In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Bonsai dreigt om te vallen, snoeien? 2 maanden 5 dagen geleden #96774

  • JanBR
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 1
  • Ontvangen bedankjes 0
Hallo, ik ben via via in het bezit gekomen van deze Bonsai. Ficus denk ik?
Hij is in redelijk slechte staat. Ik denk dat ik na wat lezen weet wat ik moet doen kwa licht water en mest.

Waar ik echter nog geen oplossing voor heb is dat de bonsai dreigt om te vallen. Door het overhellende karakter van de stam zie ik dat de wortels de aarde beginnen opheffen. De stam rust ook op de pot.

Moet ik de boom drastisch inkorten? Kan ik de bonsai recht zetten? Wie heeft er raad?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by JanBR.

Bonsai dreigt om te vallen, snoeien? 2 maanden 5 dagen geleden #96776

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 392
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Jan,

Je bent in het bezit van een vrij commerciele vorm van een vermoedelijke Ficus die heel erg is doorgeschoten wat betreft groei.
Geeft allemaal niks, ik ga je proberen te helpen.

Wat je zelf al voorstelt, wat betreft inkorten, zou ik zeker doen.
Niet nu maar even wachten tot de lente.
Ik zou hem afzagen net na de grote pluk groen na de 3e bocht, gerekend vanaf de wortels.
Niet schrikken van het witte vocht wat vrijkomt uit de zaagsnede, dat stopt vanzelf.
Mogelijk zal de boom ook wel wat blad laten vallen, dat je denkt dat hij dood gaat, maar bij Ficus gaat dat vaak zo.

Van het rechte afgezaagde deel kun je als je dat wilt nog een nieuw boompje maken. Kijk even op internet om Ficus te stekken.

Zo te zien staat de boom nu in een heel laag potje en ik vermoed zonder ontwateringsgat in de bodem van de pot wat hij wel nodig heeft, als mede een schotel om het lekwater op te vangen.
Zet hem dan wel in een diepere pot, waarbij je de boom wel iets dieper in de pot mag zetten dan nu.
Als "grond " kun je potgrond gebruiken, gemengd met 50 % heel grof zand.
Nu moet de boom binnen in huis staan op een heel lichte plaats bv voor het raam, maar niet boven de CV.
Tegen de zomer kan hij naar buiten tot de herfst en kan hij "vitamines" opsnuiven.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: LuukvD, JanBR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai dreigt om te vallen, snoeien? 2 maanden 5 dagen geleden #96777

  • Rokku
  • Rokku's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 13
Ik sluit mij aan bij joop en als je hem gaat verpoten is het mischien wijs om de ficus vast tezetten met ijzer of aluminium draad . Dat gaat het besten door het ijzerdraad door de drainage gaten tehalen en dan aan de kluit vast zetten . Ficus kan je vrij gemakkelijk stekken wat dat er gaat net zo makkelijk als een wilg . zou er alleen wel pas aan beginnen in de groei perioden .
Groeten gerben
De volgende gebruiker (s) zei dank u: JanBR

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Bonsai dreigt om te vallen, snoeien? 2 maanden 1 dag geleden #96808

  • maple
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 28
gebruik alsjeblieft geen ijzer draad want dat gaat roesten en breekt.

je kan aluminium of koperdraad gebruiken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts