In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41893

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik ben hier pas net en ik wil geen beerput opentrekken :unsure:

maar vinden wij dat Superthrive werkt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41894

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

marcellucas schreef : Ik ben hier pas net en ik wil geen beerput opentrekken :unsure:

maar vinden wij dat Superthrive werkt?


Wat wij vinden weet ik niet, maar mijn mening is dat bij een normaal, goed bemestte boom Superthrive geen toegevoegde waarde heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41898

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Wat ik uit de vraag kan leiden;

Boom deed het prima tot de kat hem overhoop heeft gehaald, staat steeds binnen (zeer droge luchtvochtigheid), is opnieuw verpot geweest, kreeg geen meststof de laatste 6 maand...

Lijkt me er toch sterk op dat de wortels niet blij zijn met deze handelingen aangezien voordien de boom het prima deed?

Bij beschadigde en zwakke wortels heb ik met Superthrive of Plagron 'root boost' wel resultaat geboekt wat een ander ervan vind is niet mijn zaak, ik probeer enkel te helpen...

Vaak vernevelen bij wortels die moeilijk vocht opnemen bracht bij mijn bomen wel soelaas.

Een verzwakte/zieke boom mest geven is hem de genadeslag geven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41900

  • suzannequak
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Het spijt me dat ik iets wat voor mij natuurlijk vanzelfsprekend was (dat de bonsai in de aarde staat met alleen een paar hydrokorrels er bovenop) niet heb vermeld. Is superthrive nog een mogelijke oplossing nu?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41901

  • suzannequak
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo David,

Kan aan mij liggen hoor, maar de volgorde van handelingen:
1 jaar geleden gekocht
Bonsai op een lichte plek midden in de kamer (dus geen direct zonlicht en geen radiator direct in de buurt) neergezet
6 maanden geleden verpot naar grotere pot
sindsdien geen voeding gegeven (dacht ergens gelezen te hebben dat een Bonsai die net verpot is vooral geen extra voeding mag hebben...)
Afgelopen week overhoop gehaald door mijn kat...
Heb hem nu het zo'n mooie dag is in de schaduw buiten gezet (weet niet of dit goed is maar dit kreeg ik hier ook als advies) en vernevel hem sindsdien een paar keer per dag
Vind de superthrive aan de prijzige kant en het is hier volgens mij niet direct in de buurt te koop (woon in Friesland) en online val ik achterover van de verzendkosten, maar ja als het echt helpt is het dat mij natuurlijk waard!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by suzannequak.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41905

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je moet gewoon goede omstandigheden scheppen voor de plant. Superthrive en andere wondermiddelen werken slechts zelden. Zeker als er discussie over is, kan je er vaak vanuit gaan dat het OF nieuw is, OF dat mensen gemengde ervaringen hebben.

Bij mij gaan planten die kwakkelen de schaduw tot halve zon in (Naaldbomen), uit de wind, en hou de wortels vochtig, maar zeker niet nat. En zodra wat groei komt krijgen ze licht mest. Tot nu toe aat dat vrijwel altijd goed. Besproeien helpt bij vooral naaldbomen goed, in mijn ervaring. Loofbomen heb ik geen verschil bemerkt, waarschijnlijk omdat die veel makkelijker water verliezen en dus nagenoeg niets goed kunnen maken door minimale opname via het blad.

Hou er rekening mee dat het begint af te koelen buiten. Wortelvorming komt bij een grondtemp onder de 10c min of meer stil te staan. De komende dagen zal het wel weer meevallen. Maar als de temp gaat vallen toch warmer zetten voor wortelherstel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41909

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Superthrive is inderdaad niet goedkoop en voor die ene boom zou ik het nu niet meteen gaan kopen ook, het kan best zijn dat hij er zo weer bovenop komt als hij niet meer aangeroerd wordt door de kat ;)

Er zijn inderdaad de pro's en de contra's over het product en omdat ik niet de tijd nog zin heb in een discussie erover zal ik er niet meer over hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41911

  • suzannequak
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Zo ziet de bonsai er nu uit, aan de uiteinden van de takken vallen steeds meer blaadjes. De rest van de blaadjes hangt slap, hooguit 1 of 2 blaadjes ziet er nog vitaal uit...

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41917

  • Reddevil
  • Reddevil's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 78
Als ik het goed zie heb je een Carmona, die heb ik ook een.
Begin van de zomer heeft die bij mij veel blad laten vallen, bijna kaal.
Nu is hij weer een heel eind hersteld.
Dat heeft dus een paar maanden geduurd, ik denk dat het bij jou wel goed komt nog even geduld.
Alleen water geven, ik zou hem niet buiten zetten het is een soort die van warmte houd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moeite om Bonsai weer levend te krijgen 8 jaren 7 maanden geleden #41919

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Persoonlijk zou ik de hydrokorrels verwijderen. Je kunt nu niet zien of voelen of de grond nog vochtig is of niet.
Ik denk dat hij nu juist wat te nat staat. Probeer tussen de gietbeurten de gornd lichtjes aan te laten drogen en pas dan weer ruimschoots water geven. Dus bewater na behoefte en niet volgens een vast schema (iedere dag etc).
Zorg voor wat luchtvochtigheid rond de boom en ook indien mogelijk luchtcirculatie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts