In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64959

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Goedemorgen,

Ik rij dagelijks over de Kielsterachterweg. 14 kilometer, 80 km/u, als een scherpe grens tussen Drenthe en Oost-Groningen. Lange rijen en soms dubbele rijen oude bomen staan links en rechts van de weg. Een rij oude eiken met grijsgroene, gladde basten vallen me altijd in het bijzonder op. Onder de oppervlakte zitten brede aders, die iets rechtsom omhoog gaan. Ik vind ze er altijd enorm gespierd uitzien alsof ze een bladerdák torsen.

Nu vraag ik me af of je die dikke gespierde stam ook als bonsai kunt maken. Ongetwijfeld duurt het jaren. Maar kun je dat omhoog spiralende effect van de sapstromen ook benadrukken door de boom in een vroeg stadium iets te helpen. Op de één of andere manier de stam boven en onder iets wringen en fixeren misschien?

Ik loop met een idee voor een bonsai-bos met 9 of 11 eiken op een glooiend landschap. Op de achtergrond een oude scheve eik, een andere eik leunt zwaar op een bonsai hunebed. Om het tafereel een mystieke uitstraling te geven zie ik mooie dikke eiken voor me met een omhooglopende spiraal in de stam. Met net iets teveel kromming om natuurlijk te zijn, maar niet te overdreven. Misschien is een bos met rode acers nog mooier, bedenk ik me net.

Mijn vraag: Is het mogelijk om een stam op een dergelijk manier te vormen? En is het mogelijk om de sapkanalen te stimuleren, zodat ze nadrukkelijker aanwezig zijn?

Groet,
Jos

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64962

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
De sapstroom bij loofbomen lopen niet in banen maar meer verspreid naar boven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Jeneverbessen. Die sapstroom loopt wel in banen naar boven. Dit heeft te maken met de manier waarop de cellen met elkaar verbonden zijn. Bij laatstgenoemde genoemde liggen de cellen in rijen van beneden naar boven en zo loopt dus ook de sapstroom... Dit heeft tot gevolg dat takken ook rechtstreeks verbonden zijn met een bepaalde wortel aan de boom.
Vandaar dat jeneverbessen levende sapaders hebben, afgewisseld met dood hout. dus wil je bomen met aders, dan kun je het best Jenverbessen nemen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64963

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Marco ik zie vaak bij meidoorns en grote oude kastanjes alsof ze "spieren" hebben dit zijn toch ook de sapstromen dan ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64964

  • marcellucas
  • marcellucas's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2543
  • Ontvangen bedankjes 718
Potentilla en punica doen dat zelf. Zijn de enige bomen die ik ken die dat als bonsai hebben. Maar ik geloof niet dat daar een techniek voor is. Gebeurt vanzelf. Is trouwens ook een erkende bonsaistijl maar kan ff niet op de naam komen...

in mindere mate kunnen haagbeuken ook wel van die spierbundels hebben, maar dan moeten ze lange tijd in de open grond gestaan hebben. .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by marcellucas.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64965

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Wauw! Ik kan me wel urenlang vergapen aan zulk soort kunstwerken. Een bos met dergelijke jeneverbessen zou helemaal fantastisch zijn. Zo zie je maar, dat je met één plaatje mijn tekort aan fantasie kunt blootleggen :P :lol:

Maar wat ik beschrijf is dus een techniek? Bomen in een vroeg stadium zo wringen dat ze een spiraal in de stam hebben?

Ik moet echt nog veel meer weten, want hoe zo'n jeneverbes te vormen ... Ik zou niet weten hoe ik moest beginnen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64966

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

dennisfranx schreef : Marco ik zie vaak bij meidoorns en grote oude kastanjes alsof ze "spieren" hebben dit zijn toch ook de sapstromen dan ?

Ik denk dat dat wel waar is, maar in veronderstel dat daar gewoon gigantisch veel sapstroom voor nodig is om dat te kunnen verwezenlijken. Dat zal denk ik op 'bonsaischaal' moeilijk te verwezenlijken zijn... Maar wellicht heeft iemand anders hier meer kennis over.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64967

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Houtstructuur van loofbomen
Houtvezels. De houtcellen van loofhout, aangeduid met houtvezels, zijn kleiner in lengte en diameter dan bij naaldhout en hebben naar verhouding een dikkere wand. In het algemeen zijn de cellen in het vroeghout veel groter dan die in het laathout. Daarom is er een duidelijk kleurverschil en tekening te zien in de jaarringen.

Houtvaten. Dit zijn -in de lengte en dikte- aaneengesloten cellen zonder tussenwanden, die als buizen fungeren. Op het kopse vlak zijn deze met het blote oog te zien als poriën.

Inhoudsstoffen. Deze komen voor in de houtvaten van het kernhout als achtergebleven droge resten van de sappen uit het spinthout. Ze geven het kernhout zijn karakteristieke kleur.

Houtstralen. Dit zijn dwars op de jaarringen lopende bundels cellen. Bij loofbomen zijn deze veel groter dan bij naaldbomen. Ze komen in grote verscheidenheid voor. Bij europees eiken zijn ze te zien als "spiegels" op het kwartierse vlak.




Houtstructuur van naaldbomen
Tracheïden. Bij naaldhout zijn de houtcellen langgerekt en toegespitst (tot 3mm lang) en worden tracheïden of ook vezels genoemd. De cellen in het vroeghout zijn dunwandig en licht van kleur; de cellen in het laathout zijn dikwandiger en donkerder van kleur. De verticale sapstroom van de ene cel naar de andere gebeurt door diffusie via dunne plekken, de hofstippels in de celwand. De cellen staan dus niet in open verbinding met elkaar.

Houtstralen. Dit zijn dwars op de lengterichting lopende dunne cellen die voor horizontale sapstroom en opslag van reservevoedingsstof dienen. Ze worden ook wel parenchymcellen genoemd. De houtstralen zijn te zien als fijne lijntjes op het kopse vlak, verlopend dwars op de groeiringen volgens de straal.

Harskanalen. Veel naaldhoutsoorten bezitten lange, in de lengterichting lopende fijne harskanalen die gevuld zijn met nog vloeibare hars. Onder een loep (10x) zijn deze kanalen op een dwarsdoorsnede te zien. Niet te verwarren met houtvaten bij loofhout.




Bron: www.vanboomtotbeeld.nl

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

De volgende gebruiker (s) zei dank u: Lys-Ann

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64968

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Ik vind de bast en stam van grote oude kastanjes daarom zo gaaf omdat je vaak in een soort spieren in een spiraal op ziet lopen

Alleen kastanje als bonsai heb ik idd ook zo nog niet gezien en heeft ook enorme bladeren natuurlijk :p

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64969

  • Richard Baas
  • Richard Baas's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 233
  • Ontvangen bedankjes 47
Als je insperatie wilt opdoen zou je eens een bonsai boek moeten doornemen. Ik heb er een stuk of 10 waar je best een of meerdere van zou mogen lenen. Staat genoeg info over bedraden van jeneverbessen etc. Persoonlijk vindt ik het fijn om met boeken te werken. Maar dat is persoonlijk.

Richard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Geïnspireerd op de Kielsterachterweg. 7 jaren 3 weken geleden #64970

  • vandeB
  • vandeB's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt, Marco buijsman. Zeer verhelderend. Er komt weer iets terug van mijn lang geleden begraven biologie kennis :blink:

Als je insperatie wilt opdoen zou je eens een bonsai boek moeten doornemen. Ik heb er een stuk of 10 waar je best een of meerdere van zou mogen lenen. Staat genoeg info over bedraden van jeneverbessen etc. Persoonlijk vindt ik het fijn om met boeken te werken. Maar dat is persoonlijk.

Richard


Ik struin al het hele internet af om het één en 't ander te leren en om inspiratie op te doen. Het probleem van internet is dat de informatie enorm gefragmenteerd is. Een boek heeft (nog steeds) meerwaarde, wat dat betreft.

Ik vind de bast en stam van grote oude kastanjes daarom zo gaaf omdat je vaak in een soort spieren in een spiraal op ziet lopen

Alleen kastanje als bonsai heb ik idd ook zo nog niet gezien en heeft ook enorme bladeren natuurlijk :p


Van de kastanjes zijn ook wel bonsais. Dat is ook iets wat ik zo gaaf vind aan bonsai; de bladeren worden uiteindelijk ook kleiner. Toch?

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts