In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39635

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Alex Waeytens schreef : je kan van alles een bonsai maken als je wil.. maar een gevorderde/professionele bonsaiïst gaat zich niet bezig houden met deze soorten denk ik.. tenzij ze een heel oud exemplaar voorgeschoteld krijgen met een goede basis..


thx
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39636

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Mmm, ik proef hier toch vermoedelijk alleen maar theoretische kennis Alex maar sommige “gevorderde/professionele” bonsaiïsten kiezen liever de wat makkelijkere soorten voor het snellere resultaat en omdat het doorgaans beter voor hun ego is. Bij de echte doorgewinterde binsaiïst met heel veel praktijk ervaring tref je ook de moeilijkere soorten en doorgaans een veel kleiner ego aan.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: dea, leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39637

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
ik noem mezelf geen bonsaïst, zeker geen pro (ook geen ambitie of zin om dat te worden) maar ik vind het gewoon leuk om met boompjes bezig te zijn en wat gewoon te proberen omdat ik er plezier aan beleef. Ik denk dat dat vaak vergeten wordt, dat er plezier aan beleefd kan worden ipv het volgen van alle "regels" en "wetten".

Zo heb ik bijv een ribes in een potje staan en zelfs een roos.
Inderdaad, ik weet het, dit is geen bonsai.
Maar leuk is het wel.
Krijg er vaak leuke en aardige reacties op, vooral van mensen die niet met bonsai bezig zijn.
Degenen die wel met bonsai bezig zijn, moeten om een of andere reden er bij elke zin altijd achter melden: ".....maar het is geen bonsai"
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas, DiesBajema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39638

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
Amai wat een reacties allemaal , dankjewel iedereen voor hun bijdrage.

Nog enkele klein vraagjes : ik kan dus deze techniek kweken/uit-stekken gebruiken en volgen zoals hier op de website beschreven staat?

Ik zie in veel Youtube video's dat er wortelgroei stimulator gebruikt wordt. Kan ik dit beter aanschaffen?

Heb ik nood aan stekpoeder?

Gebruik ik beter meteen akadama zoals op website beschreven staat ?

Hoe vervoer ik de stek naar huis? het is 45 minuten rijden met de auto van stek knippen tot huis. Op internet lees ik een plastiek zak die dicht is.

Dank voor de reacties en hulp.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39639

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

dea schreef : ik noem mezelf geen bonsaïst, zeker geen pro (ook geen ambitie of zin om dat te worden) maar ik vind het gewoon leuk om met boompjes bezig te zijn en wat gewoon te proberen omdat ik er plezier aan beleef. Ik denk dat dat vaak vergeten wordt, dat er plezier aan beleefd kan worden ipv het volgen van alle "regels" en "wetten".


Exact de manier zo wij (groepje van vijf) het al vele jaren beleven. Zo streven wij geen uiteindelijk doel na maar proberen ons steeds te verbeteren door van elkaar te leren. De praktijk is onze beste leermeester, van ik denk, horen zeggen of ergens gelezen werkt bij ons pas nadat we het zelf uitgeprobeerd hebben. We hopen zo nog wat jaartjes door te kunnen gaan want de gemiddelde leeftijd is toch al opgelopen tot boven de 65.

@wardcoysman; Je kan ze zeker uit stek of zaad opkweken. Stekpoeder is niet perse noodzakelijk, ik gebruik het zelf niet maar anderen zweren erbij. Een gesneden stek kun je wel enkele dagen goed houden in vochtig zand. Het gebruik van stekgrond (1deel potgrond 3 delen zand) is aan te raden, pas wanneer de bomen richting prébonsai gaan zou ik akadama of een modern substraat gaan gebruiken.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wardcoysman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39640

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
hoe zou je deze thuis stekken?
stek nemen, stekpoeder aanbrengen en in potje met stekgrond steken, water geven..
kan je dit niet meteen ter plekke doen en dit dan zo vervoeren? is maar een gedacht
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39641

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
een alternatieve optie is iemand vinden die een stuk of 40 zaailingen heeft staan en jou wel een plezier met een stel plantjes wilt doen...

Ga je toevallig naar de bonsai workshop van het Noorden in Emmen (4 juli oid)?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39642

  • wardcoysman
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 77
  • Ontvangen bedankjes 3
@Alex Waeytens

Ik zou dit inderdaad zo kunnen doen , Momenteel heb ik deze spullen echter niet thuis liggen en aankopen voor deze ene keer lijkt mij een beetje zot :(

@DiesBajema :

ik zou ook wel zo'n groepje willen vinden in mijn streek ..

Bedankt voor de tip. speel zand voor zandbank( fijn zand ) of zand voor cement? ( grof zond )

Ik dacht ook dat akadama voor een stek een beetje te vroeg was.

Hoeveel stekken zou je aanraden om te nemen? Mijn vrouw wil geen dakterras vol met bomen .. Ik dacht aan 1 maar de kans op slagen zal niet 100% neem ik aan.

@ leatherback : Dat zou ook mooi zijn natuurlijk , helaas is dit een 400Km trip en met een kleine op komst , is dit helemaal uit de boze
Doch bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39644

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
transporteren door het uiteinde van de stek in nat keukenpapier te wikkelen en dan een zakje errond?
is maar een idee


man man.. dan wil je raad geven en krijg je zo'n commentaren over je heen..
mijn raad was: je KAN er altijd bonsai van maken.. maar als je nog beginner bent, hou je dan eerst bezig met de gemakkelijkere traditionele soorten om te leren.. anders is het gewoon een verspilling van tijd, middelen,.. en heb je nadien een plant die je misschien wegdoet omdat je er geen weg meer aan ziet..
en dit is tevens raad die aan mij gegeven is geweest toen ik pas begon en dacht dat ik van zo'n zaken op lange termijn iets kon maken.. en die raad is gegeven door mensen die er al jaren professioneel mee bezig zijn en les geven..
"tuurlijk kan dat, maar verspil er je tijd niet mee"
veel van die "projecten" zijn de tuin in beland om er nooit meer uit te komen.. omdat ik intussen wel weet dat deze mensen gelijk hebben (naar de manier waarop ik de hobbie beleef)..

je kan natuurlijk zeggen dat ik geen bomen heb om er iets over te zeggen, maar dit is omdat ik geen verzamelaar ben van duur materiaal, maar werk op starters binnen mijn budget.. waar nog een paar wat werk aan is..
een boom in opbouw mag gerust lelijk zijn, als het beoogde doel erdoor mooi zal zijn...

maar zoals gezegd... het kan, en iedereen doet wat ie wil.. ben je vrij in..
en gelijk wat je doet wens ik je er veel succes in..
maar dat daarom mensen meteen in de aanval gaan omdat ze het niet eens zijn met mijn advies vind ik maar zwak..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: wardcoysman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

welke boom is dit aub? 8 jaren 11 maanden geleden #39653

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Alex Waeytens schreef : man man.. dan wil je raad geven en krijg je zo'n commentaren over je heen..
mijn raad was: je KAN er altijd bonsai van maken.. maar als je nog beginner bent, hou je dan eerst bezig met de gemakkelijkere traditionele soorten om te leren.. anders is het gewoon een verspilling van tijd, middelen,.. en heb je nadien een plant die je misschien wegdoet omdat je er geen weg meer aan ziet..

{snip}

maar zoals gezegd... het kan, en iedereen doet wat ie wil.. ben je vrij in..
en gelijk wat je doet wens ik je er veel succes in..
maar dat daarom mensen meteen in de aanval gaan omdat ze het niet eens zijn met mijn advies vind ik maar zwak..


Lees je eigen post nog een keer terug. Effectief zeg je dat zowel Dies al ik geen idee hebben waar we mee bezig zijn; Beiden hebben we nu danwel in het verleden, met gouden regen voor bonsai gewerkt. En mensen die dat doen zijn niet gevorderd of professioneel met bonsai bezig. Lijkt me dat diegene die het eerste schot lost, en salvo kan verwachten.

Daarnaast zeg je dat mensen die net beginnen niet weten waar ze mee bezig zijn, en dat mensen die dat wel doen, zich hier niet aan wagen. Volgens mij zeg je daarmee dat het niet kan.

Overigens zijn de reactie behoorlijk normaal en op inhoud. Een aanval zou ik het daarom niet noemen. Maar goed. Je voelt je duidelijk wel aangevallen. Misschien even bedenken waarom?

Ik kweek ze overigens omdat ik het gewoon een prachtige soort vind, en verwacht dat je hier hele mooie semi-cascades mee kan kweken voor de bloei, eigenlijk net zoals bij Wisteria. Maar omdat de groei veel fijner is, denk ik dat de plant er het hele jaar door goed uit kan zien. Maar goed. Over 5 jaar meer hierover van mijn kant.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DiesBajema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts