In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40521

  • J.R.Hoog
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Ik heb sinds februari dit jaar een Ulmus parvifolia. Hij was toen in de winter nog kaal en bloeide snel uit tot een mooi groen boom. sinds begin Juni wordt hij helaas steeds zwakker lijkt het......Ik hoop dat ik bij jullie wat goed advies kan krijgen. Aan de foto's is te zien dat het blad er opgekruld, klein, bruin of geel uit ziet. Voor juni waren alle volgroeide bladeren nog donkergroen en hadden ze een groter oppervlak. Er bloeit hier en daar wel(te zien op de fotos) wat maar deze bladeren sterven uiteindelijk af.....

Hij staat wel binnen, maar niet direct achter het raam. Gemiddeld geef ik zo een 150 ml water per dag, afhankelijk van hoe vochtig de grond is. Is dit te veel/te weinig? Laatst trof ik wel een regenworm aan, wat opzich een goed teken is wat bodem betreft? Om de twee weken geef ik 1-2 ml POkOn (10ml per 1 liter staat op het etiket).

Ik weer nog dat hij na de hittegolf opeens snel begon te veranderen. Zo'n 75% van zijn blad viel. Misschien heb ik toch te weinig water gegeven waardoor hij verzwakt is? Hij ziet er op de fotos niet meer mooi uit ik wil de boom niet snoeien in deze staat uit vrees dat hij nog zwakker wordt... Ik hoor graag wat jullie advies is?
Mvg

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40522

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by J.R.Hoog.

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40528

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Deze boom is moeiteloos te redden, maar dan moet je wel gevoel voor planten hebben.

Ten eerste had deze plant buiten moeten staan
Ten tweede moet je water niet op de kalender geven, maar op gevoel. Als de aarde beingt aan te drogen geef je water.
Ten derde is het geen ideale grond; Beter zou zijn om een korrelig substraat te gebruiken.

Om deze plant er bovenop te helpen zou ik in jouw geval de plant uit zijn pot nemen, de buitenkant een beetje aankrabben zodat het rul wordt. En dan in een grotere pot zetten, rondom opgevuld met beter (doorlatender) substraat. Dan de boom uit de volle zon (Halfschaduw, bv onder een boom) zetten. En afwachten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40534

  • JohnD
  • JohnD's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 61
  • Ontvangen bedankjes 11
Eens met Leatherback. Wortels niet te veel ontwarren. En even geen meststoffen geven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40542

  • Alex Waeytens
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 88
ik zie levermos op het substraat = staat veel te nat!

verder doen wat Leatherback zegt..
volgende lente kan je dan een goede complete verpotting uitvoeren

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ulmus wordt zwakker 8 jaren 10 maanden geleden #40559

  • el rubio
  • el rubio's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 403
  • Ontvangen bedankjes 30
een vochtmeter helpt en ervaring ook .
ulmus aard beter buiten. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts