In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96656

  • Svensai
  • Svensai's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 12
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo,

Een aantal bonsai staan buiten, op de grond, uit direct zonlicht en uit de wind. Het is nu een aantal dagen -5C en bij sommige bonsai komt de potgrond omhoog door ijskristallen (needle ice). Nu weet ik uit de landbouw dat dat betekend dat de lucht kouder is dan de temp. Van de potgrond maar is dit niet schadelijk goor mijn bonsai?

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96657

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 393
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Svensai,

zo te zien op de foto 's heb je een aantal jonge Jap. Esdoorns in pot.

In feite moeten ze een temperatuur van -5 gr. C. kunnen verdragen.
Ik geloof niet dat het deze week kouder zal worden in NL. afhankelijk waar je woont. In het oosten van NL is het kouder dan -5.
Als je zeker wil zijn, kun je de potten en boompjes, tegen de ergste kou een beetje beschermen met bv bubbeltjes-plastic, wat ook wel als beschermingsmateriaal wordt gebruikt voor transport.
Je kunt ze ook bv 1 meter boven de grond zetten met bubbeltjes-plastic, want net boven de grond is het op z 'n koudst.
Dan ook niet in de zon zetten als die schijnt, anders wordt het een broeikas en met die ijskristallen in de grond, gaat dat waarschijnlijk niet goed.

In de winter, als het erg koud wordt, kun je ze ook bv in een onverwarmde garage zetten. Het mag dan zelfs donker zijn in die garage, omdat ze in de winter vrijwel geen licht nodig hebben.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96658

  • devriesman
  • devriesman's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 268
  • Ontvangen bedankjes 67
Persoonlijk zou ik geen plastic gebruiken om potten in te pakken, er zijn meer mensen die dit afraden vanwege een averechts effect.
Doek erover is beter om de warmte vast te houden. Planten gewoon op de grond laten staan.
De meeste planten kunnen veel meer hebben dan je denkt, zolang ze maar warmte van onder krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96665

  • Fredb
  • Fredb's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 257
  • Ontvangen bedankjes 43
Ik zet mijn potten altijd in mijn tuinhuisje als het overdag niet meer boven 0 komt. Daar brand een kachel die net de vorst er uit houd. Dit is meestal maar een paar dagen. Dan zet ik ze weer op hun plek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96666

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zet ze in de schuur, daar is het wel rond nul, maar iig geen wind of directe zon. Ik had ook paar potten waar de grond omhoog kwam. Zolang je mooie ronde korrels en geen scherpte in je grond hebt moet dat wel goed gaan.. hoop ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Ijskristallen komen omhoog in bonsai potgrond?? 3 maanden 3 weken geleden #96667

  • LuukvD
  • LuukvD's Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 34
  • Ontvangen bedankjes 1
Ik zet ze in de schuur, daar is het wel rond nul, maar iig geen wind of directe zon. Ik had ook paar potten waar de grond omhoog kwam. Zolang je mooie ronde korrels en geen scherpte in je grond hebt moet dat wel goed gaan.. hoop ik.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts