In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43145

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Hoi,

Ik ben een beginnner met bonsai en probeer mijzelf al een tijdje in te houden om de paar boompje die ik hier heb niet te verminken.
Graag zou ik naar een workshop gaan oid, maar dan wel met een boompje wat ik hier al aan het opkweken ben.
Op de foto's zie je mij Larix, deze heeft 3 jaar volle grond en 1 jaar in de pot achter de rug.
De stam heeft bij de basis een diameter van 3,5 cm en het boompje is ongeveer 60cm hoog.


(Mijn excuses voor de crapy foto)



Nu mij vragen;
1) heeft dit boompje voldoende potentie om mee te nemen naar een workshop?
2) kan ik al starten met vormen of nog een paar jaar in een iets grotere pot?
3) als vormen en/of meenemen naar een workshop al mogelijk is, is dan het tijdsstip van belang (nu of vlak voor de lente)?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Eric R.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43146

  • wes
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 330
  • Ontvangen bedankjes 70
Hier kan je zeker wat uit leren in een workshop ( ligt natuurlijk wel aan de kennis van de lesgever).

Niet groter zetten, grond gaat alleen maar langer nat blijven. Dikker word ie niet in pot. Dan had je hem moeten laten zitten in de grond.

Probeer er niet aan te komen, wacht op je workshop is mijn advies. Zou jammer zijn als je alles wegsnoeid wat juist potentie heeft.
N, tot dat ie uitloopt is het moment om te werken aan lorken.

PS waar ga je workshop volgen?

Gr wesley
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eric R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43147

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Thanks Wesley,

Ik ben van plan om bij Teunis Jan Klein van Deshima een workshop dagje te boeken, daarna verder kijken om eventueel een cursus te volgen.

Alleen je laatste opmerking is niet geheel duidelijk.
Bedoel je dat in de gehele rust periode gewerkt kan worden aan de boom, of alleen vlak voor het uitlopen?

Groet
Eric

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43148

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
aan Larix mag je niet werken zolang die groen staan, allè aan wortels toch niet,
ik vind het wel een boom met potentie en al vrij goeie vertakking,
dus ik denk dat ze hem op de workshop gaan snoeien en bedraden, en verpotten voor
dat ie terug groen wordt,
Ben zelf beginneling maar heb wel al veel gehad aan paar workshops die ik gevolgd heb,
komt iets duurder uit dan bij club , maar je leert meer en die mannen hebben nog
betere inzichten vind ik , als vind ik een club ook wel goed als beginner maar vershil is
er natuurlijk wel ...

ik heb hier ook 2 startplanten gerecupereerd na tuinwerken een potentilla en taxus,
maar heb deze onmiddellijk gesnoeid + wortelsnoei (was al deel van uit te doen ) , verpot ,
maar deze staan nu wel gans de winter binnen ... Maar weet niet of dit voor Larix ook optie is ...

Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43149

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Larix is een absurd sterke plant in ons deel van de wereld. Zolang er knoppen blijven zitten kan je de plant behordlijk mishadelen. Ik heb dit sorot jonge boompjes ontdaan van 90% van de wortels, en dat was gedurende het erop volgende jaar niet echt te marken. Dus je kan dit soort boompjes ideaal gebruiken als materiaal om mee te beginnen.

Dat gezegd hebbende.. Het is niet een hele zware stam, dus waarschijnlijk had hij beter nog een paar jaar door kunnen groeien. En ja, wacht met er aan werken tot je iemand naast je hebt die weet waar hij/zij mee bezig is.Zou inderdaad zonde zijn om precies de verkeerde delen weg te snoeien, iets wat we hier bij beginnende enthousiastelingen nog wel eens zien gebeuren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Eric R

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43150

  • Eric R
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Heren, bedankt voor de input.

Het bevestigd mijn denken, ik wilde alleen voorkomen dat ik naar een workshop ga met een boompje waar je niets mee kan.

@ LB
Ik heb nog een Larix van dezelfde leeftijd nog in de volle grond staan en nog een Acer die ruim 8 jaar staat te wachten in de volle grond (stam dia. nu 9cm) maar ik kan/kon niet langer wachten om eens te beginnen :P
Vandaar dat ik deze heb opgepot om wat eigen materiaal te hebben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Starten met vormen of wachten? 8 jaren 4 maanden geleden #43157

  • ybonsai
  • ybonsai's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 694
  • Ontvangen bedankjes 387
Hallo Eric,

Om te beginnen is dit ok om een workshop mee te volgen. (heb al veel slechter gezien)
Teunis Jan ga je veel van leren, een man met veel kennis die het op de juiste manier met passie uitlegt.

Toekomstgericht ga je toch op ander material werken met meer beweging, karakter en potentieel.

Met vriendelijke groeten,
Yannick

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren