In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69400

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Ik heb de foto al enkele keren verkleint maar de foto blijft grijs :huh:
Ik blijf proberen.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69402

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
AHA :cheer:

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69403

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69404

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Afwezig
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932
Kan het niet zo goed zien op de foto maar het lijkt er op dat het maar op 1 plek zit. Geef je ook bladmest? Zo ja: misschien met een te sterke verhouding? Ik denk aan verbranding als ik de blaadjes zie.
Ik denk niet dat het vanuit de bodem komt maar toch: Hoe vlot loopt het water in de pot? Hoe lang geleden verpot? Geef je leidingwater? Zo ja, hoe hard is het water?
Als het maar een paar blaadjes zijn dan zou ik ze verwijderen en me geen zorgen maken. En goed in de gaten houden.
Bloeien zal ie nu niet meer doen, de knoppen worden na de 2de helft van augustus voor het volgende seizoen ontwikkeld. Reden dat ie niet gebloeid heeft zal waarschijnlijk zijn dat vorig jaar na die periode nog gesnoeid is. Normaal bloeien ze in mei.
Ik vind hem wel wat lichtgroen. Sinds ik de maatregelen getroffencheb die ik al eerder heb beschreven is de nieuwe groei beduidend donkerder..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 8 maanden geleden #69415

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Nieuwe blaadjes zijn wat bleker, daarna worden ze donkerder. Nieuwe blaadjes zijn frisgroen, maar de jouwe slaan idd wat gelig uit. Deze kleur zie ik ook soms in zwakkere delen van mijn azaleas.

Op de foto te zien ziet de grond er nog tamelijk "vers" uit. Omdat kanuma zuur is gaat deze na een tijd wat groenig uitslaan (er is sneller mosvorming in zure grond). Loopt het water relatief snel door je pot als je water geeft? Ruik ook even aan je grond... Geur is een goede indicator: mest stinkt ook, maar een rotte geur haal je er zo uit. Nu verpotten is wat riskant volgens mij, zeker als je weinig ervaring hebt. Sowieso is het verpotten een aanslag op de plant.

Ik denk ook dat je eerder zal moeten zoeken bij je verzorging. Hard water(kraantjeswater) geven kan hier een van zijn. Of kort geleden even te droog gestaan. Te zwaar bemest...

Het ziet er op het eerste zicht geen ziekte/schimmel uit maar ik zou dat niet volledig uitsluiten, gewoon goed in de gaten houden en goed verzorgen zou ik doen. En je azalea eventueel onder een afdakje zodanig dat je de watergift (zeker regenwater!!!) zelf in de hand hebt. Probeer ook s'nachts de bladeren en stam droog te houden. Benevelen mag wel op warmere dagen en is zeker aan te raden als de luchtvochtigheid laag is, maar dan gedurende de dag en savonds laat best niet meer nevelen.

Hou ons op de hoogte!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 5 maanden geleden #70875

  • MiarcaVerbeke
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 40
  • Ontvangen bedankjes 3
Even een update. Mijn azalea's zijn intussen al heel wat verbeterd. De bruine blaadjes zijn er gewoon afgevallen en nu zijn er mooie groene blaadjes (geen bruine plekken) in de plaats. Voorlopig laat ik ze met rust. Mijn Nyohozan is zelfs opnieuw beginnen bloeien en de bloemen zien er deze keer mooier uit, ik blijf het raar vinden dat deze opnieuw bloeit. De vorige keer had deze amper blaadjes toen de bloemen er waren. Nu zijn er bladeren en bloemen. Is dit wel goed?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blaadjes van azalea worden bruin? 6 jaren 5 maanden geleden #70915

  • Trap
  • Trap's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1263
  • Ontvangen bedankjes 272
Om energie te sparen zou ik de bloemen en bloemknoppen eruit knippen. Probeer de bloemknoppen er zorgvuldig uit te knippen zodanig dat de je geen 1 jarige blaadjes snoeit.

De kleur van de blaadjes herken ik wel van een azalea in de tuin, dit zie ik ieder jaar rond deze periode. Deze staat wel wat in de wind en in de volle grond. Heb je een beschutte plaats voor je azalea voor de winter? Een beetje vriestemperaturen kunnen ze verdragen, maar ik zou opassen met regen/wind/vriestemperaturen. Kan een gevaarlijke combinatie zijn voor azalea's in potten. Zeker als je azalea wat zwakker is...

Zeker wat in de gaten houden, want planten die buiten staan en gaan bloeien rond deze periode voorspellen meestal niets goed...

Van mij gaan ze in de winter in de serre met de deur open, als het gaat vriezen gaat de deur dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts