In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42107

  • Maagro
  • Maagro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb vorige week een 3-tal bonsai's gekregen. Twee Ficus Ginseng en naar op de site rondgeneusd te hebben een Podocarpus. Naar wat ik begrepen heb zijn ze gekocht bij de lokale Intratuin.

Ik heb zitten kijken over de verzorging. En tot nu toe staan ze op mijn kantoor een meter van een raam af en krijgen overdag dus ook nog licht bij van TL balken. Ik werk bij een bedrijf wat plantenvoeding maakt (het meeste vloeibaar). Nu ben ik een product developer en weet redelijk wat van plantenvoeding af. Echter kan ik weinig tot geen informatie vinden over voeding van bonsai (op de basis na dan).

Nu zijn mijn vragen als volgt. Naast de verzorging zoals hij op de site aangegeven staat, moet ik nog aan andere dingen denken. (Ik heb deze bonsai om plantenvoeding mee te testen, dus verpotten is misschien niet direct handig)
Verder als jullie aan bonsai voeding denken zijn er dingen, die jullie missen aan de huidige voeding? (Dit kan ik meenemen voor de ontwikkeling van het nieuwe product)

Verder word Alle hulp gewaardeerd ook opbouwende kritiek

Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42112

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
welkom op de site, en succes.

ik neem aan dat je dit testen gewoon voor de lol doet. een test op 3 boompjes zegt nl nogal weinig.

ik maak geen wetenschap van plantenvoeding. ik koop wat ik in de aanbieding zie en mix gewoon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42113

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Hey Maagro,
Welkom!


Een bonsai is gewoon een plant, met dezelfde mestbehoeften als iedere andere plant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42114

  • Maagro
  • Maagro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
@leatherback. Dank je, 3 planten is inderdaad geen statistisch verantwoorde test, maar het zegt al heel veel over de voeding in het algemeen. We gaan verschillende testen doen op andere planten als model. Neemt niet weg dat we het daadwerkelijke product straks wel op boompjes uit moeten testen, want de meeste test die we hebben zijn op 1-jarige planten. Welke NPK waardes mik jij op voor een bonsai? En gebruik jij ook micronutrienten-voeding?

@Marcellucas. Dank je voor het welkom. Meststoffen kunnen wel wat verschillen, maar heeft meer te maken met type plant en wat voor omgeving en het jaargetijde. Ik zit er ook aan te denken om een lente/zomer voeding te doen en een herfstvoeding voor bonsai's.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42115

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Maagro schreef : @leatherback. Dank je, 3 planten is inderdaad geen statistisch verantwoorde test, maar het zegt al heel veel over de voeding in het algemeen. We gaan verschillende testen doen op andere planten als model.


Tsja.. Ik weet het niet. Ik heb zelf plantfysiologisch onderzoek gedaan, en onze testen liepen over honderden bomen tegelijk, vanwege de enorme spreiding in fysiologische reacties. Daarnaast zal je eerst de planten in dezelfde conditie moeten hebben, correct uniform opgepot, en een controle versus de testplanten in moeten voeren. 3 planten zegt absoluut niets. Maar goed. Neem het niet van mij aan. Vraag het van iemand die ervaring heeft in plantenfysiologie. Oh, wacht..

Maagro schreef : Neemt niet weg dat we het daadwerkelijke product straks wel op boompjes uit moeten testen, want de meeste test die we hebben zijn op 1-jarige planten. Welke NPK waardes mik jij op voor een bonsai? En gebruik jij ook micronutrienten-voeding?


Ik mik nergens op. Bonsai staan in een substraat wat overtollige voedingsstoffen snel weg laat spoelen. Planten nemen op wat ze nodig hebben. De rest spoelt weg. De bemestingshoeveelheid ligt bij bonsai veel hoger dan bij kamerplanten. Ik wissel tussen evrscillende plantenvoedingen omte zorgen dat er altijd een goede mix is van verschillende elementen. Uiteraard wordt bemest met een compete voeding. Als je dat niet doet, heb je geen idee waar je mee bezig bent, of ben je niet serieus met bonsai bezig; Een voedingsloos substraat moet je voorzien van alle nutrienten.

Een Bonsaimest ontwikkelen is in mijn ogen pure flessentrekkerij. Sorry dat ik het zo bot zeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42117

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Al te beginnen dat je met binnen"bonsai" hiermee wilt beginnen.
Dit zijn subtropische soorten waarvan de meeste deze niet kunnen onderhouden door te weinig licht, vochtigheid,...

In Europa zijn mensen die al ettelijke jaren met Bonsai bezig zijn, met inheemse soorten bezig of geïmporteerde soorten die hier goed buiten gedijen, dan zou je al eerst daarmee moeten beginnen.

Ook ligt eraan welk mest-schema je gebruikt, dit wil zeggen dat je je mest aanpast naarmate in welke ontwikkelingsfase je boom is die naar het pad tot Bonsai loopt.

Over welke mest en substraat zijn al ettelijke jaren discussie over wat het beste werkt.
Als van elke professioneel,amateur,hobbyist de bomen er goed opstaan en elk hun "recept" werkt, dan is dit het beste te respecteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42118

  • Maagro
  • Maagro's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik ga ook zeker niet zeggen dat er 1 voeding het beste is. Natuurlijk zullen veel voedingen hun werk prima doen. Ook plant voedingen die voor normale kamerplanten in de schappen staan. Met name werkt dit als je verstand van de zaak hebt en weet wat je gaat mengen.

Wat ik lees hier uit de opmerkingen dat iedereen zijn eigen voeding samenstelt naar gelang inzicht en in welke ontwikkelingsfase de boom is. En dat respecteer ik. Dan vraag ik me wel af wat bijvoorbeeld bepaalde merken speciaal voor bonsai bomen in de schappen doen. Zelf in de shop van deze site staan er substraten en voeding voor bonsai's. Is dit dan enkel voor onwetende mensen, die een boompje bij de Tuinmarkt kopen en er voeding voor nodig hebben?

Voeding is belangrijk voor de bonsai's zoals je al noemde, omdat deze makkelijk uit de schalen wegspoelt. Ook voor mijn huidige eigen gebruik. Ik ben op het moment ze aan het voeden met de bonsai mest van pokon. Wat ik nu van jullie hoor, kan ik nu al makkelijk overstappen op onze al bestaande lijn en hiermee voeden. Ik was vooral benieuwd in ervaringen van mensen, met veel meer ervaring dan mij.

Zijn er andere sites of blogs van kwekers, die ik zou kunnen bekijken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuw bij de Site 8 jaren 7 maanden geleden #42119

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387

Maagro schreef : Ik ga ook zeker niet zeggen dat er 1 voeding het beste is. Natuurlijk zullen veel voedingen hun werk prima doen. Ook plant voedingen die voor normale kamerplanten in de schappen staan. Met name werkt dit als je verstand van de zaak hebt en weet wat je gaat mengen.

Wat ik lees hier uit de opmerkingen dat iedereen zijn eigen voeding samenstelt naar gelang inzicht en in welke ontwikkelingsfase de boom is. En dat respecteer ik. Dan vraag ik me wel af wat bijvoorbeeld bepaalde merken speciaal voor bonsai bomen in de schappen doen. Zelf in de shop van deze site staan er substraten en voeding voor bonsai's. Is dit dan enkel voor onwetende mensen, die een boompje bij de Tuinmarkt kopen en er voeding voor nodig hebben?

Voeding is belangrijk voor de bonsai's zoals je al noemde, omdat deze makkelijk uit de schalen wegspoelt. Ook voor mijn huidige eigen gebruik. Ik ben op het moment ze aan het voeden met de bonsai mest van pokon. Wat ik nu van jullie hoor, kan ik nu al makkelijk overstappen op onze al bestaande lijn en hiermee voeden. Ik was vooral benieuwd in ervaringen van mensen, met veel meer ervaring dan mij.

Zijn er andere sites of blogs van kwekers, die ik zou kunnen bekijken?


Je hebt een privé bericht met verdere info omtrent bemesting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts