In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45191

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Hey iedereen

vraagje voor jullie. Ik heb een metasequoia kunnen kopen en ik vraag me af wat jullie er mee zouden doen.
Ik zou het liefst de boom nog wel in volle grond laten staan voor een jaar of 2 voor een dikker stammetje.
In het midden zie je dat een zijtak de de functie van hoofdtak heeft overgenomen (of dat lijkt toch zo).
Zou ik hem daar eventueel marcotteren ( heb ik ook nog een boompje bij) ? Of enige andere ideeën?
Ik hoor het wel!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JonathanH.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45193

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
helemaal met je eens dat hij nog wel even in de grond kan. Maar 20 jaar is denk ik neit nodig. Met 5-10 jaar ben je denk ik al een heel end. En dan richten op uit laten groeien van de zijtakken, en de top onder controle houden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45194

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5
Krijg er maar 1 meer geupload?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45224

  • JonathanH
  • JonathanH's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 58
  • Ontvangen bedankjes 5

leatherback schreef : helemaal met je eens dat hij nog wel even in de grond kan. Maar 20 jaar is denk ik neit nodig. Met 5-10 jaar ben je denk ik al een heel end. En dan richten op uit laten groeien van de zijtakken, en de top onder controle houden.


Wow, denk je dat hij nog een jaar of 5 nodig heeft in de grond? En wat vind je van het idee om hem in het midden te marcotteren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45226

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Of je hem wilt marcotteren moet je zelf weten. Kan.

Ik denk dat 5 jaar het minimum is om enige tapsheid te kweken en de basis van dikte te voorzien. nu is het vooral een rechte stam met zijtakken. Maar misschien vind jij dat wel precies wat je er mooi aan vind.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45459

  • Marsman
  • Marsman's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 17
Het schijnt zo te zijn als je een sequoia in volle grond zet en die later gaat verpotten hij het niet overleeft.....
Ik heb er zelf ook 1 gekocht laatst en gaf aan dat ik dat ook wilde doen maar de kweker raade dat ten strengste af!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45469

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Marsman schreef : Het schijnt zo te zijn als je een sequoia in volle grond zet en die later gaat verpotten hij het niet overleeft.....
Ik heb er zelf ook 1 gekocht laatst en gaf aan dat ik dat ook wilde doen maar de kweker raade dat ten strengste af!!


Tsja..
Er zijn mensen die zeggen dat berken en esdoornen dood gaan als je ze laat in de winter snoeit
Er zijn mensen die zeggen dat jeneverbessen dood gaan als je meer dan de helft van het loof er af haalt
Er zijn mensen die zeggen bomen doodgaan als je ze direct na het verpotten bemest
Er zijn mensen die zeggen dat marcotten die in de winter blijven zitten dood gaan

.. Er wordt een boel gezegd. Het komt allemaal aan op de juiste kennis, methode en timing.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45478

  • Marsman
  • Marsman's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 17
@leatherback,
Ben het eens met je, soms moet je dingen gewoon maar proberen
Het risico dat je een leuke boom kwijt raakt hoort er bij zullen we maar zeggen......

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Metasequoia 8 jaren 2 maanden geleden #45482

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

Marsman schreef : @leatherback,
Ben het eens met je, soms moet je dingen gewoon maar proberen
Het risico dat je een leuke boom kwijt raakt hoort er bij zullen we maar zeggen......


Het punt is eigenlijk dat er veel kennis rondhangt, vooral ook op internet, vaak ook tegenstrijdig, en dat het moeilijk is om te bepalen welke kennis klopt en welke niet. Een boel wordt gewoon klakkeloos doorgegeven

Dat je larix bijvoorbeeld niet meer mag verpotten als je ook maar een beetje groen ziet , ga ik niet zelf uitproberen, want ik vertrouw mijn bronnen. En ga dus niet nodeloos risico lopen.

Maar dingen als bladbemestng, wondpasta, planten vooral niet sproeien in de zon .. heb ik wel allemaal uitgeprobeerd en maakt allemaal geen verschil. En daar kun je ook wetenschappelijk onderzoek over vinden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts