In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91466

  • Linn01
  • Linn01's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 217
  • Ontvangen bedankjes 26
Er zitten hier veel ruwe bolsters met een zachte pit hoor. Beetje olifantenvel kweken. Mits wat uithoudingsvermogen kan je hier veel bijleren. Althans dat is mijn ervaring met dit forum.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91469

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

Brecht DM schreef : Met al die inzichten, ook hoe een beginnende liefhebber er als het ware opgelegd wordt, is dat toch ergens een tekort aan inlevingsvermogen. Is het namelijk de eerste keer dat die persoon zijn kop opsteekt om iets te vragen en je hamert die dan neer met een uitleg die het merendeel van de mensen hier mss wel begrijpen kan. Toch, je zegt het zelf...bot. Maar ook grof en van een bepaalde hoogheidswaanzin getuige door het daarbij te laten en verder niks toe te voegen dat een meerwaarde is.
Als je liever niemand helpen wil die nog maar begint. En enkel een bepaalde frustratie kwijt wil. Vind je dat zelf nog opportuun om te reageren? (want wie zijn wij om te zeggen wat jij mag doen en zeggen he?...ook al zo aangename reactie)

Kan jij evengoed jouw punt maken Marco, door gewoon vriendelijk te zijn en wat inlevingsvermogen te tonen naar beginnende liefhebbers.
Hoeveel heb jij er zo al weggejaagd van dit forum vraag ik mij dan af?

]
Ken je de uitdrukking 'zachte heelmeesters maken stinkende wonden?' ik ben graag to-the-point en wind er geen doekjes om. Tegelijkertijd zal ik de laatste zijn om mensen persoonlijk aan te vallen; maar ik spreek ze soms wel op hun gedrag aan. In real life heb ik al genoeg mensen op weg geholpen in deze fantastische hobby. Maar ik zal nooit zeggen dat ik iets mooi vind, of dat iets goed is, met het oog om de ontvanger te ontzien. Daar heeft uiteindelijk niemand iets aan.
Dus als ik iemand op weg kan helpen, meld je gerust.

Wat vind je trouwens zo grof?

Heb je trouwens waarom zo goed als alle ouwe rotten in t vak hier niet meer zitten? Waarom ze hier op dit stekjes/zaailingen/ficus forum weggegaan zijn? Denk daar maar eens over na....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91471

  • rorror
  • rorror's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1125
  • Ontvangen bedankjes 307

Marco buijsman schreef : Heb je trouwens waarom zo goed als alle ouwe rotten in t vak hier niet meer zitten? Waarom ze hier op dit stekjes/zaailingen/ficus forum weggegaan zijn? Denk daar maar eens over na....

RvV schreef : Misschien kunnen we het forum splitsen in een indoor en outdoor deel, want er zijn kennelijk wel mensen die bonsai binnen kunnen houden en hier ook plezier aan beleven.


Misschien is dat een soort van indelingsfout op het forum? Om een beginner, hobbyiest en professionals etc allemaal in de zelfde ruimte te zetten. Blijkbaar is het niet gewenst, als mensen daardoor vertrekken.
Daarom vond ik de opmerking van RvV(niet de laatste zin van die post) wel goed om b.v. delen te splitsen.
Ik vind het b.v. geen probleem om mensen met een ficus of zaailing of stekje op weg te helpen. Zoals ik vaker reageer, zonder geen disccusie te starten. Heel de discussie eromheen of iets een malsai, stek, huiskamer plant etc is, vind ik persoonlijk dan elke keer weer een beetje overbodig. Als er dan een 'Indoor' sectie zou zijn, daar dan meteen een Stiky Post, met de tekst en uitleg, wat de professionals er van vinden en hoe en wat. Professionals hoeven dan niet te reageren, dan kunnen andere mensen gewoon aanvullen en reageren op die topics van dat subforum.
Maar goed, we moeten op het moment roeien met de riemen die we hier hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by rorror.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91472

  • Tom Haest
  • Tom Haest's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 4725
  • Ontvangen bedankjes 1166
Professionals zullen hier nooit of toch zo goed als nooit reageren.

Msh moeten de belgen er ook wat rekening mee houden dat nederlanders directer zijn in hun taalgebruik zonder aanvallend te zijn.

Ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik enkel nog reageer als het eens echt over bonsai gaat en inderdaad niet over stekjes, zaailingen, malsai, ficussen.

Ik ben ondertussen een jaar of 5 op het forum en die uitleg is al 10000000 keer gepasseerd. Op de duur val je gewoon in herhaling.

Maar ja, iedereen moet ergens beginnen en zoekt daar hulp voor.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91473

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

rorror schreef :

Marco buijsman schreef : Heb je trouwens waarom zo goed als alle ouwe rotten in t vak hier niet meer zitten? Waarom ze hier op dit stekjes/zaailingen/ficus forum weggegaan zijn? Denk daar maar eens over na....

RvV schreef : Misschien kunnen we het forum splitsen in een indoor en outdoor deel, want er zijn kennelijk wel mensen die bonsai binnen kunnen houden en hier ook plezier aan beleven.


Misschien is dat een soort van indelingsfout op het forum? Om een beginner, hobbyiest en professionals etc allemaal in de zelfde ruimte te zetten. Blijkbaar is het niet gewenst, als mensen daardoor vertrekken.
Daarom vond ik de opmerking van RvV(niet de laatste zin van die post) wel goed om b.v. delen te splitsen.
Ik vind het b.v. geen probleem om mensen met een ficus of zaailing of stekje op weg te helpen. Zoals ik vaker reageer, zonder geen disccusie te starten. Heel de discussie eromheen of iets een malsai, stek, huiskamer plant etc is, vind ik persoonlijk dan elke keer weer een beetje overbodig. Als er dan een 'Indoor' sectie zou zijn, daar dan meteen een Stiky Post, met de tekst en uitleg, wat de professionals er van vinden en hoe en wat. Professionals hoeven dan niet te reageren, dan kunnen andere mensen gewoon aanvullen en reageren op die topics van dat subforum.
Maar goed, we moeten op het moment roeien met de riemen die we hier hebben.

Professionals zullen hier inderdaad niet komen. Het scheiden van beginners en de wat gevorderen lijkt mij ook niet echt verstandig, Je kunt alleen toch iets opsteken van iemand die kennis heeft die je zelf niet hebt? Zoals Tom ook al zegt: de algemene beginnersvragen zijn al tig keer de revue gepasseerd, en er is al eenzelfde aantal op geantwoord. En af en toe wil ik daar nog wel een beknopt antwoord op geven. Alleen wordt dat blijkbaar niet op prijs gesteld.

Wat ik trouwens ook opmerkelijk vind is dat als er wel eens een post is die echt over n bonsai gaat, dat er dan niet of nauwelijks op gereageerd wordt..
De volgende gebruiker (s) zei dank u: leatherback

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Marco buijsman.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91479

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

Marco buijsman schreef : Wat ik trouwens ook opmerkelijk vind is dat als er wel eens een post is die echt over n bonsai gaat, dat er dan niet of nauwelijks op gereageerd wordt..


Ik vermoed dat dat weer te maken heeft met het feit dat het makkelijk is dezelfde vraag over een dode kamerplant te beantwoorden. Maar inhoudelijk reageren op een ontwikkelde boom is een stuk lastiger.

Ik zit tegenwoordig vooral op een ander forum waar veel ervarene bonsaisten zitten. Grappig genoeg zie je daar geen dode kamerplanten langs komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91482

  • Marco buijsman
  • Marco buijsman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 2412
  • Ontvangen bedankjes 932

leatherback schreef :

Marco buijsman schreef : Wat ik trouwens ook opmerkelijk vind is dat als er wel eens een post is die echt over n bonsai gaat, dat er dan niet of nauwelijks op gereageerd wordt..


Ik vermoed dat dat weer te maken heeft met het feit dat het makkelijk is dezelfde vraag over een dode kamerplant te beantwoorden. Maar inhoudelijk reageren op een ontwikkelde boom is een stuk lastiger.

Ik zit tegenwoordig vooral op een ander forum waar veel ervarene bonsaisten zitten. Grappig genoeg zie je daar geen dode kamerplanten langs komen.

welk forum is dat?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Problemen verzorging Bonsai 2 jaren 11 maanden geleden #91485

  • Panda
  • Panda's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1215
  • Ontvangen bedankjes 110

Marco buijsman schreef : Wat ik trouwens ook opmerkelijk vind is dat als er wel eens een post is die echt over n bonsai gaat, dat er dan niet of nauwelijks op gereageerd wordt..

Ikzelf lees eigenlijk vooral mee zonder veel inbreng.
Als er al eens iets is waarop ik kan reageren, gaat het over echte beginnerszaken.

Als jullie een bonsai posten, kan ik hier niets nuttig aan toevoegen, buiten 'mooi' of 'waw'.
Maar ik volg wel alles in de hoop er iets van op te steken.

Ik vermoed dat hier op het forum wel meer mensen zoals ik zitten. Of ergens tussen jullie en mij in op gebied van ervaring. En hoe hoger het niveau van de geposte boom, hoe minder leden er iets echt zinnigs op te zeggen hebben.

Ik ben trouwens heel dankbaar dat de ervaren mensen hier toch regelmatig de moeite nemen om mijn beginnersvragen te beantwoorden. Zeker omdat dit eigenlijk het enige middel is aangezien we niet naar een vereniging oid kunnen.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Marco buijsman

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Panda.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts