In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Nieuwe Carmona 1 maand 3 weken geleden #96848

  • Shrr
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Hoihoi,

Sinds vorige week heb ik deze prachtige bonsai Carmona vanuit een tuincentrum. Ik ben nog vrij nieuw in het bonsaiwereldje en nou lees is dat de carmona niet meteen de makkelijkste boom is voor beginners. Dat wordt al een uitdaging dus. Ik heb me goed geïnformeerd over deze boom en maak me nu voornamelijk zorgen over de standplaats. Hij staat aan een raam op het zuiden gericht maar hij staat wel boven een verwarming. Ik weet dat dit geen ideale situatie is maar de verwarming brandt niet vaak en ook telkens maar voor zeer korte tijd (max. enkele uurtjes). Daarnaast zet ik ook regelmatig de raam op een kier voor frisse lucht maar ik heb gelezen dat de carmona niet houdt van koude tocht.

Ik had de boom eerst op de vensterbank staan maar heb deze nu verplaatst naar een tafeltje tegen de raam omdat de stenen vensterbank heel koud kan worden. Om mijn boom te beschermen tegen zowel de koude tocht als tegen de droge lucht van de verwarming hang ik een handdoek voor de kier van de raam om koude toch tegen de houden. Wanneer ik de verwarming even op zet (voornamelijk om de kamer terug op temperatuur te krijgen), hang ik een natte handdoek tussen de verwarming en de boom om de luchtvochtigheid te behouden.

Doe ik hier goed aan of heeft dit allemaal geen enkel nut? Ik heb een klein weerstation toestel bij mijn boom staan om alles wat in de gaten te kunnen houden en deze geeft nu meestal een constante temperatuur van rond de 19,5•C en een luchtvochtigheid van rond de 50%.

Zijn er dingen die ik verkeerd aanpak? Ik zou namelijk niet willen dat deze mooie boom na een maand alweer dood is. Bedankt alvast!