In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Welk soort boompje? 8 jaren 11 maanden geleden #39917

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

Auk schreef :

Alex Waeytens schreef : zet je boom niet in potgrond

bij bonsai wordt meestal Akadama gebruikt, welke een soort japanse gebakken klei korrel is..


Akadama is niet gebakken... en ik ben het met LB eens: potgrond voldoet voor kamerplanten.


aardappelen vs patatten..

sommige fabrikanten van akadama bakken hun spul even op 1200° in een oven om het nog harder te maken...

verder ben ik het eens over de potgrond als je de boom wil houden als kamerplant niet van plan bent er veel meer mee te doen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk soort boompje? 8 jaren 11 maanden geleden #39918

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Als je alleen een leuke plant wil is het totaal onzinnig om speciale prijzige grond te adviseren of aan te schaffen. Twee delen potgrond en één daal fijne kiezel en je hebt een goed doorlatend mengsel dat ruimschoots voldoet. Deze plant kan in de vensterbank achter het raam maar zal het buiten vele malen beter naar zijn zin hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk soort boompje? 8 jaren 11 maanden geleden #39920

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Alex Waeytens schreef : sommige fabrikanten van akadama bakken hun spul even op 1200° in een oven om het nog harder te maken...


Dat weet ik want dat heb ik hier zelf gepost, inclusief merk en referentie. Dit is echter niet een gangbare soort. Bovendien is deze aanzienlijk duurder.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Welk soort boompje? 8 jaren 11 maanden geleden #39924

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Ik gebruik vijversubstraat van de Intratuin met een beetje potgrond/zeeklei en wat kleikorrels (van die bruine hydrokorrels).
Die zeeklei hebben we hier in de Noordoostpolder toch genoeg, die is zo van de akker af te scheppen ;)
Werkt prima, voor mij dan!
Scheelt ook weer een beetje in water geven omdat het organische spul (de klei en potgrond) wat water vasthouden en dus de kluit wat natter laten.
Overigens, een mix is altijd persoonlijk.

Je boompje hoort sowieso buiten trouwens, al zou ik hem in de winter wel naar binnen halen of in de schuur oid zetten.

Als je wil kan ik je wel foto's van de verpakkingen van het substraat en de korrels sturen.

Groeten, Maarten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MaartenPan. Reden: Dingen gingen mis

Welk soort boompje? 8 jaren 11 maanden geleden #39928

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
mensen, dit is een kamerplant, zo bedoeld, en wordt zo behandeld. Dus ook geen moeilijke substraten aanbevelen welke binnen 12 uur op de vensterbank in de winter uitgedroogd zijn. Is vragen om problemen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren