In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91158

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben sinds een jaar bezig met bonsai en ik vind het erg leuk. Een jaar geleden heb ik bij een bonsai winkel een acer palmatum deshojo gekocht. Ik wil deze graag groter laten groeien dus na het een en ander te lezen begreep ik dat je dan de bonsai in de grond moet plaatsen of in een grotere pot. Ik heb voor het laatste gekozen, in een grote houten fruitkist met aan de randen worteldoek.

Ook begreep ik dat wanneer je de bonsai groot wil laten groeien (zodat ik een dikkere stam kan krijgen) je meer voedzame grond moet/kan gebruiken. Ik heb gekozen voor grond van de makkelijke moestuin. Makkelijke Moestuinmix is een losse en rulle aardemix met veel natuurlijke voedingsstoffen. Het is een mengsel van ingrediënten die goed met elkaar samenwerken: vermiculiet, vezels en voedzame compost.

Ik heb de wortels wat bijgesnoeid omdat die redelijk tegen de rand van oude pot zaten aangedrukt en toen in de ruime kist met nieuwe grond gezet. Deze heb ik toen 2 weken in de schaduw gezet en water gegeven. Grond is goed vochtig (wellicht te vochtig?). Afgelopen week sproei ik soms wat water op de bladeren ook in de hoop dat dat zou helpen.

Ik merk nu dat de bonsai steeds verder achteruit gaat. We zijn nu zo'n 4 weken verder. Ik zet de deshojo nu ook wel eens in de zon. Ik blijf af en toe water geven maar de bladeren zijn steeds meer gaan hangen (zie foto's). Ik heb het idee dat als dat nog langer duurt de bonsai helaas dood gaat en dat zou erg jammer zijn.

Heeft iemand een idee wat hier verkeerd is? Is dit een domme keus geweest qua grond? Teveel water? Toch nog te weinig?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91161

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Heb je hem verpot wanneer hij al in blad stond?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91163

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Ja hij stond al wel in blad, had het idee dat begin Maart nog wel op tijd zou zijn. Is verpotten als hij in blad staat direct het einde?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91164

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
Aangezien die bladeren nu verdrogen veronderstel ik dat je hem verpot hebt op de moment dat hij al volledig was uitgelopen?
Dat is dan de oorzaak, te laat verpot. Je verpot die vlak voor het uitlopen, als de knoppen gaan zwellen. Einde februari of ergens in maart, naar gelang de soort en/of het seizoen.
Als je spreekt van begin maart is hij wel erg vroeg, of heb je hem binnen gezet?
Je moet trouwens kijken naar de toestand van de boom, en niet naar de datum.
De grond die je gebruikt hebt is ook niet goed, maar dat zou niet de reden mogen zijn waarom hij sterft. Maar als je sterke groei wil moet je zo'n grondmengsel niet gebruiken.
Het is altijd beter om een volledig neutraal en korrelig mengsel te gebruiken.
Je kan dan niet teveel water geven, want het overtollige loopt er gewoon door, en je hebt dan volledige controle over de hoeveelheid van bemesting die je wil geven.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Diluca.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91166

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 28
heb afgelopen week ook een deshojo verpot die al vol in blad staat, zou gewoon moeten kunnen imo

die van mij staat er nog steeds fris en fruitig bij

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91167

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij heeft inderdaad eventjes binnen gestaan (in de weken dat het -10 was).

Ik heb vandaag in mijn paniek hem maar nogmaals verpot en de grond verbetert (voornamelijk akadama en bims). Ik weet dat tweemaal verpotten niet de bedoeling is, maar ik zag hem in de huidige grond niet meer verbeteren.

Is het nu gewoon afwachten en weinig doen afgezien van gepast water geven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91168

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Als die al in blad stond tijdens de eerste verpotting, zag je toen al witte groei punten? Want als je die zag ben je te laat met verpotten.
Tijdens die noodverpotting. Hoe nat was de aarde van de moestuinmix. Eens in de twee weken een plents water was denk ik genoeg geweest voor de grote van het boompje. En heb je tjdens de tweede verpotting al witte groei punten gezien, want al waren die er en ongestoord gebleven heb je nog een goede kans?

- Zwarte zak methode iets voor dit boompje om luchtvochtigheid hoger te houden?

Afgelopen week was het best warm weer in de zon, al waren de wortels nog niet voldoende hersteld, verdampen de bladeren meer dan op andere dagen. Dat zou de uitdroging van de bladeren kunnen verklaren. Dus niet in de volle zon zetten, maar een plek met alleen ochtend zon b.v.

edit: de klap van overgang van binnen(20graden) naar buiten met nachttempraturen van rond het vriespunt zal ook niet mee helpen. (Zonder af te harden)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91170

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat bedoel je precies met witte groeipunten? Groeipunten aan de wortels? Niet gezien (ook niet bij 2e verpotting).

Die grondmix bleef vrij nat merkte ik, dat terwijl ik weinig water gaf (omdat het zo vochtig voelde).

Met betrekking tot van binnen naar buiten, op zich zag alles er goed uit. Ik heb ook pas enkele weken later verpot.

Ik zal eens kijken naar de zwarte zak methode, misschien een idee inderdaad! Ik zal hem sowieso nog meer naar de schaduw verhuizen. Bedankt voor alle reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91171

  • samzw
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 7
  • Ontvangen bedankjes 0
Wat bedoel je precies met witte groeipunten? Groeipunten aan de wortels? Niet gezien (ook niet bij 2e verpotting).

Die grondmix bleef vrij nat merkte ik, dat terwijl ik weinig water gaf (omdat het zo vochtig voelde).

Met betrekking tot van binnen naar buiten, op zich zag alles er goed uit. Ik heb ook pas enkele weken later verpot.

Ik zal eens kijken naar de zwarte zak methode, misschien een idee inderdaad! Ik zal hem sowieso nog meer naar de schaduw verhuizen. Bedankt voor alle reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Acer Palmatum Deshojo problemen na verpotten 3 jaren 2 weken geleden #91175

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Met witte groeipunten bedoel ik de nieuwe wortel groei van dit voorjaar. Als die zo in het blad stond, zou je wel meerdere nieuwe wortels gezien moeten hebben bij het verpotten. Zagen ze er verder gezond uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren