In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Energie besparen: Bloemen afknippen? 6 jaren 2 maanden geleden #72381

  • Teun1
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 82
  • Ontvangen bedankjes 49
Ik heb een aantal steenvruchten waaronder kers (wild en tam) en prunus, en wat andere bloeiende bonsais.

Zodadelijk is de winterrust voorbij en dan willen ze gaan bloeien. De planten zijn uit stek, en nog redelijk jong (minder dan een jaar oud). Ik wil eigenlijk dat er zoveel mogelijk energie gaat naar wortelontwikkeling. Is het dan zinvol om de bloemen weg te plukken tijdens de ontwikkeling van de bloemen?

De redenatie daar achter:
- Bloemen produceren en onderhouden kosten veel energie.
- Nectar kost veel energie.
- Netto levert het niets op voor esthetiek of de plant op dit moment, behalve een energieverspilling. Ik ken geen fotosynthetiserende bloemen, niet in boomsoorten tenminste.
- Schadeherstel aan weke delen zoals bloemen, vindt praktisch vanzelf plaats (de vruchtsteel valt vanzelf af).
- Vruchtzetting en zaadontwikkeling wordt volledig voorkomen, wat op zijn beurt weer veel energie bespaart.

Wat denken jullie hier over?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Energie besparen: Bloemen afknippen? 6 jaren 2 maanden geleden #72382

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Correct dit is de reden dat bij bomen zoals bijvoorbeeld de azalea die in opbouw zijn of verzwakt zijn de bloemknoppen verwijderd worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts