In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41913

  • RoyVanBeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23
Hallo,
vanaf dit voorjaar ben ik besmet geraakt met het bonsaivirus en enthousiast begonnen met het opbouwen van een bescheiden collectie. Nu de zomer afgelopen is ben ik aan het nadenken waar ik mijn boompjes het best kan laten overwinteren. Een serre of iets dergelijks heb ik niet, en alleen een klein schuurtje met nauwelijks lichtinval. Ze bij een kweker neerzetten heeft niet mijn voorkeur. Nu zijn er wel allerlei mobiele tuinkasjes te koop, bestaand uit metalen frames met daarover plastic. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Of wordt het daarin alsnog te koud als het vriest? En mocht dit kunnen werken, moet ik de individuele boompjes dan nog op een bepaalde manier extra beschermen? Bij voorbaat dank voor de raad!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41915

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

RoyVanBeek schreef : Of wordt het daarin alsnog te koud als het vriest?


Volgens mij ben je vergeten te vertellen om welke boomsoort(en) het gaat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41918

  • RoyVanBeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23
Oh ja, daar had ik niet aan gedacht. Het gaat om diverse soorten, waaronder: pinus silvestris/mugo/thunbergii, juniperus, larix, acer palmatum, acer campestre, cotoneaster, malus, podocarpus chinensis, ginkgo, metasequoia, paardekastanje, eik. Hoofdzakelijk vrij jonge boompjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41920

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415

RoyVanBeek schreef : Nu zijn er wel allerlei mobiele tuinkasjes te koop, bestaand uit metalen frames met daarover plastic. Zou dat een oplossing kunnen zijn? Of wordt het daarin alsnog te koud als het vriest? En mocht dit kunnen werken, moet ik de individuele boompjes dan nog op een bepaalde manier extra beschermen? Bij voorbaat dank voor de raad!

Dat soort "tuinkasjes" is niet bestand tegen een dik sneeuwtapijt. Ik heb al een aantal keren vernomen dat ze dan inplooien met soms ernstige schade aan de bomen.

De bomen die je vermeld zijn behoorlijk winterhard (behalve podocarpus?). Op een beschutte plaats zullen ze wel intact overleven.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RoyVanBeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41921

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Je bent aardig aan het verzamelen geweest, dan, als je in het voorjaar begonnen bent! Weer iemand besmet met de bonsai bug :)

Ik zou inderdaad ook zeggen, afgezien van die podocarpus kunnen ze allemaal best wat vorst verdragen.... En wanneer hebben we nou nog een echte winter gehad in Nederland....
Ikzelf heb ooit in mijn schuurtje wat ruimte gereserveerd voor noodgevallen (strenge vorst), maar daar de laatste jaren eigenlijk nooit gebruik van gemaakt...

Wat ik wel probeer te doen is zorgen dat de bomen niet te nat worden. Ik denk dat de combinatie van vorst en veel-te-natte-wortelkluit veel gevaarlijker is dan alleen vorst als de grond verder redelijk droog is...

En met inpakken en binnen zetten en zo loop je alleen maar meer risico op schimmels en dergelijke...
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RoyVanBeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41922

  • RoyVanBeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23
Bedankt voor jullie snelle reacties. Ik ben vergeten te vermelden dat ik ook een Olea europeana en een Juglans regia heb, maar vermoedelijk kunnen ook die wel een lichte vorst verdragen. Wellicht kan ik nog een klein afdakje bouwen ter bescherming. En mocht het toch heel koud worden dan kan ik ze tijdelijk even in de schuur zetten. Die podocarpus vraagt dus de meeste aandacht; is het verstandig om die wel in te pakken? En wat is daarvoor de beste manier?

Het bonsai-virus heeft inderdaad goed toegeslagen. Ik was al langer geinteresseerd, dus ik wist al wel wat ik mooi vind. Het werd versterkt omdat ik een paar maanden niet mocht werken vanwege een hernia. Ineens dus veel tijd om te lezen en leuke startboompjes te verzamelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41923

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik wil toch Graham Potter zijn website aanbevelen, zeker ook als je het over Olea Europea hebt. Hij heeft daar interessante dingen over geschreven.

Vind sowieso dat hij veel relevante informatie verschaft.. Ervaring uit de eerste hand van iemand die niet zomaar waarheden aanneemt, maar zelf onderzoekt en een nuchtere kijk heeft op de dingen...

www.kaizenbonsai.com/

En rete-interessante filmpjes, waar je naar blijft kijken....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41924

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

RoyVanBeek schreef : Die podocarpus vraagt dus de meeste aandacht; is het verstandig om die wel in te pakken? En wat is daarvoor de beste manier?


Die podocarpus MOET naar binnen tijdens de winter.
onder de 5 graden gaan ze kapot, zeker met vorst.
heb dit helaas al eens meegemaakt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RoyVanBeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41925

  • RoyVanBeek
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 23
@ marcellucas: bedankt voor de link, ik had enkele individuele filmpjes van Graham Potter al wel gezien maar de site nog niet bezocht. Zijn post over overwintering is zeker interessant. Het is me nu wel duidelijk dat ik een overkapping moet gaan bouwen.
@ dea: kan ik de podocarpus in de winter dan het best in mijn schuurtje zetten, ook als daar weinig licht komt? Of bedoel je dat ik hem gewoon in huis kan zetten? Ik dacht dat dat weer te warm zou zijn.

Fijn dat jullie met me meedenken, zeer welkom voor deze beginner.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

overwintering in tuinkasje? 8 jaren 7 maanden geleden #41938

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Ik bedoel idd in huis. Ook in je schuurtje kan het koud worden lijkt me.
Zorgen voor zoveel mogelijk licht (ze behouden hun blad) en een goede luchtvochtigheid.
Af en toe luchten voor luchtcirculatie.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RoyVanBeek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dea.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren