In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91452

  • Bonsaihelp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste,

Ik vraag jullie om hulp met de verzorging van mijn bonsai. Doordat mijn Bonsai in het begin een aantal keer verplaatst is, zijn veel van zijn bladeren uitgevallen . Hij staat nu een stukje van het raam af en leek na een aantal weken stabiel. Ook kwamen er nieuwe groene puntjes aan de uiteinde van de takjes! Hierdoor had ik goede hoop. Echter, komen deze groene puntjes niet uit en zijn velen ook weer zwart geworden. Nu is ook het moment daar dat hij van de 12 blaadjes die hij nog had er 4 heeft laten vallen de afgelopen week. De overige blaadjes lijken wat geliger te worden. Ik heb dezelfde bonsai op de vensterbank bij het raam staan en die doet het vrij goed. Echter durf ik hem niet meer te verplaatsen omdat ik bang ben dat hij dit niet meer aan zal kunnen.

De grond is vrij luchtig en makkelijk doorheen te komen, echter voelt deze onder het oppervlakte al vrij snel erg droog.

Zouden jullie mij kunnen helpen? Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91453

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 577
  • Ontvangen bedankjes 177
Beste, kan je mogelijk aangeven welk soort het is en een foto posten zodat we kunnen zien waar het om gaat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91454

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

RvV schreef : Beste, kan je mogelijk aangeven welk soort het is en een foto posten zodat we kunnen zien waar het om gaat?

Klinkt misschien bot maar:
De soort is ondergeschikt, een boom hoort niet binnen, een boom hoort in de open lucht. Mocht je een (sub)tropische hebben dan kan deze ook in de zomer naar buiten, mocht ie de winter overleven.... Dit soort boompjes zijn nu eenmaal n commercieel verbruiksartikel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91457

  • RvV
  • RvV's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 577
  • Ontvangen bedankjes 177
Misschien kunnen we het forum splitsen in een indoor en outdoor deel, want er zijn kennelijk wel mensen die bonsai binnen kunnen houden en hier ook plezier aan beleven.
Aangezien bonsai empire ook op de website informatie over b.v. Ficus als indoor bonsai geeft lijkt mij je opmerking inderdaad bot en mocht je zelf niet van de indoor bonsai zijn hoef je uiteraard ook niet te reageren.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: rorror

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91460

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

RvV schreef : Misschien kunnen we het forum splitsen in een indoor en outdoor deel, want er zijn kennelijk wel mensen die bonsai binnen kunnen houden en hier ook plezier aan beleven.
Aangezien bonsai empire ook op de website informatie over b.v. Ficus als indoor bonsai geeft lijkt mij je opmerking inderdaad bot en mocht je zelf niet van de indoor bonsai zijn hoef je uiteraard ook niet te reageren.

ik loop al meer dan 25 jaar mee in dit wereldje en heb alle fases meegemaakt (dus via de commerciele Indoorboompjes naar de one-of-a-kind buitenbonsai). Ik spreek dus uit eigen ervaring. Er komen hier zo veel berichten voorbij van enthousiastelingen die hun eerste boompje hebben gekregen of gekocht. En vind het niet nodig dat ze dan elke keer het wiel opnieuw moeten gaan uitvinden.

Dus wie ben jij om te bepalen of ik wel of niet mag reageren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91461

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hilarisch dat juist degene die aangeeft dat bomen buiten horen, een "binnen" bonsai soort heeft opgekweekt tot het hoogste nivo van Europa. Ik kan me voorstellen dat zijn opmerking hout snijdt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91462

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef : Hilarisch dat juist degene die aangeeft dat bomen buiten horen, een "binnen" bonsai soort heeft opgekweekt tot het hoogste nivo van Europa. Ik kan me voorstellen dat zijn opmerking hout snijdt.

Thanks Jelle, en dat is dus wel omdat deze gewoon buiten staan. Anders hadden deze bomen allang de pijp uit geweest....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91463

  • Bonsaihelp
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste allemaal,

Dankjewel voor de reacties. Excuses ik had foto's toegevoegd, maar zie dat deze niet goed ge-upload zijn. Dus hierbij probeer ik het nog een keer.

De soort weet ik niet precies, ik gok de ficus bonsai. Ik ben erg onervaren en heb dit boompje van de Lidl. Ik wil hem best buiten neerzetten, maar geen idee of hij dat aankan, aangezien hij erg slecht ging op verplaatsingen.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91464

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 270
  • Ontvangen bedankjes 67
1 foto was wel genoeg geweest helaas.
Als je 'm naar buiten doet eind van de week kan hij wellicht wat opknappen. En dan begin je gewoon opnieuw.
Heeft de pot wel drainage openingen?

Bij de Lidl moet je boodschappen doen, niet nepbonsai kopen.

Als je bonsai wilt doen, soorten gebruiken die buiten groeien. Bijvoorbeeld cotoneaster en struikkamperfoelie (Lonicera), dat zijn prachtige soorten die door hun kleine blaadjes heel snel goed resultaat opleveren. Zoek ze maar eens op.
Voor een paar euro heb je een startplant. Kun je stekken en zelf meer planten opkweken. Dat maakt deze hobby veel leuker.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91465

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Met al die inzichten, ook hoe een beginnende liefhebber er als het ware opgelegd wordt, is dat toch ergens een tekort aan inlevingsvermogen. Is het namelijk de eerste keer dat die persoon zijn kop opsteekt om iets te vragen en je hamert die dan neer met een uitleg die het merendeel van de mensen hier mss wel begrijpen kan. Toch, je zegt het zelf...bot. Maar ook grof en van een bepaalde hoogheidswaanzin getuige door het daarbij te laten en verder niks toe te voegen dat een meerwaarde is.
Als je liever niemand helpen wil die nog maar begint. En enkel een bepaalde frustratie kwijt wil. Vind je dat zelf nog opportuun om te reageren? (want wie zijn wij om te zeggen wat jij mag doen en zeggen he?...ook al zo aangename reactie)

Kan jij evengoed jouw punt maken Marco, door gewoon vriendelijk te zijn en wat inlevingsvermogen te tonen naar beginnende liefhebbers.
Hoeveel heb jij er zo al weggejaagd van dit forum vraag ik mij dan af?
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Griekse bonsai, RvV

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren