In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39820

  • DirkVisser
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
hey Ivan,

moet ik hem nou binnen zetten of op mijn balkon ? en heb van Lodder een vloeibaar groen flesje mest gekregen. hij zei dat ik om de 2 sproei beuren een dopje mest per liter in een gieter moest doen om hem te bemesten. ik moet zeggen hij staat nu bijna week binnen en komen nu al knoppen op

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39823

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Ivan schreef : Het "onderste" bakje is niet een schotel waar de bonsai schaal in het water staat maar een schotel met water waar de bonsaischaal op een verhoogje boven het water staat. Zo zorg je voor een wat hogere luchtvochtigheid rond je bonsai. Dikwijls wordt dit de 'diepe bord' methode genoemd.


Alleen werkt dat niet. Het wateroppervlak is veel te klein om een significant verschil in luchtvochtigheid te geven.

Deze schotels zijn drip trays, geen humidity trays.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39824

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Zoals LB zegt: bij zachtere temperatuur: buiten. Bij vorst: vorstvrij maar koel en voldoende licht. Eventjes onder nul kan, maar niet als het de hele dag vriest.
Buxus kan in volle zon, maar planten uit een serre eerst afharden: geleidelijk wennen aan meer licht en vooral aan rechtstreekse zon.
Bemesting: zoals alle planten volgens voorschrift op de verpakking, of volgens betrouwbaar advies. Vergeet niet dat als je 1 liter klaarmaakt en daarmee alleen deze plant begiet je mogelijks een overdosis geeft als je je liter over een paar dagen spreidt. Bemesten of besproeien per 2 gietbeurten is nogal veel. Lees je hierover in en hou het voorlopig op een zachte bemesting om de 14 dagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39828

  • Bonsai_Truus
  • Bonsai_Truus's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 2
Als je buxus is opgekweekt in een kas of een warm land dan kun je hem niet ineens als winterharde buitenbonsai gaan houden. Dat dien je dan op te bouwen. Daarom zeker vorstvrij overwinteren. Volgens mij wordt zoiets in meerdere jaren opgebouwd voordat de plant dan echt net zo winterhard is als andere bonsai.

De tray is inderdaad om de luchtvochtigheid hoger te houden en daarom is je ook geadviseerd om daar altijd water in te houden. Bijna alle planten vinden dat prettig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bonsai_Truus.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39830

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bonsai_Truus schreef : De tray is inderdaad om de luchtvochtigheid hoger te houden en daarom is je ook geadviseerd om daar altijd water in te houden. Bijna alle planten vinden dat prettig.


Dit blijft toch een heel hardnekkige mythe...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39832

  • Bonsai_Truus
  • Bonsai_Truus's Profielfoto
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 6
  • Ontvangen bedankjes 2
@Auk, Ik heb iig nog nooit de luchtvochtigheid gemeten vlak boven een tray en dan nog eens zonder tray. Het zou me niet verbazen als het allemaal wel meevalt.

@TS, de buxus is van nature een trage groeier dat wel van schaduw houdt. In de volle zon moet je de boom zeker niet zetten. Halfschaduw is denk ik goed. Ik zou er dan ook rekening mee houden dat het lichtverschil niet te groot is als hij weer naar binnen gaat (mits je hem 's zomers buiten zet). Een plant bij een raam heeft doorgaans erg weinig licht. De buxus heeft ook minder behoefte aan mest dan andere planten. Omdat jij een 'bonsai' gekocht hebt en geen 'plant die een bonsai moet worden' zou ik hem niet zwaar bemesten. Dan groeit hij namelijk alleen maar uit model. Twee redenen dus om niet te zwaar te bemesten. Een klein beetje mest is wel goed en nodig om de plant gezond te houden.

In dit geval zou ik voor een biologische of organische mest gaan omdat die tijd nodig hebben om af te breken. Sommige bonsaiisten zijn daar huiverig voor omdat ze schadelijke insecten aan kunnen trekken, maargoed dan komen we ook aan bij plantenreligie. Het is uiteindelijk een keus.

Een beetje commerciële koemest zal zijn werk ook doen. Er is ook speciale buxusmest. De o zo onder bonsaiisten geprezen mix2 van DCM zal het ook doen. Het maakt verder niet zoveel uit wat je kiest als het maar niet te zwaar is.

Binnenshuis (ter vermijding van vieze geurtjes) kun je geen poep gebruiken. Dan zou ik koffiedik gebruiken. Dat heeft een NPK van 1-1-1, 1-2-1, zoiets.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39833

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bonsai_Truus schreef : @Auk, Ik heb iig nog nooit de luchtvochtigheid gemeten vlak boven een tray en dan nog eens zonder tray. Het zou me niet verbazen als het allemaal wel meevalt.


Of tegen...

De hoeveelheid water die er uit zo'n bakje verdampt is minimaal. Het wateroppervlak is zeer klein, verdamping gaat niet snel en wat er verdampt verspreidt zich door de hele kamer. Er wordt vaak gezegd dat het wel werkt, maar ik heb nooit een onderbouwing daarvan gezien - behalve dan 'maar bij mij groeien ze beter'. Ik denk dat dat eerder komt doordat de persoon die dat zegt gewoon beter voor z'n planten zorgt.

Ik heb wel meet-testen gezien waarbij er wel een verschil werd gemeten. Daarbij werden er echter geen drip-trays gebruikt, maar echte humidity trays - veel grotere, plastic schalen. Dat verschil was echter niet significant. Het zou beter werken met poreuze stenen in de humidity tray, omdat er dan meer zou verdampen, maar daarvan heb ik geen metingen gezien.

Misschien ga ik het zelf 'ns doen - ik heb twee hygrometers liggen. Tot nu toe eigenlijk niet zo'n zin in gehad omdat het voor mij niet uitmaakt (ik heb geen bomen binnen staan. Buiten doen humidity trays natuurlijk helemaal niets).

Als ik het doe, dan laat ik het resultaat wel weten.

In dit geval zou ik voor een biologische of organische mest gaan omdat die tijd nodig hebben om af te breken. Sommige bonsaiisten zijn daar huiverig voor omdat ze schadelijke insecten aan kunnen trekken, maargoed dan komen we ook aan bij plantenreligie


:P

(ben het daar, en met de rest, wel gewoon eens hoor :) )

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39834

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik niet :)

Een plant bouwt niet echt winterhardheid op. Als je in de herfst een boom naar buiten zet is hbet een ding. Maar een plant die gewoon de zomer buiten heeft gestaan, gaat zich aanpassen aan de winter als de buitentemperaturen dat vragen. Dat is gewoon een kenmerk van een plant, hoeveel die kan hebben. Dat is niet iets wat over jaren opbouwt.

Buxus kan prima in volle zon gehouden worden. Wel eens buxushaagjes in stenentuinen gezien?

Tenslotte.. Dit boompje is nog lang niet op het optimale nivo dat je kan bereiken met een dergelijk boompje. Ik zou lekker mesten, laten groeien, hoofdtakken en zijtakken kweken. Maar goed. Dat ben ik. Altijd aan het proberen het volgende nivo te bereiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39835

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef : Ik niet :)


OK, maar ik vond *een* keer ergens tegenin gaan wel weer genoeg :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Vraag over Buxus Bonsai 8 jaren 11 maanden geleden #39843

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Even om Auk's verhaal te onderschrijven waar het luchtvochtigheid betreft: In de winter zakt de luchtvochtigheid hier in huis naar 38 graden. Om deze naar 48 graden te krijgen, op de benedenverdieping, moet ik minimaal 20 liter water per dag verdampen met een luchtbevochtiger.
Een schaaltje water wat in een paar dagen verdampt is niet eens meetbaar.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren