In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

naalden worden wit juniperus 8 jaren 1 maand geleden #47704

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Ik denk dat ik weet wat het is, vorig jaar zag is roest-achtige plekken op de prunus persica. Omdat de perenroest zich afzet op de juniperus in het najaar en toffe dingen doet met de juniperus heb ik uitbundig gesproeit :evil: Nu de prunus persica heb ik niet gesproeit omdat ik twijfelde dat het perzikenkrulziekte was (het was allemaal miniem). Het goeie is: de bladeren vertoont dit jaar duidelijk krulziekte, dus geen vuile roest.

Ik denk dat de witte vlekken restanten zijn van de hevige sproeibeurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naalden worden wit juniperus 8 jaren 1 maand geleden #47705

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

Ivan schreef : Een hele tijd geleden ( 2 jaar?) heb ik al eens aangegeven wat mogelijks de verklaring voor die witte 'groeitopjes' kan zijn:
Juniper is tweehuizig. Er zijn mannelijke en vrouwelijke planten. Sommige planten hebben in de lente aan de groeitoppen een ietwat ovaal lichtbruin bolletje. Die geven als ze 'rijp' zijn wolken geel stof als je ze aanraakt. Ik ga ervan uit dat dit stuifmeel is en dat het mannelijke planten betreft.
Andere planten hebben dit niet en hebben aan de groeipunten een witte verkleuring. Ik meen, wegens het onderscheid, te kunnen oordelen dat dit vrouwelijke 'bloei' betreft.
Deze 'verklaring' werd vorige keer noch ontkend, noch bevestigd. Mijn mening is niets meer dan een vermoeden. Het zou goed zijn als iemand een echt natuurkundige verklaring kan geven. Ik denk dat dit waarschijnlijk een ieder jaar terugkerende vraag is op het forum.
Variëteiten van een plantensoort worden door stekken, enten... vermeerderd van af één plant die bijzondere kenmerken heeft. Een variëteit is dus of mannelijk of vrouwelijk. Als ik het juist heb heeft Trap vooral vrouwelijke juniperus. (Maar heeft hij tot nu toe dit verschijnsel niet opgemerkt)


Dit kan ook! Hoop dat je gelijk hebt, want ik hou wel van vrouwelijke juniperussen B) :lol:
Bedankt voor de uitleg, ik hou het alvast in de gaten en doe wat research.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naalden worden wit juniperus 8 jaren 1 maand geleden #47709

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Ik zie een boel reacties. maar voor de zekerheid:

Trap: Je hebt het over de witte randen op de oude schubben, en NIET over de jonge groei toch?

in dit geval lijkt me niet dat de juniper gaat bloeien. Maar wat Ivan terecht opmerkt: Als je extree andere kleur groeipunten ziet, dan is dat de bloei van de jeneverbes. Ik heb ook een jeneverbes over genomen van iemand 1 1/2 jaar geleden. In het voorjaar werd duidelijk waarom: Alle groeipunten werden bloemen, wat waardeloos is bij de ontwikkeling van de plant.

Wat je op de schubben ziet is een of andere zout/kalk afzetting voor zover ik kan zien. Het zit niet in je nieuwe jonge loof. Ik zie dit soort randen ook wel in mijn planten, maar zie daar nooit een probleem mee ontstaan. Het zijn gewoon planten, en die staan buiten, krijgen mest, worden gespoten en zouten kunnen uit de aarde/grond optrekken. Zolang de plant gewoon gezond groeit, is er niets aan de hand.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Trap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naalden worden wit juniperus 8 jaren 1 maand geleden #47712

  • Trap
  • Trap's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272

leatherback schreef : Ik zie een boel reacties. maar voor de zekerheid:

Trap: Je hebt het over de witte randen op de oude schubben, en NIET over de jonge groei toch?

in dit geval lijkt me niet dat de juniper gaat bloeien. Maar wat Ivan terecht opmerkt: Als je extree andere kleur groeipunten ziet, dan is dat de bloei van de jeneverbes. Ik heb ook een jeneverbes over genomen van iemand 1 1/2 jaar geleden. In het voorjaar werd duidelijk waarom: Alle groeipunten werden bloemen, wat waardeloos is bij de ontwikkeling van de plant.

Wat je op de schubben ziet is een of andere zout/kalk afzetting voor zover ik kan zien. Het zit niet in je nieuwe jonge loof. Ik zie dit soort randen ook wel in mijn planten, maar zie daar nooit een probleem mee ontstaan. Het zijn gewoon planten, en die staan buiten, krijgen mest, worden gespoten en zouten kunnen uit de aarde/grond optrekken. Zolang de plant gewoon gezond groeit, is er niets aan de hand.


Op de twee andere planten is dit zeer miniem, op 1 plant is het overal wel een beetje aanwezig. En inderdaad grotendeels op de oude schubben.

bobklips.com/bobs_website/Juniperus-ovulate.jpg
De bloemen verwijder je dan als je ze ziet? Dit heb ik al enkele keren gezien, maar daar doe ik niks aan.

De planten groeien verder goed en zijn volgens mij zeer gezond, al geef ik nu de 3 verschillende planten andere meststof merk ik toch een enorm verschil (buiten mijn 3 blue alps die krijgen hetzelfde)

Ik ben een kleine cascade/semi cascade aan het maken en geef die NPK 8-3-5 (vaste meststof), groeit enorm

Normaliter geef ik npk 6,5-6-6 (vaste meststof), groeit ook maar niet zo uitbundig perfect om wat vorm te behouden.

Een plant krijgt nu altijd vloeibare meststof

Wat geef jij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

naalden worden wit juniperus 8 jaren 1 maand geleden #47732

  • boom
  • boom's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 147
  • Ontvangen bedankjes 10
inderdaad vorig jaar ook moeten sproeien tegen krulziekte en had ook een witte aanslag

groeten

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts