In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96691

  • RobinB
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Beste bonsaïsten,
Ik ben sinds afgelopen zomer in het bezit van een mooie Carmona bonsai van Deshima.
Deze heeft het heerlijk naar zijn zin op een mooi plekje voor het raam op het zuiden.
Nou is mij afgelopen weken opgevallen dat er een aantal bladeren wat lichter van kleur zijn waarbij de nerven in het blad wel donkerder zijn.
Ik heb weleens wat gelezen over chlorose, en dat kan aangepakt worden met een bepaalde voeding.
Zie foto’s, zou dit chlorose kunnen zijn?
Zoja, welke voeding kan daarvoor gebruikt worden?
Alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96693

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Hallo Robin,

Ik zie geen foto's bij je bericht. Er zijn verschillende voedingsstoffen die ervoor kunnen zorgen, bij tekort, dat het blad lichter wordt. Foto's helpen bij de determinatie hiervan wel.

Groeten,
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96694

  • RobinB
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik had al het vermoeden dat de foto’s niet te zien waren, terwijl ze er bij ‘voorbeeld’ toch echt bij stonden.Ik heb nu weer een foto toegevoegd, hopelijk is het nu wel zichtbaar.

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96697

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Een ijzertekort ontstaat in de jongste bladeren. De bladeren vergelen terwijl de nerven wel groen blijven. Dat zou hier het geval kunnen zijn. Stikstof is ook een veroorzaker van bladeren die minder diepgroen zijn, maar stikstof is dan weer mobiel in de plant, dus zie je juist bij oudere bladeren. Dat moet je even checken. Maar allereerst: geef je voeding en zo ja hoe vaak? Hoe vaak wel en hoe vaak niet en hoe hard groeit de plant. En welke voeding ;)
Hoop vragen. Blad ziet er verder mooi uit hoor!
Jos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96702

  • RobinB
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
De jongste bladeren zien er naar mijn idee goed uit (mooi egaal en lichtgroen van kleur), na een aantal weken worden ze zoals op de foto. Met de donkergroene nerven zeg maar..
De oudere bladeren lijken nergens last van te hebben, verkleuren niet of vallen (nog?) niet uit.
Voeding geef ik 1x in de 2 weken tijdens water geven, verder bewater ik gemiddeld zo’n 2x per week in deze periode.
Lastig te zeggen hoe hard de plant groeit, qua grootte/lengte van de takken gebeurd er weinig. Er komen af en toe wel wat nieuwe bladeren bij.
De voeding die ik gebruik is vloeibare meststof en hieronder te zien
Hoop dat ik hiermee duidelijk genoeg ben..

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96707

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Dat is helemaal prima en aan je voeding zal het dan niet liggen. Sterker zelfs, in deze periode kan je minder frequent voeding geven en dat zou ook goed moeten zijn. Ondanks dat je boom zo goed mogelijk in het licht staat is het nu wel gewoon erg donker. Je moet je voorstellen dat ze normaal in de natuur buiten staan in meer (sub)tropische gebieden waar het lichtaanbod en de temperatuur vele malen hoger zijn. De winter is gewoon een lastige periode voor bomen die binnen worden gehouden. Ik vermoed dat het daarom dan ook een licht issue kan zijn. Zolang je boom verder gezond is en geen ziektes heeft zou ik je verzorging zo houden. Overigens, in de zomer kan die best wel lekker naar buiten om aan te sterken ;)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: RobinB

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 1 week geleden #96708

  • RobinB
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 4
  • Ontvangen bedankjes 0
Bedankt, dan ga ik gewoon zo door met de verzorging.
Zou een plantenlamp nog een idee zijn voor de wintermaanden?
Ja inderdaad, in de zomer gaat die weer lekker naar buiten! :lol:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Is dit chlorose? 3 maanden 5 dagen geleden #96712

  • JosvanE
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 50
  • Ontvangen bedankjes 11
Zo'n lamp kan zeker positief zijn. Zelf heb ik die ook wel gebruikt, maar ik zette mijn ficus dan op een koele plek in huis met die lamp en dat gaf geen goed effect.
Nu zet ik de ficus in de badkamer waar het licht, warm en vochtig is en hij groeit zelfs de winter door nu!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren