In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Beginnende Bonsai Boom liefhebber heeft hulp nodig 3 maanden 3 weken geleden #96659

  • Wishand
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hi allemaal. Ik heb ongeveer 1,5 maand terug een bonsai boom (Chinese iep, 8 jaar oud) bij www.vdvelde.com gehaald. Super snel geleverd. Boom was in een goed staat. Kort nadat ik de boom in huis had begonnen er al nieuwe blaadjes bij te groeien en de er ontstonden nieuwe kleine takjes. Ik natuurlijk super blij!

3 weken na dit mooie bloeiproces begon tot mijn schrik de boom te verslappen. De bladeren gingen omlaag hangen en werden allemaal wat lichter van kleur. Er begon hierbij ook meeldauw op de potgrond/bodem te verschijnen, super vervelend. Gelijk de winkel benaderd voor advies, die kwam met of teveel water of te weinig water. Ik dacht hmm te weinig zal het niet zijn, misschien teveel n.a.v. de meeldauw. Dus heb toen de boom uit zijn pot gehaald en in een bak waar hij tot wat ademruimte kan komen om het zo te zeggen. Wat minder vaak water gegeven. En zoals hun aangaven een sopje gemengd met water op de boom gesprayed om de meeldauw te bestreden.

4 dagen hierna heb ik het weer in zijn pot geplaatst en ervan uitgaande dat de boom wel erbovenop komt. Mocht helaas niet baten. De bladeren begonnen te vallen en de boom zag er steeds minder goed uit. Meeldauw kwam sterker terug. Ik naar de intratuin gegaan voor advies en eventuele bestrijding/hulpmiddelen. Zij gaven aan dat een mix van bakpoeder met water het probleem zouden moeten verhelpen. Heeft helaas ook niks opgeleverd.

Dus ik heb uiteindelijk weer vdvelde gemaild en gevraagd wat te doen, zij gaven aan dat ik het beste de boom helemaal uit de pot kan halen want ze vermoeden nav de foto's die ik meestuurde dat de boom nu te weinig water heeft gehad. Hierbij vroegen ze ook of ik alle blaadjes die er nog op waren, eraf wou schudden voor ruimte voor eventuele groei en de boom plaatsen in een bak met een bodem water. Maarja.. Heb nu dus een boom staan in een bakje zonder bladeren, met meeldauw groei.

Van binnen is het nog wel groen en de wortelen zien er naar mijn weten nog goed uit. Heeft iemand advies/hulp wat ik nu nog kan doen. We zijn al bijna een week verder, geen verandering en geen blaadje te bekennen. Is het al te laat? of valt het nog te redden?..

Hoor het graag, alle adviezen/feedback zijn welkom en worden gewaardeerd!

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai Boom liefhebber heeft hulp nodig 3 maanden 3 weken geleden #96660

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 393
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Wishand,

op de foto 's is niet te zien wat voor een type pot je hebt waar de boom in staat.
Ziet er een beetje uit als een commercieele glazen pot voor een snelle verkoop.

De pot die jouw boom nodig heeft, is een aardewerken pot met 1 of meer ontwateringsgaten in de bodem.
Als je pure potgrond hebt gebruikt voor je boom, zou ik dat eruit halen en mixen met 50 % scherp zand. Dat is van dat grove stratemakerszand.
I.i.g. moet het een goed waterdoorlatend substraat zijn waar de boom niet te nat in staat.
Er zijn nog meer mogelijkheden van type substraat en is vaak ook afhankelijk van het soort boom.
Pas water geven als de grond klam aanvoelt.

In het voorjaar, als de boom nog leeft en het niet meer vriest (ook ś-nacht niet) de boom gewoon buiten zetten. Volgende winter kan hij gewoon buiten blijven staan. Niet binnen zetten dus.

Verder zou ik als je je boom levend wilt houden, heel veel lezen op dit forum en voortaan een boom kopen in een echte bonsaizaak waar ze je meestal beter advies kunnen geven.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Wishand

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai Boom liefhebber heeft hulp nodig 3 maanden 3 weken geleden #96661

  • Wishand
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Joop, super bedankt voor je snelle antwoord. De boom kwam niet in de pot op de foto maar inderdaad een wat goedkope kleine pot. Je ziet op de foto nog sporen van de bakpoeder. Het is jammer dat ik niet van deze forum afwist vooraf. Had wel behoorlijk research gedaan maar ieder zn ervaring is natuurlijk anders dus super fijn dat je voor bijna ieder probleem hier inderdaad ook een oplossing hebt.

Ik heb ondertussen nog niks gedaan qua verpotten of veranderen van potgrond. Heb wel zelf al nieuw potgrond specifiek voor bonsais aangeschaft van pokon en kleine lavasteentjes (dit heeft wel ongeveer hetzelfde water toelatende effect als zand). Moet alleen met spoed even een goeie pot kopen met inderdaad een waterafvoer mogelijkheid onderin. Waar raad jij aan dit te kopen? Of is het niet echt belangrijk zolang het maar een waterafvoer gaatje heeft?

Zou ik de boom dan gelijk eruit moeten halen en de wortels controleren? Mijn grond is namelijk wel behoorlijk nat en sompig. Ik zal de boom na deze extreme kou een mooi plekje buiten geven dan.


Hoor graag je advies. Vriendelijk bedankt.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Beginnende Bonsai Boom liefhebber heeft hulp nodig 3 maanden 3 weken geleden #96662

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 393
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Wishand,

wat je schreef over bakpoeder heb ik nog nooit iets van gehoord om het te gebruiken voor in bonsaigrond/substraat.

Om eerst even te beginnen met de pot en je boom. Je hebt deze boom gekocht als bonsai en heeft voor een leek ook wel die vorm, maar hij heeft wel een heel commercieele vorm en er moet nog veel aan gebeuren eer het echte bonsai is.
Vat het niet als kritiek op, maar om te weten waar de boom nu staat op de "bonsai kwaliteitswaarderingsladder".
Met dat in het hoofd, hoeft de boom niet perse in een mooie bonsaipot te staan en kun je volstaan met een willekeurige pot met afwateringsgat en kun je met de tijd over een jaar van pot veanderen.
Maar als je wilt kun je hem natuurlijk wel in een echte bonsaipot zetten.
Via dit forum kun je ook mooie potten en veel meer benodigde bonsaispullen bestellen en laten thuis bezorgen. Kijk daarvoor onder "SHOP" rechts bovenaan deze blz. (ik heb geen aandelen daarin!)

Ik denk dat je lavasteentjes wel flink groter zullen zijn als zand, maar waterDOORlatend zal het zeker zijn.
Eerst een laagje lava van een paar cm onderin de pot, daarop een laagje van je Pokon-bonsaigrond bv 4 cm, boom erin en aanvullen met Pokon-bonsaigrond.
Lava is wel flink scherp en kan mogelijk de wortels beschadigen. Andere bonsaiisten gebruiken vaak "bims" wat in feite dezelfde oorsprong heeft maar glad van structuur is.

Als je een pot in huis hebt, zou ik de boom gewoon in de pot zetten zoals ik hiervoor omschreef en de eerste paar jaar niets aan de wortels doen. Als je boom nog leeft, heeft hij waarschijnlijk wel iets moeten doorstaan, omdat al z 'n blad er al af is gevallen. Maar iepen zijn vrij taai en vergevingsgezind.

Houdt de boom gewoon een beetje in vorm.
Knip de langere takken naar boven toe steeds iets korter, zodat je een piramidevorm krijgt.
Alle dunnere takjes, als ze bv 6 a 8 cm lang zijn, inkorten tot 2 bladparen.
Verder alle takjes (liefst met een scherpe bonsaischaar) afknippen die recht omhoog of omlaag groeien.
Dan heb je al een aardige selectie gemaakt.
In het begin zal de boom misschien een beetje kaal zijn, maar in nieuwe grond en in een flinke pot zal hij weer flink groeien.

Water geven alleen als de boom het nodig heeft en niet bv 1 x per 2 dagen als regel.
Vanaf het voorjaar af en toe een beetje mest geven tot het najaar.
Zolang het vriest de boom nog even binnen houden, als het kan voor een raam met veel licht, niet te warm en zeker niet boven een verwarming zetten.

Bonsaigroet, Joop

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts