In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Hulp gevraagd Ficus Ginseng 2 jaren 11 maanden geleden #91438

  • sannebommel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

ik heb vorig jaar in Januari toen ik bij mijn vriend introk een bonsai-boompje gekregen. Elke keer als we in de intratuin liepen wees ik die wel aan en hij heeft dit gegeven met het idee van huisje-boompje-beestje (dit beestje komt eind van dit jaar :) ). Echter niet veel verstand van bonsai en het snoeien ervan, dus durfde dit ook niet zo goed. Natuurlijk wel op deze site het verzorgen doorgelezen, maar toch bang om iets verkeerds te doen. Een goede pot kon ik toen ook niet vinden, dus een grotere pot gepakt en de bonsai nog in zijn originele potje laten zitten, zodat het water wel uit het potje kan lopen. Echter verliest hij nu regelmatig wel verdort blad en worden sommige bladeren ook steeds groter. We zouden hem ook graag in zo'n mooie vierkante schaal willen, maar die zijn vaak maar 6 cm hoog en de pot waarin we hem hebben gekocht is toch echt wel hoger als 6 cm, dus zou dat nog kunnen? Hij staat voor het raam op het zuiden, maar hier staat niet de hele dag de zon recht op. Tot aan nu heeft hij het altijd goed gedaan.

Iemand tips voor het snoeien en of we hem in een vierkante schaal kunnen zetten? En de takjes met de grotere bladeren, zou je die ook kunnen snoeien zodat ik het vanaf nu goed bij kan houden met de kleine blaadjes? Dus graag heel veel tips gevraagd, zodat ik hem vanaf nu ook echt nog beter kan gaan verzorgen en bijhouden.

Foto's als bijlage van het boompje en ook hoe het wortelstelsel er een beetje uitziet op dit moment.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd Ficus Ginseng 2 jaren 11 maanden geleden #91439

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307
Deze wordt hier niet als een bonsai beschoud, maar als een kamerplant.

De ficus die je hier hebt, zijn eigenlijk twee verschillende soorten.
De dikke wortels aan de onderkant is een soort met groot blad.
Daarboven op is een ficus geplaatst (ge-ent), die een kleiner blad heeft.
Om het bovenste gedeelte gezond en actief groeiend te houden. Dien je de takjes met het grote blad weg te snoeien. Anders heb je kans dat dat gedeelte afsterft.

Wortels zien er gezond uit.
Blad ook redelijk, maar je kan wat adeqater omgaan met water geven. Hoe zie ik dat? Je ziet bladeren zitten waar aan de zijkant 'deuken' zitten. Die deuken komen omdat er op dat moment niet genoeg water is gegeven, bljift dat gedeelte klein, geef je dan weer water, zal het stuk er na weer goed doorgroeien, waardoor het blad uiteindelijk misvormt is.

Als je in de mogenlijkheid bent, om hem van de zomer buiten te zetten (over paar weken als tempratuur 's nachts niet onder 12/15c komt. Dan kan je hem buiten zetten, als die dan éénmaal goed aan de groei is(wel zorgen dat je nog een maand mooi weer hebt), kan je hem uit ze pot halen, en voorzichtig wat grond van onder loshalen om hem in een bonsai/vierkante pot te zetten. Daarna even beschermd uit de wind zetten, maar wel nog ochtend zon. En nog even goed laten groeien, voordat deze voor de winter weer naar binnen moet.

Zelf zet ik een deel van kamer planten buiten in de zomer, zodat ze vitamines en erergie kunnen opdoen voor de wintermaanden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd Ficus Ginseng 2 jaren 11 maanden geleden #91441

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
De eerste foto is enkele maanden geleden. Dat is dan na 4 jaar...komende van wat jij nu hebt staan, en daar dus eens flink op gesnoeid te hebben in 1e instantie. Herinner nog mijn vriendin toen die zei....you killed it. Wel...niet dus. Heb toen gekozen om slechts 2enten van die microcarpa over te houden om op verder te bouwen. Te zien (of deels toch) op foto 2.

Kan men dan zeggen dat zoiets geen bonsai is, maar een kamerplant. (kamerplanten bestaan eigenlijk niet he). Dat zijn veelal tropische soorten die niet zo goed tegen de koude kunnen. En bovenal, begint de passie voor bonsai heel vaak bij deze soorten en andere meer commerciële soorten vanuit intratuin en consoorten.
Uiteraard zal de ervaren liefhebber jou wijzen op de meer authentieke vorm van bonsai en zo de meer 'echte' bonsai aanraden.

De verzorgingstips...sluit k mij grotendeels aan bij rorror. Veel...heel veel zon (niet plotseling van weinig naar veel)...kunnen de al gevormde bladeren daar niet zo goed tegen. Nat en warm in general....en neit bang zijn om er eens flink de schaar in te zetten dus.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Hulp gevraagd Ficus Ginseng 2 jaren 11 maanden geleden #91467

  • sannebommel
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dankjewel voor de tips. Inderdaad onze eerste bonsai waardoor we niet veel ervaring al hadden bij het kopen ervan.
We zien nu inderdaad de 2 enten in het boompje. En hebben net als Brecht de rest afgeknipt. Was wel even spannend, maar hij ziet er wel al meteen mooier uit. De plek waar die staat is redelijk goed denken wij. Voornamelijk zon en dus ook warm.

Hij heeft inderdaad een tijdje iets minder water gehad. Helaas door een andere plant als cadeau de rouwvliegjes in huis gekregen en we wilden niet dat deze ook daarin zouden komen. Rouwvliegjes leggen eitjes in natte grond. Al onze kamerplanten hebben toen een tijdje wat minder water gehad. Nu redelijk de rouwvliegjes weg, op drie planten na en die staan op een kamertje boven in quarantaine. Het water geven gaat nu gewoon weer zoals eerst, zodra hij weer droog is dan geven we water. Dus hopen dat hij weer goed opknapt.

Dankjewel voor de tips!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren