In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39410

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Hallo allemaal!

Mijn ouders waren bij een kweker geweest en hadden voor een appel en een ei deze lariks voor mij meegenomen. Persoonlijk wil ik er een informele opgaande stijl of shakkan van maken.

Als jullie zo vriendelijk zouden willen zijn om jullie licht, advies erop los te laten dan hoor ik dat graag!

Alvast dank!

Groeten Tom

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Tom81.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39416

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Moyogi (informeel) zou kunnen, al moet je dan wel extreem veel buigingen nog maken wat lang moet blijven zitten, herhaald worden of ingroei kan achter laten.
Waarom niet formeel? Aangezien de stam al mooi recht is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39417

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Klinkt inderdaad logisch, anders zou het een zware klus met raffia worden. Ik ben een beginner en voorlopig gaat mij dat nog boven de pet.

Waar zou jij de hoofdstam afzetten en welke tak zou jij als vervanger gaan gebruiken. Samengevat wat moet ik wegsnoeien en wat zal ik houden om later te bedraden? Natuurlijk als het loof cq naalden eraf zijn.

Ik wacht in spanning af B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39420

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
ik zou zelf eerst al beginnen met de takken..
kijken dat je de juiste takken overhoudt, en deze reeds wat terugsnoeien zodat je vertakkingen krijgt dicht tegen de stam, op die manier ben je zeker dat je altijd loof dicht tegen de stam zal hebben.. wel kijken dat als je takken terugsnoeit dat je altijd nog naalden laat staan, normaal gezien zijn ook steeds slapende knoppen wel zichtbaar.

als je hiermee begint kan je de stam later nog doen, want met een stam waar je tevreden over bent, ben je niets als je takken en loof slecht staan, zeker bij een larix..

om te beslissen op welke hoogte je de stam zou toppen kan jij best beslissen, aangezien jij alleen de boom in 3D ziet..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39424

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Om te beginnen moet je de pot rechtop zetten. Planten vinden het niet zo fijn om op de zijkant te liggen. Daarnaast is het voor ons ook makkelijker kijken.

Zooals Alex zegt.. het is lastig advies geven als je de boom niet voor je hebt. Dat gezegd hebbende..

- Kijk heel goed hoeveel uitlopers je laag op de stam hebt. Die moeten later je takken worden. Larix zet eigen geen nieuwe knoppen: Je moet het doen met de takken die je hebt. Je kan eventueel beginnen met alle grote sterke takken terug te nemen, zodat de onderste kleine takjes meer licht krijgen, en sterker kunnen worden. Als die goed groeien, kan je de boom in hoogte reduceren. (Dat is waarschijnlijk het allereerste wat ik zou doen)

- Bedenk hoe hoog je de boom wilt hebben. De meeste goede bonsai hebben een stamdikte dit 1/6 tot 1/12 van de boomhoogte is. Dus bij een boom met een stam van 3 cm, kan je een boom van 30-40cm overwegen.

ik zou overwegen terug te gaan tot dit als basis:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39434

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Alex & Lb

Thx voor het advies. Ik ga even kijken of ik van het weekend een foto tegen witte achtergrond kan maken, en dan ook rechtop ;)

Nogmaals dank beide!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39435

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
@LB welke stijl had jij eigenlijk met die schets voor ogen? Formeel rechtopstaand of werk jij met die zijtak naar een cascade?! :woohoo:

Vragen vragen ... voel me zo'n ontzettende gup :cheer:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39440

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Lastige vraag. Als het mijn plant was, verdween de plant weer de tuin in voor een paar jaar ;)

Zeker geen cascade. Eerder richtinf informeel opgaand. Formeel KAN wel, maar vraagt wel om wat spannen met metalen staven om de stam weer recht te krijgen.

Mijn doel was meer om je aan het denken te zetten; hoe klein wil je de boom hebben (Oftewel: relatief gezien, hoe dik zou de stam moeten zijn).

Een Larix die nog zo jong is, is heel flexibel. Zelfs een literaat is er nog uit te maken. (Maar dat, samen met windswept, zijn eigenlijk twee van de moeilijkere vormen om overtuigend uit te werken).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39452

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
vanaf de bocht in LB's mooie rode lijn zie ik een tak die rechter omhoog gaat de andere takken.. je kan misschien hiervan de nieuwe top maken en zo verder gaan?
desnoods zo snoeien en dan enkele jaren de tuin in.. en elk jaar met je ontwerp voor over snoeien met enkele offertakken voor dikte en uit de tuin halen als hij zo'n 6cm dik is of zo?
dit ben ik aan het doen met een larix in mijn tuin..

gezien de dikte van de stam zou ik voor Jelle zijn idee gaan en er een boom van maken van max 35cm hoog..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Tom81

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

japans lariks vorming 8 jaren 11 maanden geleden #39476

  • Tom81
  • Tom81's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 752
  • Ontvangen bedankjes 139
Lb & Aw,

Wederom dank voor de info. Het is inderdaad stof om over na te denken. Ik las inderdaad dat literati een zeer moeilijke stijl is, met die reden valt deze voor mij af. Om met extern staal de stam recht te krijgen lijkt mij ook evenmin eenvoudig.

Daarnaast deel ik jullie mening qua hoogte, circa 35cm. Hoe zouden jullie de top maken? Een nieuwe uit een tak creëren of met freeswerk een dergelijke optie aangaan: zie foto.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts