In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45424

  • BartVromans
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste Bonsai liefhebbers!
Via deze weg wil ik jullie hulp inroepen voor mijn Bonsai in grote pot die bijna dood is. Het boompje is bijna overleden door tekort aan water en doordat kinderen stout zijn geweest en alle blaadjes van de boom hebben geplukt. Als ik op deze website de soorten vergelijk, denk ik dat het een Liguster is. Ik ga er vanaf nu wel goed voor zorgen ;) .

Zoals op de foto te zien groeit er nu niets meer boven in de kruin, daar waar vroeger een volle bos bladeren zat. Gelukkig leeft de boom nog wel, want onderin is een nieuwe scheut ontsprongen. Wie kan me helpen met advies?

Is het raadzaam de boom te verpotten?
Boven in de stam zit geen leven meer, als ik een stukje tak afbreek zijn deze gortdroog. Is het nodig de stam af te zagen en de nieuwe scheut opnieuw te gaan bedraden?
Hebben jullie nog andere tips?

Ik ben nog helemaal nieuw op Bonsai gebied. Alvast hartelijk dank voor jullie hulp!

Bart

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45425

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Hallo, ikzelf ben ook nog niet zo lang met bonsai bezig maar dat de blaadjes er af zijn is volgens mij niet zo heel erg,
over het verpotten en afzagen van de stam durf ik niks te zeggen er zijn hier mensen die daar meer verstand van hebben dus laat ik dat advies aan hun over !
hopelijk komt het weer goed !!!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartVromans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45427

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Het is zo goed als zeker een ficus.
Als de hele stam verdroogd is zal je u alleen op het nog jonge scheutje moeten richten, en de plant goed (= beter) verzorgen.
Mogelijks kan je de stam nog niet helemaal verwijderen in de hoop dat hij onderaan toch nog leeft en meer uitlopers krijgt.
Voorlopig dus geen bonsai maar een bedreigde kamerplant.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: BartVromans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45430

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Dit is absoluut zeker een ficus.

Grond licht vochtig houden, en lekker veel zon geven.
Deze plant is niet doodgegaan omdat de kinderen de bladeren er af hebben gehaald. Dat doe ik ook bij mijn ficus. De reden is slechte verzorging.

Voor de zekerheid: Staat de plant in een pot met een gat? Of is de pot dicht van onderen?

Water geven met lauw water; De kluit is helemaal uitgedroogd geweest, verwacht ik. Daardoor zijn de wortels deels dood gegaan. Daarnaast heeft de plant weaarschijnlijk/wellicht last gehad van spint. Als je kleine spinnerag sliertjes ziet, onmiddelijk controleren of er beweging in zit (miniscule spinnetjes).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45441

  • BartVromans
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dank voor jullie hulp! Ik besef me nu na het lezen van deze website dat de plant meer verzorging nodig heeft dan ik me ooit heb beseft. Knap dat hij het zeker 8-10 jaar goed heeft gedaan....
@leatherback:
- De plant staat in een dichte pot. Onderin de pot zit een flinke laag hydrokorrels. Wat is eigenlijk de beste soort pot?
- Ik zie inderdaad kleine spinnerag sliertjes, maar kan geen spinnen ontdekken. Is het dan nodig om actie te ondernemen?
Groeten,
Bart

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Help, Bonsai bijna dood! 8 jaren 2 maanden geleden #45466

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
Altijd een pot met gat er n gebruiken!!hydrokorrels is geen oplosssing,het gaat niet enkel om vocht,je wortels verstikken gewoon..

Als je spinrag ziet, dan heeft ie inderdaad spint de beestjes zijn minuscuul dus niet snel te zien.
Ik denk dat je best verpot nu,kijkt hoe het zit met de wortels....het zou kunnen dat die sprietje het enige levende is nog...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts