In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Veel blad verlies 2 jaren 11 maanden geleden #91497

  • marijn12345
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo allemaal!
Ik ben een beginner in de bonsai wereld en vraag mij af wat er met mijn boompje aan de hand is.

De laatste paar weken zijn er erg veel bladeren uitgevallen en heb hem al uit de zon gezet, wat niet heeft geholpen. Hij stond gemiddeld 4 uur per dag in de zon.

Weet iemand wat er aan de hand is, en wat ik zou moeten doen om het boompje weer gezond te krijgen? Het betreft een Sagarethia Theezans.

Met vriendelijke groeten,

Marijn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Veel blad verlies 2 jaren 11 maanden geleden #91512

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
In de zon buiten, of in de zon achter het raam binnen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Veel blad verlies 2 jaren 11 maanden geleden #91513

  • marijn12345
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hij heeft altijd binnen gestaan achter het raam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Veel blad verlies 2 jaren 11 maanden geleden #91514

  • Diluca
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 801
  • Ontvangen bedankjes 300
Ja, dat is het probleem.
Bomen groeien buiten, de soort zal alleen in de winter moeten beschermd worden.
Waarschijnlijk hebben ze jou gezegd dat het een binnenbonsai is, maar dat resulteert in 99% van de gevallen in een dode boom.
Ik lees elke keer datzelfde probleem op dit forum, met bomen die gekocht worden als binnenbonsai.
Binnenbonsai zijn tropische of mediterrane soorten planten die verkocht worden als “binnenbonsai” omdat ze geen vorst verdragen.
De plaats waar je die bomen koopt beschikt over een vochtige warme serre waar die planten verzorgt worden, en daar gedijen die goed.
Vanaf je die koopt en bij jou in de huiskamer zet gaat die boom het moeilijk krijgen. De oorzaak is de veel te droge omgeving waarin hij staat.
Maar ja, je hebt hem nu gekocht en je wil er alles aan doen om hem in leven te houden.
Daarom zet je hem tijdens de maanden dat het niet vriest best buiten. In de herfst en de winter zet je hem alleen binnen als het ’s nachts of overdag onder de 5° is. En liefst dan in een soort veranda, waar het toch nog iets vochtiger en frisser is. Zet je hem dan terug in de huiskamer beginnen de problemen opnieuw.
Verder staan die bomen allemaal in een slecht grondmengsel. Een soort potgrond, slechte drainage en geen zuurstof. Daarom zet je hem best in een korrelig mengsel waar het water goed doorheen loopt.
Doe je dat niet dan zal je boom op termijn er het loodje bij neerleggen. Spijtige zaak maar al honderden zijn jou vooraf gegaan en hebben bijna allemaal hun boom verloren.
Ik heb zelf geen binnenbonsai, uitgenomen één serissa, en die staat te koop. Die heb ik al jaren, maar die staat zoveel mogelijk buiten, vandaar dat hij het overleeft.
Misschien is Ficus wel de beste optie om een bonsai binnen te houden, ik denk dat die het nog het beste doen in de erbarmelijke omstandigheden waarin deze bomen moeten trachten te overleven.
Er zijn veel mensen met binnenbonsai op dit forum, zij kunnen misschien de beste soorten hiervoor even opsommen? Ik hou me er niet mee bezig, een boom hoort buiten te groeien wat mij betreft, en ons klimaat is nu éénmaal niet echt geschikt voor deze mediterrane soorten.
Groeten Luc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts