In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72863

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Gezien mijn gebrek aan ervaring en het niet mogelijk is om een vereniging met mijn werk te combineren zoek ik iemand in de omgeving van tilburg die kan helpen met het verpotten van mijn satsuki azalea.
Aangezien het nogal een aparte behandeling schijnt te zijn durf ik deze niet alleen aan.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72899

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Ik heb zelf ook een Satsuki azalea en heb me blauw lopen zoek naar info op het net.
Maar om een lang verhaal wat korter te maken kwam ik op de site van Janine Droste zij heeft een prachtig boek geschreven.
Verkrijgbaar in het Nederlands, Engels, Frans en Duits.
Ik heb even mogen inkijken bij een kennis van mijn en dit boek moet ik gewoon hebben.
Maar ga hem volgende week bestellen.
Dit boek is te bestellen bij www.jabokebonsai.be/ voor maar 29,95 euro en dan gesigneerd ze het boek ook nog eens.
De tittel van het boek is Satsuki-azalea het hele jaar door." geschreven door Janine Droste.
Ik hoop dat je er wat aan heb.

Nelis

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72902

  • Nelis
  • Nelis's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 521
  • Ontvangen bedankjes 84
Even een stukje van Janine Droste gekopieerd van haar site.
Ik hoop dat dit zo mag!

Verzorging Satsuki.

STANDPLAATS.

In het voorjaar :
Haal de boom zo snel mogelijk uit de winterberging als het niet meer vriest. De Satsuki gaan binnenkort weer bloeien en hebben veel behoefte aan zonlicht.

Tijdens de bloeiperiode :
Zet de Satsuki in de ochtendzon tot ongeveer 10 uur. Zet ze dan op een schaduwrijke plaats beschermd tegen wind en regen.

In de zomer :
Zonlicht is belangrijk voor de groei van Satsuki. Te weinig zonlicht resulteert in minder of zelfs helemaal geen knopvorming. Draai de boom regelmatig naar het zonlicht toe. Dit zorgt ervoor dat de boom gelijkmatig blootgesteld wordt aan zonlicht en dat de groei overal gelijkmatig verloopt. In de zomer, wanneer de knoppen gevormd worden, hebben ze dagelijks een minimum van vier uur zonlicht nodig. Tijdens de hete zomermiddagen moeten de Satsuki in de schaduw gezet worden.

In het najaar :
De Satsuki heeft nog geen bescherming nodig. De eerste vorst zal de boom goed afharden en langzaam in winterrust brengen. Voorzie een winterberging in geval van langere vorstperioden.

In de winter :
De Satsuki moet tegen strenge vorst beschermd worden. Een volgroeide, al verscheidene jaren oude Satsuki kan best tegen enkele graden onder nul, zolang dit geen weken duurt. Je kunt oudere Satsuki perfect tot -5°c buiten laten en kleinere tot -2°c zolang het alleen 's nachts vriest. Om een goede "bloemzetting" te krijgen, moet de Satsuki een "koude" periode doormaken. Het grootste gevaar in onze streek is uitdroging door de snijdende oostenwind. Het komt voor dat de bast van een Satsuki springt bij te lage temperaturen.
Bij vorst is overwinteren in een koude, goed geventileerde kas (serre) ideaal. Bij zeer strenge vorst (-5°C en meer) kan er best bijverwarmd worden met een petroleum vuurtje.

WATER GEVEN.

De grootste vijand van de Satsuki is kalk. Gebruik daarom zacht water, zoals regenwater. De kluit mag nooit uitdrogen. Vlak voor en tijdens de bloeiperiode moet veel gegoten worden. Regelmatig benevelen komt de Satsuki ten goede. Satsuki zijn groenblijvend, dus moet ook in de winter het vocht op peil gehouden worden. Het spreekt vanzelf dat er tijdens de wintermaanden minder gegoten moet worden.

SNOEI :
Snoei dient niet alleen om de vorm te behouden, maar ook om de kracht van de boom evenredig te verdelen over al het loof. Hierdoor zal de boom volgend jaar weer prachtige bloemen maken.

ONDERHOUDSSNOEI :
Snoei - als het doel bereikt is - om de vorm van de boom te behouden.

HET SNOEIEN VAN ONGEWILDE SCHEUTEN :
Scheuten op de stam, scheuten die naar boven of/en naar beneden groeien moeten verwijderd worden. Deze scheuten kun je best met de hand losbreken en niet afknippen.

In de vroege lente:
Scheuten die rond de bloemknoppen het licht wegnemen moeten verwijderd worden.

In de lente:
Een teveel aan bloemknoppen wordt weggehaald voor de knoppen opengaan.

Na de bloei:
Verwijder de uitgebloeide bloemen samen met het vruchtbeginsel. Voer de standaard snoeimethode uit.

BEMESTEN :
De beste resultaten met bemesten worden behaald met het gebruik van organische bonsaimest zoals "Bio-Gold" of "Abura-kasu". Organische meststoffen zorgen voor groenere, meer vitale bomen met sterke en gezonde wortels.

VERPOTTEN :
De beste tijd om te verpotten is het voorjaar, voor het uitlopen van de nieuwe knoppen ( half maart tot eind maart ) of na de bloei ( juni tot half juli ). Verpot in 100% "Kanuma" , een Japans vulkanisch product met een verhoogde zuurgraad.

Nelis
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SchoenmakersChristian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72910

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Dankjewel. Ik ga op zoek naar het boek. Had hem met sinterklaas al op het verlanglijstje staan maar helaas niet gekregen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72911

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939
Er zit een vereniging in Dongen dat is vlakbij tilburg
Ga daar eens langs anders !

Bonsai vereniging zuid nederland 

Wij kunnen u helpen bij het vormen van de bonsai. Dit kan individueel of via een cursus.
Tijdens de bijeenkomsten wordt ruim tijd gereserveerd voor het werken aan een eigen boom, eventueel onder begeleiding van een gevorderd lid. Ook de theorie komt regelmatig aan de orde, informatie over bemesting, grondsamenstelling, winterbehandeling etc.

Website: 
www.bonsai-znl.nl

Locatie: 
Dinsdagen:
Clubgebouw Den Donk
Bosstraat 1/A
5066 EB Moergestel

Zaterdagen:
Berlagestraat 17
Dongen 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by dennisfranx.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72912

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Ik heb de website idd al bekeken. Ook van die in eindhoven. Maar ik werk in 3 ploegen en kan bij beide verenigingen maar 2 dagen van het jaar bijwonen omdat het steeds ongunstig valt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72916

  • dennisfranx
  • dennisfranx's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3951
  • Ontvangen bedankjes 939

SchoenmakersChristian schreef : Ik heb de website idd al bekeken. Ook van die in eindhoven. Maar ik werk in 3 ploegen en kan bij beide verenigingen maar 2 dagen van het jaar bijwonen omdat het steeds ongunstig valt.


Wellicht kun je toch even een mailtje sturen of er ervaren leden zijn die je misschien een keer willen helpen buiten de club ontmoetingen om?
Anders eens naar een workshop gaan in de bonsaihut ofzo of een van de bonsai cafe bijeenkomsten bij deshima ?
Succes in iedergeval!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: SchoenmakersChristian

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72918

  • SchoenmakersChristian
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 277
  • Ontvangen bedankjes 36
Nog niet aan gedacht. Ga ik zeker doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Satsuki verpotten omg. Tilburg 6 jaren 1 maand geleden #72948

  • PeterVanC
  • PeterVanC's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 573
  • Ontvangen bedankjes 112
Lijkt me leerrijke boek , of je mag uit plaatsen betwijfel ik , staat er meestal wel ergens op vooraan meestal. Maar eigenlijk promoot je het boek dus zal het hen zeker niet schaden denk ik , ik overweeg zelf aankoop want azalea's charmeren me alsmaar meer ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren