In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39296

  • MarkMulder
  • MarkMulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Zeer geachte lezer.

Na veel aankloten, experimenteren, en vooral veel fantaseren ;) toch maar besloten er wat serieuzer mee om te gaan.
Ben met mijn zoon het bos ingetrokken, daar (naar mijn mening) een grove den en een Larix mee genomen. Larix is al een beetje aan de grote kant 150cm+/- en de grove den net een cm of 30.
Ik heb even een vraag over de den.
Ik zal een foto bijvoegen zodat iemand kan zien of t wel echt een grove den is.
En hoe hij is gepot, naja gepot gesteend eerder ;).
1. De steen heeft een diepe holte, vanaf waar de stam zichtbaar is nog zeker meer dan een 2 duimen diep en 1/1,5 breed. dus ik vermoed, gezien zijn nog kleine wortels hier genoeg aan heeft?
2. Heb normale pot grond gebruikt.
3. mos neergelegd om t niet te snel uit te laten drogen en t ziet er gewoon tof uit.
4. Er komt nog een onderschaal, en de bedoeling is om de wortels uiteindelijk ri de onderschaal te laten lopen.

Ik heb werkelijk geen enkel idee over technieken, ik lees wel maar snap er vrij weinig van over hoe ik hem bijvoorbeeld niet te veel de hoogte in laat groeien en op een gegeven moment meer de breedte.
Wat voor potgrond is het beste? Is paardenmest geschikt als mest? Zelf 2 lopende mestfabrieken rond lopen.
En gaat dit überhaupt, naar jullie mening wel werken. Ik snap dat het nog misschien een of 2 gaat duren voordat ik maar na hoef te denken over het vormen. :woohoo:

Gr
Mark

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39297

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
U had hoop ik toch wel toestemming van de eigenaar om er zaailingen uit te steken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39299

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MarkMulder schreef : En gaat dit überhaupt, naar jullie mening wel werken. Ik snap dat het nog misschien een of 2 gaat duren voordat ik maar na hoef te denken over het vormen. :woohoo:


In deze steen? Nee, zo wordt 't geen bonsai, al geef je 't 20 jaar.
Binnenshuis? Nee, dat overleeft-ie op den duur niet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39300

  • MarkMulder
  • MarkMulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0

DiesBajema schreef : U had hoop ik toch wel toestemming van de eigenaar om er zaailingen uit te steken?


Euhm... naja weetje het was een bos en ik weet niet of een bos ook een eigenaar heeft. Bedoel je met zaailing dat hij gezaaid is? Denk niet dat t dan een zaailing was, maar eentje die daar grond geslagen heeft :D.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39301

  • MarkMulder
  • MarkMulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0

Auk schreef :

MarkMulder schreef : En gaat dit überhaupt, naar jullie mening wel werken. Ik snap dat het nog misschien een of 2 gaat duren voordat ik maar na hoef te denken over het vormen. :woohoo:


In deze steen? Nee, zo wordt 't geen bonsai, al geef je 't 20 jaar.
Binnenshuis? Nee, dat overleeft-ie op den duur niet


Hi auk erg bedankt voor je eerlijke antwoord. Nee inderdaad ik bedacht tijdens het typen dat hij inderdaad gewoon naar buiten moet. Echter op deze site deze foto foto heb ik mijn inspiratie vandaan. Ik denk hey das eigenlijk wel erg cool. En nu?

Denk dat ik eigenlijk maar toe geef aan jullie tips. En ik las dat het ook niet echt "they way" is. Dus misschien beter om zaden te vinden/kopen, deze terug te plaatsen en dan vanaf nul te beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39305

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MarkMulder schreef : Hi auk erg bedankt voor je eerlijke antwoord. Nee inderdaad ik bedacht tijdens het typen dat hij inderdaad gewoon naar buiten moet. Echter op deze site deze foto foto heb ik mijn inspiratie vandaan. Ik denk hey das eigenlijk wel erg cool.


Dat is het ook. Maar voordat je zoiets kunt maken, heb je een boom nodig. Voordat jouw zaailing voor zoiets aan de beurt is ben je vele jaren verder.

Denk dat ik eigenlijk maar toe geef aan jullie tips. En ik las dat het ook niet echt "they way" is. Dus misschien beter om zaden te vinden/kopen, deze terug te plaatsen en dan vanaf nul te beginnen.


En dat kost je dus heel veel jaren. Je kunt uit een zaailing wel een bonsai kweken, maar voordat je een stam, wortelstelsel, vertakking e.d. - kortom, voordat je startmateriaal hebt waaruit je een bonsai kunt beginnen te vormen, ben je op z'n minst al 5 jaar verder.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39312

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
akkoord met Auk
als je je bonsai vanaf zaailing in een pot gaat houden zal hij binnen 20 jaar nog maar 1cm dik zijn..
ik heb onlangs een larix gezien die vanaf zaailing in een pot opgekweekt was.. deze was even dik als een zaailing die 2-3 jaar in volle grond zou staan..

je eerste zin zegt heel veel..
je wil is er wel, maar je vliegt er toch nog onbezonnen in door een zaailing in potgrond binnen te zetten.. dit zijn meteen 3 fouten die je niet zou maken indien je eerst wat meer info zou zoeken op het internet of door een bonsai boek aan te schaffen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39314

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Een klein positief nootje: Van je fouten kan je leren, door het volgende keer anders te doen.

(En dan doel ik op eerst vragen/uitzoeken, daarna doen) :evil: :whistle:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39317

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
laat je zeker niet afschrikken door de commentaren,.. we willen je enkel helpen om deze leuke hobby goed te beginnen zodat je er lang geniet van kan hebben..
met een foute en slechte eerste ervaring haken veel mensen af omdat ze denken dat het te moeilijk is of niets voor hun is.. terwijl ze gewoon fout gestart waren..

lees je in, kijk wat op youtube naar de filmpjes van Graham Potter en Art of bonsai Japan.. (luchtige en ook serieuze filmpjes)
schaf een boek aan over bonsai (het boek van Harry Tomlinson of zelfde kleinere van Peter Chan zijn heel goed vol nuttige info en zijn in het nederlands verkrijgbaar)

een goede manier om te starten is naar een bonsai speciaalzaak gaan, en met de verkoper/eigenaar praten, zeggen wat je zoekt, hoe je je boom kan houden, wat je zoekt in de hobby.. en normaal gezien zal hij je zeker op weg helpen en misschien zelfs op weg kunnen helpen door middels van workshops etc.. daar leer je het meeste uit..

veel plezier ermee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Grove den (indentificatie?) 9 jaren 3 dagen geleden #39319

  • MarkMulder
  • MarkMulder's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 0
Top bedankt!
Ik zal idd even wat meer algemene info vergaren meer dan k al weet. Das uiteraard minimaal plus groene vingers en das nog steeds maar de helft.

Hebben jullie trouwens ervaring met meer exotische bomen? Zoals drakenbloed of de wierrookboom? Zien er volgroeid uit als mooie bomen om iets mee te beginnen echter zegt meneer google hier weinig over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts