In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Na ziekte te zwak/kaal voor de winter? 6 jaren 4 maanden geleden #71429

  • ddvandenbosch
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Wij hebben in april een bonsai gekregen. Ligustrum Sinense volgens het kaartje, plausibel op basis van wat we online zien. Gedurende het jaar heeft hij het goed gegaan, we hebben mest gekocht (1x per 2 weken toegediend) en regelmatig wat onderhoudssnoei gedaan om hem in vorm te houden. Enige vreemde was dat één tak van de boom dood leek te zijn/gaan, hier vielen bladen vanaf en kwamen geen nieuwe knoppen. De afgelopen weken echter is hij hard achteruit gegaan: Veel bladverlies, veel blaadjes die uitdrogen en wat later bleek meeldauw. Dit laatste leek hij vrij zwaar te pakken te hebben.

De boom krijgt naar behoefte water en tot 2 weken terug om de 2/3 weken mest. De boom staat c. 1m van het raam (op het zuiden), overdag in de vensterbank geplaatst voor extra zon. Maar hier sinds 2 weken gestopt omdat hij zo slecht leek te gaan. Het is enkelglas dus mogelijk kwam hier te veel kou vanaf. Sowieso is de temperatuur in huis gedaald. (Oud Amsterdams pand, geen cv, alleen gaskachel die 's avonds en in het weekend brandt). Ik verwacht echter niet dat de temperatuur overdag of 's nachts onder de 15 graden komt.

Vraag is even hoeverre de boom last heeft van intredende winter en in hoeverre hij door de meeldauw aangetast is. En dan de vraag of hij de winter gaat overleven. Tegen de meeldauw heb ik gisteren bestrijdingsmiddel gekocht en naar instructie toegepast en alle takjes die zwart/krom waren van de meeldauw weggeknipt. Ook na wat lezen dat het aan de luchtvochtigheid kan liggen heb ik wat water in het schaaltje onder de pot gezet.

Hij heeft vrij weinig blad over, zegge 30 á 40% t.o.v. een maand geleden. Klopt het dat hij omdat het winter is geen nieuw blad gaat produceren? En indien niet, is dit voldoende blad om de boom en ook de grote takken die nu nauwelijks/geen blad hebben in leven te houden? De kleine takjes die nu zonder blad zitten, gaan die uiteindelijk dood, of zullen hier weer knopjes op komen?

Graag kom ik meer te weten over hoe het met mijn boom gaat. D.w.z. invloed seizoen / ziekte(meeldauw) en hoe ik hem weer z.s.m. vitaal en vol blad krijg.

Veel dank!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts