295
Dag allemaal,

zoals zovelen hier ben ik een tijdje geleden ( een dik jaar) geïnteresseerd geraakt in bonsai. Heb ruim de tijd genomen om boeken te lezen,het internet af te schuimen, youtube leeg te kijken...Ben dan begonnen met wat stompen te collecteren her en der , die nu vrolijk staan te groeien en takken staan aan te maken in volle grond. Gezien die daar nog wel enkele jaren zullen staan groeien heb ik me vanmorgen een goedkope pinus mugo mops aangeschaft, gewoon bij de lokale boomkwekerij, als "leerboom".
Na deze uitleg mijn vraag: ondanks alle info weet ik niet welke "logische" ( voor zover dat bestaat) volgorde ik nu hoor te volgen bij een aangekocht boompje ( ik heb zoiets ook niet gevonden op het net). Bij mijn stompen is dat vrij duidelijk, bij dit boompje weet ik het niet. Mij lijkt dat ik eerst en vooral een idee moet hebben welke richting te volgen ( ik zie er wel een literatistijl in),maar dan??? Verpotten- naaldknoppen pitsen/uitdunnen- opschonen,takken verwijderen en al bedraden... ??? Wat ik dus vooral wil weten: is er een " te volgen procedure"?

met dank,

Luc


Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by LucRoux.

Volgorde van werken 9 jaren 6 dagen geleden #38647

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Stap 1. Bekijk de mogelijkheden van de plant.
- Waar zitten de belangrijke wortels. Kan je een nebari maken (Bij naaldbomen minder relevant).
- Hoe groot kan de bom zijn (stamdikte * 12 is absolute hoogte van de boom normaal gesproken. Beter is stamdikte maal 6; Uitzonderingen bestaan maar zijn.. Uitzonderingen)
- Wat staat de boom toe qua vorm?
Stap 2. Bekijk wat een boom kan hebben tegelijk (Dennen zijn een vrij strikte 'een actie per jaar' soort)
- Wat moet eerst? Verpotten? Of kan je dit jaar stijlen

Stap 3. Aan de slag.

Bij deze plant zou ik sterk overwegen de top er uit te halen, bv na de knik onderin. Dan een of twee van de takken die onderaan groeien uit laten groeien tot offertakken. Daarmee krijg je dikte en tapsheid, waarmee je op termijn een betere boom krijgt.

Ik zie er geen literaat in.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volgorde van werken 9 jaren 6 dagen geleden #38654

  • stevens
  • stevens's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 405
  • Ontvangen bedankjes 64

leatherback schreef : Stap 1. Bekijk de mogelijkheden van de plant.
- Waar zitten de belangrijke wortels. Kan je een nebari maken (Bij naaldbomen minder relevant).
- Hoe groot kan de bom zijn (stamdikte * 12 is absolute hoogte van de boom normaal gesproken. Beter is stamdikte maal 6; Uitzonderingen bestaan maar zijn.. Uitzonderingen)
- Wat staat de boom toe qua vorm?
Stap 2. Bekijk wat een boom kan hebben tegelijk (Dennen zijn een vrij strikte 'een actie per jaar' soort)
- Wat moet eerst? Verpotten? Of kan je dit jaar stijlen

Stap 3. Aan de slag.

Bij deze plant zou ik sterk overwegen de top er uit te halen, bv na de knik onderin. Dan een of twee van de takken die onderaan groeien uit laten groeien tot offertakken. Daarmee krijg je dikte en tapsheid, waarmee je op termijn een betere boom krijgt.

Ik zie er geen literaat in.

ik sluit mij volledig aan bij deze raad maar denk er zeker aan dat de top er uit halen niet een werk is voor nu anders sterft hij waarschijnlijk ,vormen met grote snoei doe ik enkel in het najaar of de winter en dan dek ik ook steeds de gesnoeide delen af met wondpasta
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Volgorde van werken 9 jaren 6 dagen geleden #38658

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

LucRoux schreef : Na deze uitleg mijn vraag: ondanks alle info weet ik niet welke "logische" ( voor zover dat bestaat) volgorde ik nu hoor te volgen bij een aangekocht boompje


In het (niet zo heel verre) verleden raakte ik eigenlijk alleen bomen kwijt, niet meer door een onjuiste verzorging, maar door te veel te willen in te korte tijd. Mijn 'volgorde' tegenwoordig is: niks doen. Boom met rust laten voor een jaartje zodat-ie kan settelen. Dat geeft dan ook volop tijd om je in de soort te verdiepen en een plan te maken.

Voordeel is dat ik dit jaar eigenlijk geen verliezen heb. Nadeel is dat ik dit jaar maar weinig te doen heb, terwijl m'n handen jeuken :)

Verpotten- naaldknoppen pitsen/uitdunnen- opschonen,takken verwijderen en al bedraden... ??? Wat ik dus vooral wil weten: is er een " te volgen procedure"?


Ja. Voor elke handeling is er een periode die het meest geschikt is - en het is niet aan te raden te veel verschillende handelingen in een tekorte tijd te doen. Technieken voor kaarsen/naalden zijn niet voor alle dennensoorten hetzelfde.
Informatie hierover is te vinden in de 'Care Guidelines', specifieke informatie over Mugo's is ook wel te vinden.

Zo lees ik net:
"Healthy and vigorous, immature landscape or garden centre Mugos can be repotted, pruned and wired all at the same time after the first flush of growth through to early September".

Oh... OK. Wist ik niet...

Meer info:
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATMugo%20Pines%20Indepth.htm
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MaartenPan, LucRoux

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Volgorde van werken 9 jaren 5 dagen geleden #38664

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

stevens schreef : maar denk er zeker aan dat de top er uit halen niet een werk is voor nu anders sterft hij waarschijnlijk


Ik zie geen enkele reden waarom een plant zou sterven als je nu de top er uit haalt. En dat geldt eigenlijk voor elke soort die ik in handen gehad heb. Als er voldoende groei onder het punt is waar je gaat snoeien, gaat dat nagenoeg altijd goed. Planten zitten nu zo barstensvol energie dat snoeien nu gaat. Het enige probleem is dat de plant vrij lang kan doorbloeden, wat tot hars op de stam kan leiden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren