In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

DRINGEND - Wortels te kort gesnoeid! 2 jaren 11 maanden geleden #91559

  • Guillaume
  • Guillaume's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 15
  • Ontvangen bedankjes 0
Goeie dag allemaal,

Ik heb een 3-tal weken terug mijn bonsai (carmona) verpot en de wortels (sterk te kort) gesnoeid.

Na dit forum/internetbronnen te hebben geraadpleegd ben ik vrij zeker dat ik de wortels (sterk) te fel heb teruggesnoeid.

Dit veruitwendigt zich in:

(1) aanzienlijk bladverlies (blaadjes worden eerst geel - dan bruin - dan vallen ze af);

(2) het loof dat wel groen blijft is zeer dun/slap.

Ik las hier al een aantal mogelijke oplossingen, maar had toch graag even afgetoetst bij jullie!

- Zou ik de 'black bag' methode toepassen?
- Zo ja, hoeveel gaten maak ik dan in de zwarte zak (zonlicht versus behouden RV) en hoe groot moeten die gaten zijn?
- Zo ja, zet ik de boom dan gewoon binnen voor een raam (zodat er nog zonlicht door de gaten kan schijnen)?
- Hoe lang hou je deze methode aan? Ik heb schrik dat de boom door een gebrek aan zonlicht (en dus fotosynthese) er net op achteruit zou gaan?


- Zou ik het substraat (75% akadama + 25% bims en zeoliet) er terug uitnemen en vermengen met (a) beendermeel (hoeveel toe te voegen?) en (b) spaghnum mos (hoeveel toe te voegen?)

Eventueel andere tips zijn zeer hartelijk welgekomen!

Mijn boompje floreert nu toch al een 2-tal jaar (deed het echt goed), dus zit nu best hevig met de handen in het haar...

Alvast reuze bedankt voor jullie inzichten!

Mijn allerbeste groeten,

Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DRINGEND - Wortels te kort gesnoeid! 2 jaren 11 maanden geleden #91560

  • Brecht DM
  • Brecht DM's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 59
  • Ontvangen bedankjes 12
Zie ik ook een post over deze boom (vermoedelijk) waar ik uit opmaak dat je in 2 jaar tijd dus al 2 keer verpot hebt. Zag de vorige verpotting er ruim genoeg uit om dat enkele jaren te laten doen eigenlijk. Dus waarom opnieuw verpot? Mogelijks een beetje laat, al ben ik geen kenner op vlak van carmona, buiten dan het feit dat het moeilijke gevallen zijn...pffww. Vind het al en succes dat die 2 jaar goed gedaan heeft want die kan bijna niks verdagen. Of het is te droog of te kalkrijk water. Is het dat niet, dan is het te koud of is er ongedierte aanwezig.

Je kan er de wortels moeilijk terug aanplakken he. Maar er opnieuw aan gaan rommelen, lijkt mij niet meteen de beste optie. Om het even welk substraat je zou gaan veranderen. Lees eens in een bonsaiboek over deze carmona. In mijn boek van Werner M. Bush staat duidelijk omschreven dat de carmona heel gevoelig is voor veranderingen en je die best in het voorjaar verpot, liefst geen leidingwater.
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

DRINGEND - Wortels te kort gesnoeid! 2 jaren 11 maanden geleden #91642

  • rayholland
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 62
  • Ontvangen bedankjes 15
Zoals Brecht DM ook al zei: niet verder aan rommelen.

Ik heb wel de volgende tip:

Gebruik 2x per week (dacht 4ml op 1 L) Canna Rhizotonic (blijven geven todat je verbetering ziet)
Dit is een wortel stimulant die wonderen doet!
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Guillaume

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts