In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe Carmona 1 maand 3 weken geleden #96848

  • Shrr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoihoi,

Sinds vorige week heb ik deze prachtige bonsai Carmona vanuit een tuincentrum. Ik ben nog vrij nieuw in het bonsaiwereldje en nou lees is dat de carmona niet meteen de makkelijkste boom is voor beginners. Dat wordt al een uitdaging dus. Ik heb me goed geïnformeerd over deze boom en maak me nu voornamelijk zorgen over de standplaats. Hij staat aan een raam op het zuiden gericht maar hij staat wel boven een verwarming. Ik weet dat dit geen ideale situatie is maar de verwarming brandt niet vaak en ook telkens maar voor zeer korte tijd (max. enkele uurtjes). Daarnaast zet ik ook regelmatig de raam op een kier voor frisse lucht maar ik heb gelezen dat de carmona niet houdt van koude tocht.

Ik had de boom eerst op de vensterbank staan maar heb deze nu verplaatst naar een tafeltje tegen de raam omdat de stenen vensterbank heel koud kan worden. Om mijn boom te beschermen tegen zowel de koude tocht als tegen de droge lucht van de verwarming hang ik een handdoek voor de kier van de raam om koude toch tegen de houden. Wanneer ik de verwarming even op zet (voornamelijk om de kamer terug op temperatuur te krijgen), hang ik een natte handdoek tussen de verwarming en de boom om de luchtvochtigheid te behouden.

Doe ik hier goed aan of heeft dit allemaal geen enkel nut? Ik heb een klein weerstation toestel bij mijn boom staan om alles wat in de gaten te kunnen houden en deze geeft nu meestal een constante temperatuur van rond de 19,5•C en een luchtvochtigheid van rond de 50%.

Zijn er dingen die ik verkeerd aanpak? Ik zou namelijk niet willen dat deze mooie boom na een maand alweer dood is. Bedankt alvast!

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Nieuwe Carmona 1 maand 2 weken geleden #96849

  • Shrr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
P.S.: ondertussen heb ik deze boom ook al in een andere pot gestoken omdat de pot waar hij eerst in zat mij niet ideaal leek. Ze hebben gewoon de ene (plastic) pot in de andere gestoken en de pot had ook geen afwateringsgat. Aangezien ik de boom nog maar pas heb wou ik hem geen extra stress bezorgen door hem al te verpotten en wou ik hem eerst eigenlijk even laten wennen aan zijn nieuwe omgeving. Daarom heb ik gewoon de bonsai uit de plastic pot gehaald en hem zo volledig in een nieuwe pot gestoken.. deze pot heb ik dan aangevuld met speciale bonsaipotgrond. Maar ik heb dus niet eerst de oude aarde verwijderd. Kan dit kwaad?

Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Shrr.

Nieuwe Carmona 1 maand 2 weken geleden #96851

  • Griekse bonsai
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 391
  • Ontvangen bedankjes 163
Hallo Shhr,

welkom op dit bonsaiforum en veel plezier met de bonsaihobby.

Je had al begrepen dat Carmona niet 1 van de makkelijkste bonsai is.
Heeft met z 'n oorsprong uit een vochtig klimaat te maken.
Het is lastig om dat te benaderen.
Een vochtige doek voor de verwarming of een schaal water eronder wat je hebt gedaan, zou misschien iets kunnen helpen
maar zijn meestal lapmiddeltjes. Ik hoop dat hij het daarmee redt. Zet hem iig niet boven een verwarming!!

De verpotting zoals je het hebt gedaan is prima.
Dat heb je goed ingeschat.
Nu op zoek naar een echte bonsaipot met ontwateringsgat.
Misschien zit er wel een bonsaizaak bij je in de buurt en anders online (ook via dit forum te kopen)

De boom tot ruim in de lente (zeker snachts) binnen houden en in de zomer tot de herfst kan hij naar buiten.
Informeer jezelf verder via de zoekfunctie in dit forum.

Als de uitschieters een beetje lengte hebben bereikt (10-15 cm) kun je je terugknippen tot 2 bladparen. De verticale bijna helemaal wegknippen.

Bonsaigroet, Joop
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Shrr

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren