In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45402

  • petermelenhorst
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb 2 vragen, maar ik heb ze in twee afzondelijke onderwerpen gepost, omdat ze niets met elkaar te maken hebben.

Ik ben nu een tijdje veel aan het lezen over "Bonsai". Veel youtube bekeken, een boek gekocht en veel forums bekeken. Op onderstaande vraag kom ik niet helemaal uit:

Op het forum wordt er vaak iets geroepen in de trend van: Dit wordt nooit een echte bonsai?,
Dit is geen bonsai ect.

Wat wordt er dan bedoeld?

Zelf denk ik dat er bedoeld wordt dat de boom nooit in verhouding komt te staan tot een echte boom:

1. Stamdikte
2. Geen verhoudingen
3. Boom stijl omhoog i.p.v natuurlijke krommingen
4. Geen tapstoe verloop.

Klopt mijn veronderstelling?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45404

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Ik denk dat je wel in de goede richting zit, vermoedelijk komen dergelijke reacties ook op post over binnen bonsai die in massa bij tuincentra en soms bij Aldi aangeboden worden.
Daaruit komt vaak teleurstelling maar ook mede door deze "boompjes" komen mensen in aanraking met bonsai en gaan ze verder zoeken en breiden ze hun passie uit.

Dan is het dit meestal kleine bedrag wel waard ;)

Zelf probeer ik altijd van een bonsai een boom te maken, dit is al moeilijk genoeg.
Verder moet ieder gelukkig zijn met zen eigen bomen en genieten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45405

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Verschillende meningen hierover.
Dit is de mijne:
Bonsai is een miniatuur boom in een pot. Dus een boom zoals die in de natuur te vinden is, in een kleine maat en in een pot.
Veel bomen (takken, planten) die in een potje zijn gezet, zijn geen bonsai zoals wat er met de kunst/cultuur bonsai bedoeld wordt.
Mijn regel is altijd, zorg dat de bonsai op een boom lijkt, en niet dat je boom op een "bonsai" lijkt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45406

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504

dea schreef :
Mijn regel is altijd, zorg dat de bonsai op een boom lijkt, en niet dat je boom op een "bonsai" lijkt.


Ik denk er precies ook zo over ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45432

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Vind dat je goeie vragen stelt Peter! Iemand die nadenkt over waar hij me bezig is. ;)

Ben het eens met de vorige sprekers. Zijn allemaal aspecten van bonsai. Wat ikzelf een heel belangrijk aspect van bonsai vind ( omdat het tenslotte ook een kunstvorm is) is Karakter. Eigenheid. Uitstraling.

Je moet als toeschouwer geprikkeld worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45566

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Heb hier nog eens over nagedacht....

Dat een bonsai op een boom moet lijken is maar ten dele waar. Alles wat mensen waarnemen is gekleurd door ervaring. Bonsai dus ook. Bonsai is een door mensen gemaakt interpretatie van de natuur. Als je bonsai zou stylen als bomen uit de natuur, zou je belachelijk iele boompjes krijgen met een hele grote kroon. Meet maar na: de verhoudingen tussen stamdikte/boomhoogte/boombreedte is bij bonsai compleet anders dan bij wilde bomen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de verhouding tussen totale grootte van de bonsai en takdikte en grootte van het loof.

Dus in de bonsaicultuur worden aspecten aan de natuur die we "mooi" vinden dwz die we "natuurlijk" vinden, overdreven: extra dikke wortels, extra dikke stam, extra kromme takken... Het is ook niet zo dat als je een willekeurige boom als bonsai na zou maken, het meteen ook een mooie bonsai zou zijn.

Voor de verhouding tussen boomhoogte en stamdikte wordt bij bonsai nog wel eens de verhouding 1:6 aangehouden. Dat betekent dus dat een bonsai met een hoogte van 30cm een stamdikte van 5 cm zou moeten hebben. Dat dus betekenen dat een "grote" boom van 30 meter een stam met 5 meter diameter zou moeten hebben!! Nou, dat is dus niet zo!

Vond trouwens deze calculator, kun je zelf uitrekenen hoe het "hoort" ;)

www.mellobonsai.com/care/Bonsai-calculator.aspx
De volgende gebruiker (s) zei dank u: KobusKoops

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45572

  • DavidRoussel
  • DavidRoussel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1669
  • Ontvangen bedankjes 504
Bij mij geld eerder een boom die tot je spreekt, of het nu in de natuur is of een bonsai maakt niet uit.
Soms kom je op een plaats en staat er een specifieke boom met heel wat uitstraling en dan heb je dat wauw effect :ohmy:

Dit is wat mij betreft wat de doelstelling is bij mijn bomen, niet zozeer een kopie van een boom in de natuur zonder specifieke uitstraling maar het benaderen van die ene boom waarvan je denkt die heeft een ziel.

Idem op de laatste Noelanders stond ik even bij bepaalde bomen en ik werd er gewoon stil en klein van, erg onder de indruk zeg maar terwijl er veel meesterwerken stonden waarbij ik dit effect niet kreeg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai Term 8 jaren 2 maanden geleden #45612

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Ik had bij Noelanders een vriend bij me die niets van bonsai weet. Hij was zwaar onder de indruk en liet dat een aantal keer merken. Grappig was dat we allebei precies voor verschillende bomen gingen.

Hij had dat zelf ook door! Hij zei 'jij houdt van ruige bomen en ik hou van gladde bomen! '

Aannemend dat je op Noelanders het beste van het beste te zien krijgt (zoals beoordeeld door mensen die er verstand van hebben) kun je daarbinnen nog steeds alle kanten op met verschillende smaken... en of nou ervaren of onervaren bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts