In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46264

  • quincytynes
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal, dit is mijn eerste post op het forum ! Heb geprobeerd zo goed mogelijk de regels te lezen dus hopelijk gaat het goed.

Ik heb bij een lokaal tuincentrum een tweetal bonsai boompjes opgepikt/mogelijk gered. Het kwam per ongeluk ter spraken en er werd mij verteld dat er nog 3 bonsai's stonden die ze gingen weggooien. Ik mocht ze voor 7.5 euro p/s meenemen en met eentje kwam zelfs een klein potje. Ze zijn alleen niet in al te beste staat volgens mij / het tuincentrum.

Mijn ervaring met bonsai is weinig, ooit een indoor starterskit gekocht en onderhouden. Deze was na een jaar nog in goede staat maar door een verhuizing heb ik hem bij een vriend achter moeten laten. Maar goed toen ik dit hoorde kon ik ze niet laten staan al is het maar om te proberen.

Ik heb nog een scherpe kniptang en ferti vloeibare bonsai voeding van de starterskit. Uit noodzaak ook maar bij het tuincentrum een zak "pokon bonsai grond" gekocht aangezien ik er vanuit ging dat ik zo snel mogelijk wat met de plantjes moet gaan doen. Kan iemand mij een zetje in de goede richting geven ? Moet ik ze meteen verpotten / snoeien / wortels weghalen etc.

Hopelijk zijn dit niet teveel vragen voor een eerste post maar vond het zonde om ze weg te laten gooien. Overigens kan je op de foto van de ene plant halen "Araucaria Cunninghamii" de andere plant konden ze me niks over vertellen en werd gescand als schep :dry:

Ik heb al meerdere malen geprobeerd te posten maar denk dat door de images het steeds misloopt dus heb een album op imgur aangemaakt :

imgur.com/a/W2h4F

Edit : lag dus aan het uploaden van de plaatjes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by quincytynes. Reden: Reden geven voor het maken van een album op imgur ipv uploaden op forum

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46265

  • quincytynes
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Oke na zelf wat zoeken kwam ik er al gauw achter dat de "Araucaria Cunninghamii" niet echt als bonsai gebruikt word. Ik zie alleen de massa productie versie die ik heb / iets grotere versies. Alsnog hier kan ik vast nog wel wat leuks van maken. Die andere boom ben ik nog niet uit iemand al ideeën ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46267

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Liguster. Bovenaan de pagina vind je onder "Boomsoorten" informatie.

Voor de aurocaria zal je even moeten zoeken. Ik denk dat op het forum weinigen vanuit ondervinding kunnen adviseren. Je kan je houden aan de algemene basisvorming voor bonsai (conifeer!). Bij mijn weten wordt deze soort ook wel eens als kamerplant aangeboden. Mogelijks vind je via die weg ook informatie.

In ieder geval is het beter beide planten naar buiten te brengen als de ergste nachtvorst voorbij is.
Over de 'bonsai potgrond' zal je weinig positiefs horen. Vooral het beheersen van de watergift is het probleem.
Op de foto ziet het ernaar uit dat je planten zeer vochtig staan. Laat de potkluit wat opdrogen voor je weer water geeft. Ook het onkruid verwijderen, en de stam van de aurocaria onderaan zuiveren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: quincytynes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46268

  • quincytynes
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Thanks, dat ik de boomsoort weet scheelt een hoop. Tja de kamerplant, helaas, Is denk ik nog wel leuk te vormen, merk dat de dikkere gedeeltes wel hard zijn en de jongere dunnere takken nog wel flexibel zijn.

Ik had eigenlijk ook niet veel van de bonsai potgrond verwacht, heb nog een zak split liggen die ik er doorheen meng en dan eerst maar is kijken of ze het redden. De kamerplant is inderdaad te vochtig de liguster valt op zich wel mee. Het onkruid heb ik al verwijderd, maar wat bedoel je met zuiveren, het bast wat aan het "vervellen" is eraf halen?

Ook maak ik me nog zorgen over de liguster z'n wortels. Zoals op de 6e en 7e foto goed te zien zijn liggen veel wortels boven de grond. Wat moet ik hier mee, afdekken in een diepere pot ?(helaas word het wortelstelsel wel ook weer groter dan)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46270

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Mogelijks wat slecht uitgedrukt, ik bedoel: mos en en vuil onderaan de stam verwijderen.

De liguster lijkt pas van veel mos (en onkruid?)gezuiverd te zijn. De wortels die zich daarin bevonden liggen nu bloot. Ik denk dat opgaande kleine wortels verwijderd kunnen worden. Verder kan je de oppervlakte aanvullen met wat substraat.
Echt verpotten dien je zelf te beoordelen. Verpotten doe je als de aanwezige grond vol wortels zit of ongeschikt is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: quincytynes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46273

  • quincytynes
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Duidelijk, zeker voor de liguster is de pot en de grond ongeschikt. Amper drainage en de pot heeft geen afwaterings gat. Ik wacht even tot ik geschikte bonsai grond heb en verpot hem dan naar een geschikte pot.

De Araucaria is zoals je al eerder zij een kamerplant en na wat googlen is het lastig om hem echt kapot te maken als je gewoon normaal water geeft.

Bedankt voor alle adviezen ik ga ermee aan de slag en zal vast over een paar maanden posten of ze nog leven :P

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46528

  • quincytynes
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 11
  • Ontvangen bedankjes 0
Voor de mensen die geïnteresseerd zijn heb ik plaatjes geupload na het verpotten. Ik heb hem nu verpot in een te grote pot, zoals op de foto te zien wel gezorgd dat de bak een stuk ondieper is. Hopelijk groeien de wortels niet door het net.

Hij heeft alleen wel heel veel groen, kan ik daar wat van af snoeien?
Wat gaat er dan gebeuren gaat hij zich dan meer focusen op het gesnoeide stuk of de wortels?

Groetjes en fijne pasen :)

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46533

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Mooi werk.

De wortels gaan zeker door het net groeien, daar hoef je je geen zorgen over te maken :evil: . Maar dat is een kwestie van een scherpe schaar..

Ik zou zeker de liguster, maar wellicht ook het zaailingetje van .. Een eik? .. dat je hebt staan buiten zetten overigens.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46574

  • hercules
  • hercules's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 864
  • Ontvangen bedankjes 56
Hoi quincytynes
Welkom ben zelf ook nog vers en beginnend. Herkennde je planten wel In mijn werk snoei ik dit regelmatig,volgens mij een lioguster? de andereb kon ik niet veel vinden.Mij dunkt dat je de liguster buiten moet zetten.Eeen liguster kan een flinke snoei aan .
Sukses

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Tweetal bonsai uit tuincentrum (gered ?) 8 jaren 1 maand geleden #46587

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

leatherback schreef : ......... buiten zetten overigens.


Dat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren
Cron Job Starts