In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44071

  • WillieHegmans
  • WillieHegmans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Beste iedereen,

Laat ik mijzelf voorstellen. Ik ben Willie Hegmans en ik heb op 5 december een zanthoxylum beecheyanum gekregen. Een prachtige chinese pepper bonsai. Nu zijn er alleen sinds 5 december en nu wel een aantal dingen gebeurd waarvan ik niet precies weet wat ik ermee aan moet.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

[X] 3 meter van het raam gezet, zodat de bonsai niet in de volle zon staat, maar wel genoeg daglicht krijgt. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Uit de tocht gezet (Aanraden van de kwekerij)
[X] Onderdompelen zodra de bodem nog maar een beetje vochtig aanvoelt. Alleen de pot niet de gehele bonsai. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Tijdens het onderdompelen wachten tot de luchtbelletjes stoppen met omhoog komen. (Aanraden van de kwekerij)
[X] Informatie gezocht over deze specifieke bonsai. Bijv: https://www.youtube.com/watch?v=AV5E5aSirKY

Foto 5 december: foto #1 5 december 2015
Foto's zoals die nu is: foto #2 20 januari 2016
Foto's zoals die nu is: foto #3 20 januari 2016
Foto's zoals die nu is: foto #4 20 januari 2016

Ik heb een aantal prangende vragen:

1.) Zoals u kunt zien is er nogal een verschil tussen 5 december 2015 en 20 januari 2016. De boom verloor zijn blad en met bakken tegelijk. Ik had gelezen dat bonsai hun blad verliezen als ze in een andere omgeving komen staan. Ander licht andere luchtvochtigheid etc, maar dat het zo extreem was wist ik niet. Daarom vraag ik mij af is zoveel bladverlies wel normaal. Er lijkt ook een hele transformatie plaats te vinden want als je naar de foto van 5 december kijkt dan zie je vrijwel geen een nieuwe stengel of jong blad en nu schieten aan alle kanten lange lichtgroene stengels uit met kleine blaadjes.
2.) alle uitschieters zoals je op de foto kunnen zien zitten voornamelijk in de kruin en dan omhoog. Ik vind sommige te lang maar nu heb ik gelezen dat je pas mag snoeien als er 7-10 bladeren aanzitten en dan terugsnoeien naar 2-3 blaadjes. Echter wat moet ik doen als ik de hele stengel niet mooi vind? Kan ik dan gewoon de hele stengel weg snoeien? En aangezien het een tropische bonsai is kan ik hem vandaag de dag snoeien of moet ik wachten op de lente? Kan ik überhaupt wel snoeien met zo weinig blad, maak ik daar de boom niet door kapot?
3.) Ik geef de boom tijdens het dompelbad 1x per maand pokon voeding van de intratuin. Deze los ik op in het water. Echter op het potje van pokon staat 1x per week voeding geven, maar op het internet staat 1x per maand in de winter en 2x in het voorjaar en de zomer. Wat moet ik aanhouden.
4.) op Foto 4 zie je bruine plekken op de nieuwe stengel is dit normaal?

Een berg vragen, maar ik denk ik vraag ze maar, omdat ik de bonsai echt super leuk vind. Als iemand nog een boek of site heeft met veel informatie over zanthoxylum beecheyanum deel het dan alsjeblieft. Wellicht heb ik het altijd, maar niet geschoten is altijd mis.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Richard Baas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44072

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
volgens mij heeft hij niet genoeg licht gehad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44075

  • daansandman
  • daansandman's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo willie ,

Leuke lekker ruikende boom ;) , was ook 1vd eerste die ik in mijn bezit had .
Maar van daaruit ben ik al snel in aanraking gekomen met verpotten ( juiste goed vochtdoorlatende grond "akadama" ) en wees met dit soort zuinig met watergift ( geeft zelf heel goed aan wanneer het te droog is , stengeltjes gaan dan hangen ) snoeien deed ik hele jaar door maar alleen wanneer die gezond is . ( als die nu wil uitlopen laat maar doen .

Mocht het straks ( liefst zsm ) boven de 12 graden buiten komen en blijven ( snachts ook niet te koud ) dan hup naar buiten. Bij hele warme temperaturen goed in de gaten houden
Binnen sterft alles heel langzaam af, veel en snel ongedierte
mijn ervaing met dit soort is : leuk spul maar heel lastig boompjes binnen te houden.
Dat was de reden dat deze weg mocht en er nu euhhh 40 buiten staan van andere soorten.

Mijn eerste advies is zsm uit deze grond ( wat ik zo kan zien ook veels te nat ) en controleren op puntjes beestjes

Gr daniel
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillieHegmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44077

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Als je een paar foto'sop de site plaatst, is het wat makkelijker bekijken.

Dompelen van planten is een slechte gewoonte. Gewoon water geven is prima. En tussen het gieten de grond laten opdrogen (Maar niet kurkdroog).

De plant heeft licht nodig. 3 meter van een raam? Nee, veel te donker. Dan krijg je slierterige groei (De plant probeert inhet licht te komen).
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillieHegmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44118

  • WillieHegmans
  • WillieHegmans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1
Iedereen bedankt voor de tips.

Ik maak uit jullie tips op dat ik de bonsai dichter bij het raam moet zetten. Echter mijn vraag daarop is staat hij dan niet te veel op de tocht. Daarnaast staat hij dan op de vensterbank met een verwarming eronder. Ik vraag mij af of jullie denken dat het dan nog een goed alternatief is? Bestaan er ook kleine kweekkastjes met een lichtbron erboven wat je kant en klaar kan kopen?

@ Daniel
Ik moet er wel bij zeggen dat de foto's gemaakt zijn een paar minuten na het dompelen vandaar dat het er zo nat uitziet. de grondvochtigheidsmeter geeft tussen de 2-3,5 aan. Als ik de pot verpot moet ik dan 100% Akadama gebruiken en moet ik nog op dingen letten. Bijvoorbeeld de bonsai is nu aan het uitlopen, mijn gevoel zegt dat dit dan niet de beste tijd voor verpotten is of heb ik het mis?

@leatherback
Hoe weet ik of ik genoeg water heb gegeven met het gieten. Want bij dompelen wordt gezegd als de luchtbelletjes stoppen dan is het genoeg. Ik heb verschillende artikelen gelezen sommige zeggen dat dompelen goed is en andere zeggen dat het slecht is. Ik ben niet zo ervaren dus bij dompelen kan ik meten door het stoppen van de luchtbubbeltjes dat het genoeg is geweest. Dus als je tips hebt hoor ik het graag en dan ga ik het proberen zonder dompelen. Maakt het trouwens uit als het water heel koud is of kan ik beter lauw water gebruiken?

Dank voor jullie hulp allemaal.

P.S. ik heb foto's upgeload op een andere site want op het forum worden ze enorm groot.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by WillieHegmans.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44123

  • daansandman
  • daansandman's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 11
Ik zou hem gewoon nu verpotten in akadama . Dan kun je hem rustig dompelen en loopt het overtollige water er onder uit.
Daarna pas weer water geven als grond droog aanvoelt. Bij dit soort als blaadjes gaan hangen wordt het hoog tijd .
Meer licht , beetje voeden en komt vast goed
Ik verpot trouwens al mijn nieuwe boompjes meteen als ik niet weet hoe de grond is en hoelang hij erin staat
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillieHegmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44138

  • megabon
  • megabon's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 417
  • Ontvangen bedankjes 73
ik deed vroeger ook aan dompelen eens je meerdere bomen hebt wordt het lastiger ook als je grotere bomen hebt moet je al beginnen met je bad te laten vol lopen :woohoo:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44149

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Je geeft in prncipe water tot het uit de pot aan het lopen is. Lauw water is beter dan koud.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44579

  • WillieHegmans
  • WillieHegmans's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 1

daansandman schreef : Hallo willie ,

Leuke lekker ruikende boom ;) , was ook 1vd eerste die ik in mijn bezit had .
Maar van daaruit ben ik al snel in aanraking gekomen met verpotten ( juiste goed vochtdoorlatende grond "akadama" ) en wees met dit soort zuinig met watergift ( geeft zelf heel goed aan wanneer het te droog is , stengeltjes gaan dan hangen ) snoeien deed ik hele jaar door maar alleen wanneer die gezond is . ( als die nu wil uitlopen laat maar doen .

Mocht het straks ( liefst zsm ) boven de 12 graden buiten komen en blijven ( snachts ook niet te koud ) dan hup naar buiten. Bij hele warme temperaturen goed in de gaten houden
Binnen sterft alles heel langzaam af, veel en snel ongedierte
mijn ervaing met dit soort is : leuk spul maar heel lastig boompjes binnen te houden.
Dat was de reden dat deze weg mocht en er nu euhhh 40 buiten staan van andere soorten.

Mijn eerste advies is zsm uit deze grond ( wat ik zo kan zien ook veels te nat ) en controleren op puntjes beestjes

Gr daniel


Ik heb besloten om hem te verpotten zoals jij hebt gezegd Daniel. Ik zit nu op de bonsaishop van deze website te kijken naar de verschillende grondsoorten. http://www.bonsaishop.nl/grond/grondsoorten Nu zie ik veel verschillende Akadema aarde. Welke zou ik moeten pakken en met welke ander substraat zou ik deze moeten mengen? Bij veel verpot filmpjes die ik heb gezien snoeien ze gelijk de wortels zou ik dat ook moeten doen als ik dan toch bezig ben?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

zanthoxylum beecheyanum (pepper bonsai) Hulp nodig 8 jaren 3 maanden geleden #44580

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zou me richten op gezond krijgen voor je planten drastisch aan snoeien ed. Verpotten is iets wat ervaring vergt om goed te doen als een boom niet gezond is, is de kans dat de boom door het verpotten dood gaat groot.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: WillieHegmans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts