In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42234

  • StefanOomen
  • StefanOomen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum en ik wil jullie alvast bedanken voor eventuele hulp!
Ik ben Stefan en ik ben 23 jaar oud en sinds kort een enorm Bonsai fan!Ik wil met de goedkopere soorten starten en eventueel later een wat meer gewilder soort proberen te verzorgen

Ik heb sinds vorige week in de tuincentra een na mijn meming prachtig exmemplaartje gekocht. De bonsai is ongeveer 60cm hoog en is mooi vorm gegeven. Echter zitten de wortels zeer krap in de pot en komen ze ook onder de pot uit gegroeid in de likbak.
Ik droomde allang om deze hobby met Bonsai te beginnen maar aangezien dit mijn eerste startboompje is wil er zo goed mogelijk voor zorgen.
Ook zag ik bij een aantal bladeren dat het blad wat zwart was.. dien ik deze bladeren er direct tussen uit te halen? En dien ik de steel te ondersteunen?
De belangrijkste vraag is of verpotten nodig is ofniet..

Ik heb ook een speciale fles bonsai mest erbij gekocht om de bonsai om de 2 weken te kunnen bemesten. De bonsai staat trouwens binnen nabij een raam en word in de avond door halogeen sfeerverlichting verlicht

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by StefanOomen.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42237

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

StefanOomen schreef : Ik ben Stefan en ik ben 23 jaar oud en sinds kort een enorm Bonsai fan!

Ik heb sinds vorige week in de tuincentra een na mijn meming prachtig exmemplaartje gekocht.

Ik droomde allang om deze hobby met Bonsai te beginnen maar aangezien dit mijn eerste startboompje is wil er zo goed mogelijk voor zorgen.


Sorry, maar als je echt geinteresseerd bent in Bonsai, zet deze dan in de vensterbank als kamerplant, bekijk de 'basistechnieken' op deze pagina, en vervolgens 'boomsoorten', en ga serieus aan de slag met bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42238

  • StefanOomen
  • StefanOomen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Als u op de foto kijkt zie je dat de pot een mooi plek op de dressoir heeft gehad 1m van het raam vandaan. De aanwezige kitten maakt namelijk gebruik van de vensterbank en kan de bonsai schade aanbrengen op momenten dat we niet aanwezig zijn. Na wat ik gelezen heb is de licht inval hierbij meer als voldoende

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42239

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247
Ik geloof dat mijn punt niet helemaal duidelijk was: dit is geen bonsai maar een (gevormde) kamerplant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42240

  • StefanOomen
  • StefanOomen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Het geeft helaas nog geen antwoorden op mijn vragen kwa overpotten en het blad. Bedankt iig voor het meedenken. Volgends het kaartje moest er bonsai voeding bijgekocht worden omdat het een bonsaiachtige was. Indd meer een aftak van een kamerplant maar je moet niet met een dure bonsai variant beginnen zonder te weinig kennis vind ik zelf.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42242

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

StefanOomen schreef : Het geeft helaas nog geen antwoorden op mijn vragen kwa overpotten en het blad.


Dat klopt, want dit is een bonsai-forum, geen kamerplanten-forum.
Ik raad je voor deze plant aan een forum te bezoeken dat zich hier wel mee bezig houdt.
Deze link is misschien ook handig:
www.ficusforever.nl/nl/Veel-gestelde-vragen

Volgends het kaartje moest er bonsai voeding bijgekocht worden omdat het een bonsaiachtige was


'Bonsai-achtige' boomsoorten bestaan niet. Bonsai is een techniek, geen soort.
Bonsai-voeding is overigens ook alleen maar een labeltje - het is gewoon plantenvoeding.

je moet niet met een dure bonsai variant beginnen zonder te weinig kennis vind ik zelf.


Je bent niet met een niet-dure bonsai variant begonnen, je bent niet met een bonsai begonnen.
Voor het bedrag dat je aan deze kamerplant hebt uitgegeven kun je een leuke en mooie bonsai-startplant aanschaffen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rravenho, Richard Baas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42243

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Welkom op dit forum. Je geeft aan dat je met bonsai wil beginnen.
Maar zoals bij zovelen heeft de verkoper en de industrie achter dit soort planten je eigenlijk bedot. Zoals Auk zegt is dit niet echt een bonsai. Toch zal je als je deze plant gepast benaderd iets leren over de verzorging van bonsai. Want een bonsai is ook een plant en moet een aantal basiszorgen voor planten krijgen. Op deze site vindt je onder "Boomsoorten" bovenaan de pagina ook de ficus. En er bestaan mooie Ficus-bonsai, echter niet in onze streek met een te koud klimaat.
Of je de boom moet verpotten hangt van verschillende factoren af. Je kan daarover lezen op zowat elke bonsai-site. En ook wel op de link die Auk je gaf. Meestal raadt men de lente aan om te verpotten. Zodra het dan warmer wordt plaats je de plant buiten. Heb je problemen stel dan je vragen (maar zoek dus ook op sites voor kamerplanten)
Dan is Auk ook tevreden. Hopelijk is zijn reactie een aansporing naar het "echte" bonsaigebeuren te groeien. Hij geeft dikwijls goede raad, maar is een beetje allergisch wat betreft "Malsai". :evil:
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Auk, johanbaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42244

  • StefanOomen
  • StefanOomen's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ivan, bedankt voor deze fijne reactie.
Ik heb inderdaad in de tuincentra gevraagd na een bonsai boom en kreeg inderdaad alleen dit aanbod te zien.. wat jammer is aangezien ik dacht een mooie bonsai gekocht te hebben. Echter moet ik de titel iets aanpassen wand op het kaartje staat fiscus microcapra ipv moraceae.

Ik zal eens gaan rondneuzen waar ik eventueel wel een echte bonsai later kan aanschaffen. Bedankt !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42246

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Ivan schreef : Dan is Auk ook tevreden. Hopelijk is zijn reactie een aansporing naar het "echte" bonsaigebeuren te groeien. Hij geeft dikwijls goede raad, maar is een beetje allergisch wat betreft "Malsai". :evil:


Ik ben bijna tevreden - want ik noem dit soort planten ook niet Mall-sai.

Het is een gevormde kamperplant - het is een andere vorm van 'tree shaping' dan bonsai.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Moet ik mijn FICUS MORACEAE verpotten? 8 jaren 7 maanden geleden #42247

  • mathijsschippers
  • mathijsschippers's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 2
Dag Stefan, als je op zoek gaat naar een'echte' bonsai start plant dan kun je het best op markt plaats of evt via dit forum gaan kijken (via vraag en aanbod)
je kunt ook bij tuin centra gaan kijken tussen de dennetjes, haagplanten ect of je hier iets tussen vind met een behoorlijk stammetje, deze kun je dan zelf gaan vormen.

Ik raad je aan om ook op zoek te gaan naar een bonsai club in je buurt, via deze clubs kun je ook vaak wel aan interessant en redelijk geprijsd start materiaal komen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: DickVanDreven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren