In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41302

  • OlivierNeutens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hi,

Na enkele weken lezen en rondkijken op allerlei forums ben ik zelf ook begonnen met een bonsai: een Juniperus Horizontalis uit een tuincentrum.

Zoals ik hier en daar gezien had heb ik er eentje uitgezocht waar een mooie stam in verborgen zat waarmee ik dacht dat er wel een mooi beginnend boompje kon gemaakt worden:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.




Na een é-tal uurtjes is dit ervan geworden:

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Er is veel in gesnoeid geweest, maar de wortels zijn nog zo goed als intact. Ik heb een gewone snoeischaar gebruikt om de overbodige takken weg te snijden, moet ik hier nog speciale wondpasta aanbrengen?
Ik vind de vorm zoals hij nu is mooi, maar vraag me af hoe deze gaat evolueren naar de toekomst toe. Ik ga wss een workshop proberen volgen om de vormgeving en opvolging onder de knie te krijgen.

Hopelijk leer ik in de komende jaren hier nog veel over bij, ik heb allesinds enorm genoten van het op het gemak zoeken en draaien en werken met de plant!
Als iemand verder nog tips heeft om de vorm zoals hij nu is te verbeteren (mss een klein beetje bijsnoeien op de rechtse tak? maar hoe?à laat gerust weten!

Thanks!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41303

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Zou je de foto's op het forum kunnen uploaden? Dan hebben we er in de toekomst ook wat aan. Let op: Je foto's magen niet te groot zijn. Dus verklein ze naar bv 1000px langste zijde, 200kb oid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41320

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

OlivierNeutens schreef : Na enkele weken lezen en rondkijken op allerlei forums ben ik zelf ook begonnen met een bonsai: een Juniperus Horizontalis uit een tuincentrum.

Na een é-tal uurtjes is dit ervan geworden:


Misschien een goed idee om toch nog wat meer te lezen, langer rond te kijken, voorbeelden op te zoeken en 'ns wat echte bonsai te gaan bekijken ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41514

  • OlivierNeutens
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Hierbij even de foto's upgeload.

Auk, uit je reactie leidt ik af dat er nog wel wat werk aan is (logisch), maar mocht je specifieke bedenkingen hebben zou dat handig zijn.
Op een bepaald moment wil je ook gewoon eens iets testen na al dat lezen en rondkijken, al was het maar om appreciatie te krijgen voor hoe moeilijk het is om zo een boom te vormen.

Alvast bedankt!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41515

  • Teye01
  • Teye01's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 495
  • Ontvangen bedankjes 89
Iig leuk dat je bent begonnen met bonsai. Goed dat je eerst een paar weken hebt rondgekeken en informatie hebt opgedaan.
Zo'n boompje is leuk om een beetje te leren hoe je een boompje moet verzorgen en te leren van hoe en wat. Maar dit is natuurlijk nog helemaal niks (niet rot bedoelt maar iemand moet het zeggen). Nu heb je een 2 jaarige stek in een por staan. Als je hier echt een geloofwaardige bonsai van wil gaan maken zou je hem een paar jaar in de volle grond of grote pot moeten zetten om de dikte van de stam te vergroten. Vandaar zou je kunnen denken aan bedraden. Ik weet niet waar je woont maar ik zou als ik jou was naar een vereniging in de buurt gaan. Ik ben ook vrijwel meteen naar een vereniging gegaan en heb daar zoveel al geleerd. Je ziet dan ook hoe echte bonsai eruit zien, en vaak hebben ze ook een beginners cursus. Ik ben ook met zoiets begonnen en heb er wel veel van geleerd. Je zou het dus zeker als leer boom kunnen gebruiken.
Gr. Teye
P.s. Staat je boompje binnen, of was dat alleen voor de foto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Eerste bonzai: Juniper Horizontalis 8 jaren 8 maanden geleden #41519

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

OlivierNeutens schreef : Hierbij even de foto's upgeload.

Auk, uit je reactie leidt ik af dat er nog wel wat werk aan is (logisch), maar mocht je specifieke bedenkingen hebben zou dat handig zijn.
Op een bepaald moment wil je ook gewoon eens iets testen na al dat lezen en rondkijken, al was het maar om appreciatie te krijgen voor hoe moeilijk het is om zo een boom te vormen.

Alvast bedankt!


Je hebt enorm veel weggehaald.Of er meer potentie in de oorspronkelijke plant zat kan ik niet zien op de foto.

Wat je over hebt is een dunne stam met een lange dunne tak waar je eigenlijk niks meer mee kunt.

Het doel van de bedrading om de stam ontgaat me, evenals die om de tak. Er zit draad om de tak, maar de tak is verder niet gevormd.

Het gebruikte draad is te dik. Gevolg is dat de tak om de draad heendraait, in plaats van andersom. Je kunt de tak op deze manier niet goed buigen en in positie zetten.

De bedrading is slecht gedaan. De windingen zijn veel te ruim.

Bedrading is gedaan blijkbaar zonder enig toekomst doel. Het is me volkomen onduidelijk welke stijl je voor ogen had.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Teye01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren