In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53861

  • Daen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste mensen,

Ik heb in april een prachtig ogende carmona gekregen van mijn vriendin dus zo lang heb ik hem nog niet.
Echter kon ik gedurende de maand juli niet voor mijn boompje zorgen en heeft iemand anders ervoor gezorgd, die persoon heeft zijn best gedaan maar ik vermoed dus dat mijn bonsai teveel zon heeft gehad. Toen ik terug kwam waren alle bladeren weg en vormden zich al nieuwe blaadjes dus op zich leek hij goed te herstellen.
Tot ik weer weg moest en hij om 1 of andere reden te droog stond toen ik terug kwam. De bladeren begonnen weer af te hangen dus heb ik hem onmiddellijk laten vol trekken met water.

Nu blijkt dat hij steeds meer achteruit gaat... Water geef ik hem nu pas wanneer de grond bijna droog maar niet helemaal droog is onderaan in de pot. (ik por dan eens in de gaten om dit te controleren)

Enige tips wat ik kan doen? Ik vertrek namelijk binnen 4 dagen op reis. Mijn idee zou zijn om mijn boom terug binnen te brengen in de winkel (bij de aankoop boden ze me aan om er twee weken op te letten in geval van vakantie of mocht ik even weg van huis zijn)

In bijlage foto's van hoe het was voor ik vertrok en hoe hij nu is.

Alvast bedankt voor jullie feedback





Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Daen.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53865

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Hoi Dennis, ik heb er sinds 3 maanden ook eentje bij deshima gekocht. Deze heeft een watermetertje in de pot. Naar mijn ervaring in deze 3 maanden (inclusief 2 weken vakantie) is dat deze boom van vocht houdt! Ik heb de optimale waterstand bekeken terwijl ik de boom uit de pot had gehaald. Mijn Carmona heeft altijd een vochtige toplaag op de aarde gehad en vormt hier en daar een beetje mos. De plaatsing bij mij is ochtend en avond zon. Ook staat hij voornamelijk buiten alleen 's avonds gaat hij naar binnen want naar mijn weten kan hij niet echt tegen lage nacht temperaturen. Staat hij bij jou binnen of buiten?
Kan vanmiddag waarschijnlijk wel ff een fotootje plaatsen. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53870

  • Daen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Mijn carmona staat nu terug op zijn normale plaats. Hij was letterlijk voor een paar weken verhuisd, misschien heeft dat er ook iets mee te maken dat hij op een goede anderhalve maand 2x van locatie is veranderd.

Nu staat hij terug bij me. Ik hield/ houd hem steeds binnen bij een temperatuur rond 20°-22° en een goede lichtinval zonder direct zonlicht. (Dacht dat ik een variatie had tussen de 750-1200lux)

Ik hoop gewoon dat hij nog hersteld van al deze gebeurtenissen. Want op zich was hij perfect gezond, enkel nu hij weinig blad heeft maak ik me nog zorgen of het wel goed komt en wat ik eventueel kan doen om het herstel te bevorderen. (besproeien, licht eventueel, de kamertemperatuur verhogen,...)

Wat had u gedaan met uw carmona toen u op vakantie was?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53901

  • Daen
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 3
  • Ontvangen bedankjes 0
Ok. Ik ben dus mijn boom gaan afgeven in die bonsaishop en ook zij vonden het een spijtige zaak omdat het wel een mooi gevormde boom was. Ik kreeg het verdikt te horen dat bepaalde takken (grote en kleine) waren afgestorven/uitgedroogd... De stam en de wortelkluit waren nog prima in orde.

Ze gaan hem nu voor 3 weken verzorgen en werken aan zijn herstel. Vooral de omgeving rond de boom vochtiger houden om zo de nog niet afgestorven takken te rehydrateren.
Ik stelde ook de vraag of hij
opnieuw uitlopers zou vertonen mocht het effectief zijn dat enkel de wortelkluit en stam nog gezond waren.
Daarop kreeg ik het antwoord dat het tientallen jaren zou duren eer hij er terug zou uitzien als tevoren.

Ik ga nu 3 weken afwachten maar eens hij terug in mijn bezit zou zijn vroeg ik het me af of het zou helpen om hem in een grote pot te plaatsen (50cm diameter of groter) zodat hij meer ruimte heeft om te groeien en eventueel terug meer uitlopers of potentiële kan vertonen binnen enkele jaren?

Heeft iemand hier ervaring mee? Of enkele tips om dus een volwassen boom (12 jaar oud) terug wat leven in te blazen? Ik weet het zal sowieso tijd kosten maar alle hulp is meer dan welkom.

Bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53902

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
grotere pot zou wel kunnen maar houd er dan rekening mee dat je dan wel een goed water doorlatend substraat gebruikt zodat het geheel niet te lang nat blijft om wortel rot te voorkomen genoeg info hierover op het forum te vinden.

of een carmona goed terug uitloopt op de stam weet ik niet
wel als je nieuwe uitlopers krijgt kijk of ze op de juiste plaats zitten anders verwijderen tot je op de gewenste plek krijgt en dan laten groeien zonder snoeien lengte groei is dikte groei

verder ben ik van mening dat bomen buiten horen te staan :)

succes !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #53979

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Hoi Daen, allereerst mijn excuses voor deze late reactie. Het zat een beetje tegen de laatste paar dagen. Goed om te horen dat hij in onderhoud mag!  Ben benieuwd naar 't resultaat. Ik denk dat tientallen jaren wel wat veel is om te herstellen. Bij mij worden wekelijks de lange scheuten gesnoeid en staat hij naar mijn idee nog steeds te vol blad.

Ik hoop dat het meesturen van een paar fotootjes lukt zodat je kan zien hoe vochtig de bodem bij mij is. Sinds ik geen expert ben met bonsais is het easy-care systeem wel een uitkomst aangezien de Ulmus geen gemakkelijke boom is.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Bonsai01

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #54006

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Waar het bij binnenbonsai meestal aan schort is te weinig licht en/of te lage luchtvochtigheid.

Zolang het boven de 10 graden blijft, kunnen deze bomen best buiten staan. Ulmus kan zelfs lichte vorst verdragen zolang hij niet te nat staat.

Waarom je ulmus een moeilijke soort noemt begrijp ik niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #54007

  • WesleySeeuws
  • WesleySeeuws's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 60
  • Ontvangen bedankjes 9
Sorry bedoelde de Carmona... weet ook niet even hoe ik aan Ulmus dacht. :blush:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Herstel carmona 7 jaren 7 maanden geleden #54008

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

WesleySeeuws schreef : Sorry bedoelde de Carmona... weet ook niet even hoe ik aan Ulmus dacht. :blush:


Dat carmona niet de makkelijkste is ben ik met je eens ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren