In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63440

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Hallo,

Ik heb na wat zoeken een leuk Sierappel boompje gevonden op een duitse webwinkel voor een hele mooie prijs, ook een leuke Azalea Nyohozan gekocht daar. Het is een Malus Liset. Ik heb hem al in de bonsai schaal gezet, toen ik hem kocht zaten de wortels met wat aarde in een soort van net?
Het verbaasde me wel wat voor een dikke wortels deze had. Dit was de eerste keer dat ik een boom gepot heb, dus ik hoop dat het juist gegaan is, wel al veel youtube filmpjes bekeken hierover.
Nu vraag ik mij af wanneer ik deze best kan bedraden? wacht ik met bedraden tot hij gebloeid heeft? Of kan ik dat nu al doen?
Sorry voor de zijwaards foto, het lukt me niet om hem recht te uploaden.
Alvast bedankt !
:)

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by MiarcaVerbeke. Reden: foto toegevoegd

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63442

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Even gedraaid





Mooi potje jammer van de lelijke ent plek bedraden kan denk ik wel al merk ik bij mijn malus dat zeker de wat dikkere takken vrij stug zijn

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63443

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Die dunnere scheuten kun je nu best bedraden, alhoewel ik ze zelf korter zou snoeien.

Gedurende het groeiseizoen bedraad ik nieuwe scheuten zodra ze verhouten. Dat bedraden vraagt een beetje ervaring. In het begin zal het takje mogelijk breken, maar hoe vaker je het doet en hoe meer gevoel je ervoor krijgt, hoe minder dat gebeurt. Gewoon rustig en langzaam werken. Je zult merken dat scheuten die er best wel dik uitzien toch behoorlijke bochten kunnen maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63444

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

dennisfranx schreef : Even gedraaid





Mooi potje jammer van de lelijke ent plek bedraden kan denk ik wel al merk ik bij mijn malus dat zeker de wat dikkere takken vrij stug zijn


Het potje komt ook van die site, heeft me rond de 8 euro gekost, ze hebben er wel leuke goedkope schalen :)
Ik heb sommige dikke wortels moeten inkorten, de wortels kwamen wel hoog en waren lang, je kan ook de wondpasta zien op de foto (grijs op de stam). De aarde waar de wortels in zaten leek ook op een soort klei, een redelijk werkje om dat te verwijderen. Nu staat hij in 50% bonsai grond en 50% akadama. Ik hoop dat dit juist is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63445

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

marcellucas schreef : Die dunnere scheuten kun je nu best bedraden, alhoewel ik ze zelf korter zou snoeien.

Gedurende het groeiseizoen bedraad ik nieuwe scheuten zodra ze verhouten. Dat bedraden vraagt een beetje ervaring. In het begin zal het takje mogelijk breken, maar hoe vaker je het doet en hoe meer gevoel je ervoor krijgt, hoe minder dat gebeurt. Gewoon rustig en langzaam werken. Je zult merken dat scheuten die er best wel dik uitzien toch behoorlijke bochten kunnen maken.


Als ik ze bedraad dan snoei ik ze zeker wat korter. Welke maat draad zou ik het best gebruiken ? 1,5mm of een maatje groter ? :)
Voorzichtig zal ik zeker zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63446

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

MiarcaVerbeke schreef :

marcellucas schreef : Die dunnere scheuten kun je nu best bedraden, alhoewel ik ze zelf korter zou snoeien.

Gedurende het groeiseizoen bedraad ik nieuwe scheuten zodra ze verhouten. Dat bedraden vraagt een beetje ervaring. In het begin zal het takje mogelijk breken, maar hoe vaker je het doet en hoe meer gevoel je ervoor krijgt, hoe minder dat gebeurt. Gewoon rustig en langzaam werken. Je zult merken dat scheuten die er best wel dik uitzien toch behoorlijke bochten kunnen maken.


Als ik ze bedraad dan snoei ik ze zeker wat korter. Welke maat draad zou ik het best gebruiken ? 1,5mm of een maatje groter ? :)
Voorzichtig zal ik zeker zijn.


De scheuten zijn zo te zien van verschillende dikte en dus heb je verschillende dikten draad nodig. Ik gebruik bij appels (maar ook bijv meidoorns) op krachtige scheuten (zoals die bij jouw boom omhoog groeien) vaak dikker draad dan misschien nodig is. Kan van de foto niet zien hoe dik de takken zijn en dus ook niet wat voor draad je nodig hebt.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: MiarcaVerbeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63458

  • rravenho
  • rravenho's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 504
  • Ontvangen bedankjes 218
Normaal ben ik niet zo scheutig met info, maar voor een enthiousiaste beginner met fatsoenlijk materiaal:
Goed draad at: www.bonsaiplaza.com/nl/draad-aluminium-500-gr.html


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback, MiarcaVerbeke

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rravenho.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63502

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

rravenho schreef : Normaal ben ik niet zo scheutig met info, maar voor een enthiousiaste beginner met fatsoenlijk materiaal:
Goed draad at: www.bonsaiplaza.com/nl/draad-aluminium-500-gr.html



Erg bedankt voor de info ! Die is zeker handig :) . Ik wacht nog even mijn bestelling af die ik nog moet ontvangen van Bonsaiplaza en dan bestel ik de draad. Ik heb momenteel maar 3 maten in huis. De draad van de link ziet er inderdaad goed uit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Sierappel Malus Liset bedraden? 7 jaren 1 maand geleden #63509

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718

rravenho schreef : Normaal ben ik niet zo scheutig met info, maar voor een enthiousiaste beginner met fatsoenlijk materiaal:
Goed draad at: www.bonsaiplaza.com/nl/draad-aluminium-500-gr.html



Haha, grondig als altijd :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren