In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91314

  • TaraNovakovic
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi allemaal, dit is een noodkreet! ;)

Dit is mijn eerste bonsai en ik heb deze van mijn geliefde gekregen. In het begin zag hij er goed uit maar de laatste weken worden de blaadjes steeds droger en sommige worden geel. (zie fotos)

Hij stond eerst bij het raam maar toen het aftakelen begon heb ik hem verplaatst naar een plekje wat verder van het raam af aangezien ik dacht dat het misschien te heftig was.

Ook heb ik hem vier dagen geleden voeding gegeven en geef ik water wanneer de grond droog is.

Wie o wie kan mij vertellen wat mijn boompje te kort komt. Degene met de gouden tip ben ik eeuwig dankbaar!!

Groetjes :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91315

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110
Ik zie geen foto, maar 9 kansen op 10 is het een boom die buiten hoort te staan.
Ik verwacht dat de standaard tekst van Luc snel volgt ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91316

  • TaraNovakovic
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Dankje voor het antwoord, zie je de fotos nu wel??

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91319

  • LucRoux
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 968
  • Ontvangen bedankjes 295

Panda schreef : Ik zie geen foto, maar 9 kansen op 10 is het een boom die buiten hoort te staan.
Ik verwacht dat de standaard tekst van Luc snel volgt ;)


...zwijgt ... :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91320

  • TaraNovakovic
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Haha kan ik dat bericht ergens terugvinden ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91321

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Kan het zijn, dat je hem eens(of meerdere keren) perongeluk te droog hebt laten staan in het raam? En daarna misschien te vaak water gegeven? Zie namelijk beide symtomen aan het blad.

Boompje buiten neer zetten, zodat deze weer gezond kan worden. Nu eerst twee weken alleen ochtend zon, dan een plekje waar die zoveel mogenlijk in het licht staan. (wel met hitte golven uitkijken)
En omdat die buiten staat, niet vergeten dagelijks te controleren of deze water nodig heeft.
Boompje zal dan vanzelf opfleuren. Als de plant niet groeit, hoef je ook geen voeding te geven. Pas als die actief groeit, ga je bijvoeden, eerder niet, want dat kan meer kwaat doen dan goed.

Je hebt hem waarschijnlijk voor binnen gekocht, maar je kan hem b.v. altijd een middag binnen zetten, als je b.v. bezoekt hebt, en het boompje wil showen(als die er weer gezond uit ziet). Na het bezoek weer naar buiten ermee! :) Zo doe ik het zelf ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91322

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
:) :) :)
Hier is het standaard tekstje:) Sorry voor alle anderen dat ik in herhaling val.:)
Ik lees elke keer datzelfde probleem op dit forum, met bomen die gekocht worden als binnenbonsai.
Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Maar ja, je hebt hem nu gekocht en je wil er alles aan doen om hem in leven te houden.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91325

  • TaraNovakovic
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoi,

Dankjewel voor je fijne en uitgebreide bericht! Dat zou inderdaad gebeurd kunnen zijn... Ik heb hem nu op mijn balkon op een lichte en vrij windstille plek gezet. Is dat goed?

Is het de bedoeling dat ik mn boompje alleen water geef als de grond droog is?

Nogmaals bedankt voor je hulp en ik hoop dat ie nog te redden valt! :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 4 dagen geleden #91326

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
Prima, gewoon de grond vochtig houden en verder afwachten. Als je met je nagel eens krast op de bast van een fijn takje, en onder de schors ziet het nog groen, dan komt hij er in de meeste gevallen wel door, en gaat hij nieuw blad maken.
Groeten Luc

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

HELP - wat is er aan de hand met mijn bonsai ??? 3 jaren 2 dagen geleden #91331

  • TaraNovakovic
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 5
  • Ontvangen bedankjes 0
Sorry maar nog 1 laatste vraag!!!!

Binnen hoeveel dagen ongeveer hoort de potgrond weer droog te zijn? Ik merk dat hij deze keer minder snel weer droog wordt dus ik ben bang dat het water niet goed opgenomen wordt en er sprake is van wortelrot :ohmy: hij staat nu twee dagen buiten en ik zie nog nauwelijks verandering...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts