In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40841

  • ReneWalravens
  • ReneWalravens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,
Afgelopen jaar heb ik in een tuincentrum een boompje gekocht.
( naam vergeten ) Deze kon in de zomer buiten, en in de winter
binnen.

Door een fout, ik was vergeten dat deze in de winter naar
binnen moest. Heb deze wel met noppenfolie goed ingepakt,
zijn alle bladeren afgevallen.
Deze is geheel kaal, máár begint nu pas uit te lopen.
Even met een vingernagel een beetje schors verwijdert. Deze
is eronder groen.

Mijn vraag is :
Het boompje staat nog steeds buiten, en beschut. Doe ik
hier goed aan, of moet ik deze op een andere manier gaan
verzorgen ?
Wie weet raad ?

B.v.d Gr René,

Sorry voor de minder goede foto

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40843

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is een grapje neem ik aan?

En anders.. haal als de donder die plant uit die bak met water, enzet hem in een opt met afvoergat. Niet dat het gaan uitmaken, want hij lijkt mij erg dood.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40845

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Met alle respect maar op dit soort berichten zou niet eens gereageerd moeten worden. Nogmaals met alle respect maar als je op deze manier met planten omgaat begrijp je er niet veel van en zul je het waarschijnlijk ook nooit begrijpen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40846

  • ReneWalravens
  • ReneWalravens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 0
Nee, jammer genoeg is het géén grapje.
In het tuincentrum waar deze gekocht is, was een medewerker die mij vertelde
zo gauw als het rode staafje v'd meter naar beneden was, moest ik water bijvullen
totdat deze weer hoog staat.
Dat heb ik altijd gedaan. Wat ik niet gedaan heb, is deze in de winter naar binnen
te pakken.
Zoals vermeld heb ik deze wel ingepakt met noppenfolie, en in een kast met
noppenfolie gezet.

Ik ga het advies volgen, en deze uit het bakje water halen.

Gr René,



Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by ReneWalravens.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40847

  • ReneWalravens
  • ReneWalravens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 0

DiesBajema schreef : Met alle respect maar op dit soort berichten zou niet eens gereageerd moeten worden. Nogmaals met alle respect maar als je op deze manier met planten omgaat begrijp je er niet veel van en zul je het waarschijnlijk ook nooit begrijpen.


Jammer, dat u zo reageert!
Ik als beginneling, die de instructie van een medewerker van een tuincentrum volg,
waarbij het fout gaat en hier om advies vraag, hoopte op een andere benadering en/of advies.
Bonsai interesseert mij sinds kortere tijd. Normaal gesproken doe ik aan vorm snoei
van Buxussen en de Ilex. Gelukkig voor deze planten staan deze er wel goed bij. ;)

Gr. René,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40850

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Nu heb ik al vele slechte adviezen van tuincentra betreffende Mallsai gehoord, eerlijk gezegd heb ik daar nog nooit een goed advies vandaan zien komen maar deze slaat echt alles. Een tuincentrum als deze zou hier met naam genoemd moeten worden met een negatief koopadvies.

Wat ik in het algemeen nog steeds niet begrijp is dat mensen die zeggen geïnteresseerd te zijn in Bonsai eerst planten aanschaffen en dan als het mis gaat en het in feite al te laat is zich pas dan gaan afvragen hoe ze verzorgt moeten worden. Mij lijkt als je echt geïnteresseerd bent in het houden van planten je eerst eens wat huiswerk doet en onderzoekt wat geschikt is, hoe ze verzorgd moeten worden en heb ik er wel de juiste standplaats voor om maar eens een paar dingen te noemen.

Daarom kan er niet vaak genoeg gezegd worden: Informeer je eerst goed voor je planten aanschaft dan hoef je achteraf geen domme vragen te stellen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by DiesBajema.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40851

  • MaartenPan
  • MaartenPan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 443
  • Ontvangen bedankjes 88
Deze gozer geeft aan dat 'ie een beginner is jongens. Beginners mollen altijd planten, dat doet iedereen wel eens. Niet dat het daar beter van wordt om een plant te vermoorden, maar om hem nou zo af te bekken is volgens mij ook niet nodig. Niet iedereen heeft vanaf de geboorte plantensap door de aderen stromen, maar je kan wel leren om je boom in leven te houden.

René, je plant loopt weer uit, dus hij leeft gelukkig nog. Mieter alsjeblieft dat gekke plastic ding in de eerste de beste kliko en geef water als je voelt dat de grond aan de droge kant is, of beter nog, graaf hem in de tuin, daar pakt ie het zelf wel op. Als ie weer blaadjes heeft, zoek dan op wat voor een soort het is, en baseer daar de rest van je verzorgingspatroon op.

Veel geluk met je plant!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, ReneWalravens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40852

  • DiesBajema
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 71
  • Ontvangen bedankjes 29
Een niet geheel winterharde boom in de volle grond zetten is vragen om nog meer moeilijkheden want hij moet in het najaar immers weer opgepot worden.

Je zou kunnen overwegen om bij deze boom een noodverpotting toe te passen omdat er waarschijnlijk al een flinke wortelrot aanwezig is. Misschien kan onderstaand artikeltje door een goede vriendin van mij geschreven daar bij helpen.

Kamerbonsai/Mallsai een goede herstart geven.

De bonsai die als binnenbonsai worden verkocht zijn meestal afkomstig uit de warmere landen met een gematigd klimaat. Het meest aangeboden zijn o.a. de Ficus, Ulmus, Zelkova, Ligustrum, Serrissa en Carmona soorten.
Dit soort planten worden letterlijk per hectare opgekweekt en zijn vaak al meer dan 10 jaar oud. Wanneer de productieperiode ten einde is worden ze opgepot in meestal zeer vette klei en in donkere zeecontainers getransporteerd. De overlevers komen vervolgens vrij uitgedroogd bij de groothandel terecht. Die geven de plant heel veel water waardoor de plant fris jong blad krijgt. Vervolgens wordt de bonsai een laatste keer gesnoeid en naar de winkels vervoerd. De plant is nu werkelijk totaal uitgeput. Met de laatste restjes energie is de plant nog eens uitgelopen. Nieuwe wortels worden in ijltempo gevormd op zoek naar voedsel, maar dit is vaak onmogelijk omdat de potjes al geheel vol zitten met al dan niet rottende wortels. Het is dus niet zo verwonderlijk dat deze plantjes het maar al te vaak niet overleven, maar door een goede behandeling direct na aankoop ze het meestal wel redden.
Koop zo´n kamerbonsai het liefst in het voorjaar. Licht hem vervolgens voorzichtig uit de pot, en bekijk het wortelgestel. Waarschijnlijk is dit gestel precies even groot als de pot en staat het in vette harde droge klei dat bijna geen water meer op kan nemen. Pak vervolgens een eetstokje, en probeer heel voorzichtig zoveel mogelijk klei te verwijderen zonder al te veel wortels af te breken. Zet de bonsai in een grotere schaal, in een voedselrijk goed doorlatend substraat. Geef na vier tot zes weken extra stikstofrijke bij voorkeur organische voeding. Laat de plant nu flink uitgroeien, het liefst zelfs tot na de winter. De vorm van de bonsai gaat in snelle tijd verloren. In het volgende voorjaar is de boom meestal geheel op krachten gekomen en barst van de energie.
Nu kan de bonsai weer terug in vorm worden gesnoeid. De bonsai kan nu uit de grote pot gehaald worden, en de grote en donkere wortels worden zover ingesnoeid, zodat hij weer terug in zijn oude potje kan. Plant hem ook nu in een goed doorlatend mengsel. Na enige tijd al naar gelang het substraat dat u gebruikt wordt er bij gemest met een langzaam werkende meststof. Dit kan een speciale bonsaimest zijn maar ook andere mestsoorten met een gelijkwaardige NPK waarde voldoen heel goed, gebruik voor bonsai wel altijd de halve van de op de verpakking aangegeven dosering. Nu de wortels weer gezond zijn moet u zorgen dat ze in goede gezondheid blijven. Heel belangrijk hierbij is het op de juiste manier geven wat water. Geef geen water op vaste tijden maar alleen dan wanneer de bonsai het nodig heeft. Heeft u een goed doorlatend substraat gebruikt dan is teveel water geven bijna niet mogelijk. Geef dan ook per keer zo veel water dat aan alle kanten uit de pot loopt. Wacht nu met water geven tot de kluit weer bijna helemaal droog is maar laat deze nooit helemaal uitdrogen! Is de kluit toch te ver uitgedroogd, dompel de pot dan gedurende 10 minuten in een bak water. Heeft u een minder goed doorlatend substraat gebruikt houd dit dan altijd licht vochtig maar nooit te lang nat om wortelrot te voorkomen.

Anne.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneWalravens, MaartenPan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40853

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

MaartenPan schreef : Deze gozer geeft aan dat 'ie een beginner is jongens. Beginners mollen altijd planten, dat doet iedereen wel eens. Niet dat het daar beter van wordt om een plant te vermoorden, maar om hem nou zo af te bekken is volgens mij ook niet nodig. Niet iedereen heeft vanaf de geboorte plantensap door de aderen stromen, maar je kan wel leren om je boom in leven te houden.


Ik heb van nature geen groene vingers, laat staan dat ik plantensap in mijn aderen heb stromen. Ik heb alles moeten leren. Maar zelfs ik heb niet hoeven leren dat een boom niet in een zwembad met natte groen uitgeslagen bagger hoort. Ook zou ik me niet pas ergens in Juli zijn gaan afvragen of ik m'n verzorging misschien moet aanpassen.

Bizar slecht advies van 't tuincentrum, trouwens, maar daar zou je eigenlijk geen bonsai kopen (voor zover je wat ze in het gemiddelde tuincentrum verkopen bonsai mag noemen).
Die watermeter mag er overigens ook uit, die heeft geen functie. Niet dat het zin heeft, mijns insziens. De boom heeft van z'n laatste reserves nog wat groen geproduceerd, maar zal het, volgens mij dan, niet overleven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: ReneWalravens, DiesBajema

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Boompje verkeerd verzorgd 8 jaren 9 maanden geleden #40860

  • ReneWalravens
  • ReneWalravens's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 33
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

Bedankt voor de reactie's.
Achteraf besef ik ook dat ik een verkeerde start heb gemaakt. Door eerst
'n boompje te kopen, en daarna pas info te gaan inwinnen.
Ik was in het betreffende tuincentrum, zag daar deze Bonsai en kocht hem. Heb
wel en langdurig met de betreffende medewerker gesproken, over de verzorging
etc hiervan.

Nu ben ik meer bezig mij te verdiepen in de info m.b.t Bonsai, voordat er
iets nieuws komt.

Ben ook gaan googlen of ik de desbetreffende boom tegen kwam. Momenteel
ben ik eruit. Het is de Carmona. Deze heeft kleine blaadjes, en witte bloemen.

Gr. René,

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren