In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40028

  • Muizz
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik ben nu sinds een ongeveer een week op zoek naar een bonsai boompje om mee te beginnen maar kan geen exemplaar vinden dat past bij de eisen die ik hieraan stel. Vandaar dat ik nu deze thread open om wat hulp te vragen.

Het boompje dat ik zoek heeft een mooi, dicht blader dekking met kleine blaadjes. Ik zoek een boompje dat niet voorgevormd is en één die binnen kan verblijven. (Natuurlijk is een plekje bij het raam geen probleem.)

Het soort blad is voor mij tot dusver irrelevant.

Ik vraag me af of jullie een boomsoort kennen die hiervoor geschikt is en waar ik die kan vinden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Muizz.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40031

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Alle planten zijn liever buiten dan binnen. Als we dat voorop stellen, blijven er maar een paar soorten over die eventueel continue binnen kunnen. Ficus, carmona, chinese peper. Maar die zullen in de meeste gevallen al een vorm hebben.

Je kan een gewone kamerplant -ficus benjamina- uit een tuincentrum nemen, en daar mee aan de slag gaan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40032

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
bougainvillaea is een mooie soort voor binnen, maar niet aan te raden voor een beginner..

koop anders een boekje over bonsai, daar staan vaak overzichten van soorten in en meestal ook een hoofdstuk over binnen bonsai..

ik heb deze van toen ik pas begon, en vond er best interessante dingen in staan, en een groot overzicht van binnen en buiten bomen met hun algemene verzorging en characteristieken..
www.tuinshoponline.nl/shop/product.php?p...=1266&cat=118&page=1
goedkoop en boordevol info voor een beginner

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40033

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

Alex Waeytens schreef : bougainvillaea is een mooie soort voor binnen, maar niet aan te raden voor een beginner..


Als er één plant niet geschikt is voor binnen is het wel de Bougainvillaea, veel te weinig licht en zeer gevoelig voor spint en bladluis.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40034

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88

DiesBajema schreef :

Alex Waeytens schreef : bougainvillaea is een mooie soort voor binnen, maar niet aan te raden voor een beginner..


Als er één plant niet geschikt is voor binnen is het wel de Bougainvillaea, veel te weinig licht en zeer gevoelig voor spint en bladluis.


ah, sorry dan.. ik heb er zelf geen, maar de mensen die ik ken die er wel een hebben houden hem binnen, behalve dan in de zomer.. maar da's hun woord natuurlijk.. mijn huis leent zich niet echt tot het houden van binnen bonsai..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40035

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Hier in de buurt stond vele jaren een gewone Klimop als kamerplant voor het raam. (Ik weet niet of er een radiator onder dat raam is.)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40036

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
kijk hier eens..

google is your friend..

www.herons.co.uk/Indoor-Bonsai-Trees/

dit geeft al een overzichtje wat je binnen kan houden..

tip: lees heel aandachtig wat er staat over binnen bonsai en ook wat er bij de verschillende soorten staat.. het kan je wat helpen..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Alex Waeytens.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40039

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29

Alex Waeytens schreef : kijk hier eens..
google is your friend..
www.herons.co.uk/Indoor-Bonsai-Trees/
dit geeft al een overzichtje wat je binnen kan houden..


Commerciële sites willen mensen graag doen geloven dat er vele soorten binnen gehouden kunnen worden want zij willen graag omzet genereren. Hecht daar niet al te veel waarde aan want de praktijk is helaas maar al te vaak heel anders. Zo ook bv. bij een Bougainvillaea, o ja ze kunnen s' winters binnen gehouden worden, is zelfs een must, maar bijna altijd zullen ze dan hun blad verliezen. Dat blad komt in de zomer dan wel terug maar in veel mindere mate dan voorheen, ook de schutbladeren ontwikkelen zich dan maar mondjesmaat en zullen na een paar jaar zelfs helemaal wegblijven. Flink bemesten zou je dan denken, maar daar hebben ze nu juist weer een hekel aan. Na verschillende pogingen door mij en door liefhebbers om mij heen durf ik dan ook met een gerust hard te beweren dat een Bougainvillaea in onze klimaatzone geen geschikte kandidaat voor Bonsai is. Toch gebied de eerlijkheid mij te vermelden dat ik één liefhebber ken die ze wel goed kan houden maar die beschikt dan ook over een verwarmde kas.
Maar waar heb ik het eigenlijk over want de vragensteller wilde toch graag informatie over makkelijke binnensoorten om mee te beginnen? Welnu dan is het advies door Leatherback gegeven het enig juiste advies. Een advies uit ervaring gegeven zegt vele malen meer dan al die van horen zeggen, boekjes wijsheid en van commerciële sites geplukte informatie bij elkaar.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DiesBajema.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40044

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
met alle respect, maar die winkel is van Peter Chan, welke een heel bekende en gerespecteerde naam is in de bonsai wereld en die al meerdere boeken gepubliceerd heeft.. ik geloof zijn woord op zijn website meer dan jouw woord op dit forum..

als deze professional zegt dat de soort binnen kan, en jou lukt het niet, dan doe jij iets fout en wil het niet zeggen dat de pro ongelijk heeft..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Zoeken van een bonsai boompje 8 jaren 11 maanden geleden #40045

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Niet zo'n nuttige discussie dit.

De vraag was volgens mij advies voor een boom welke binnen kan, voor iemand die nog niet zoveel vervaring heeft. Dan is de vraag of een pro een plant binnen in leven kan houden een beetje onzinnig. Een niet ervaren persoon gaat het niet lukken, in ieder geval. Een ficus is de meest harde kamerplant, en deze kan je ook nog eens voor weinig geld overal krijgen. Alle andere planten die ik langs heb horen komen kan je OF nauwelijks krijgen, OF eigenlijk alleen maar als een S-vormige mallsai.

Overigens heb ik al enkele jaren een bougainville, en die doet het geweldig. Ik meot alleen continue de bloemen & schutbladeren er uit halen, anders bloeit hij continue. Ik heb nauwelijks last van bladval in de winter.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Alex Waeytens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren