In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Een boom gevonden - advies 8 jaren 7 maanden geleden #42144

  • RubenBrancar
  • RubenBrancar's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste leden van Bonsai Empire,

Jammer genoeg heb ik nu niet de tijd om een uitgebreidde voorstel-post te maken (die komt nog ;-) ) toch heb ik een prangende vraag...
Tijdens het uitlaten van de hond kwam ik onderweg onderstaande boom tegen. Hij lag al enkele dagen in een perkje met wortelkluit en al er nog aan. Zonde denk ik , misschien is namelijk nog te redden!

Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen, ik vermoed dat het een ginseng ficus is. Doe ik er verstandig aan om hem alleen in een grote pot te zetten en kan ik bijvoorbeeld ook een groot stuk van de stam weg halen om hem enigzins klein te houden?

Alvast bedankt voor jullie input en wie weet het nog wel een prachtige boom :woohoo: .


p.s. Ik lees al enige tijd mee op dit forum en heb erg veel gehad aan de informatie op Bonsai Empire. Ik hoop hier veel te leren de komende tijd en en hopelijk kan ik ook een bijdrage leveren!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Een boom gevonden - advies 8 jaren 7 maanden geleden #42173

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Oppotten in een ruime pot. Met afwateringsgaten. Ik vermoed dat de nu gebruikte emmer dat niet heeft. In een goed doorlatend mengsel. Voor een beginner is bvb Cocopeat vlot verkrijgbaar en beter dan gewone potgrond. Duurdere bonsaisubstraten zou ik nog niet nemen. Bij evenwichtige zorg zal de plant mogelijks overleven, want (gelukkig voor dit geval) was het de laatste dagen zeer vochtig. Als de plant herneemt één of twee jaar rustig laten uitgroeien, pas dan verdere ingrepen.
De plant is eerder een oefenboom want zal, zo goed als zeker, nooit tot een redelijke bonsai uitgroeien.
Beschut en in voldoende licht (binnen) houden. Weg van een warmte bron, eens ze uitloopt. Wat geduld als de plant niet direct terug uitloopt.
Ficus ginseng is eerder de naam voor geënte ficusplanten op verdikte wortels. Dit is waarschijnlijk een grotere ficus met een paar S-bochten geweest. Als het al een ficus is. Duidelijke close-up foto's van stam en oppervlaktewortels zullen mogelijks bezitters van zo een plant helpen bevestiging of ontkenning te geven. De luchtwortels zijn eerder bevestigend.
Hopelijk voor u is er geen dode plant weggegooid.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren