In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Picea Glauca Conica 12 jaren 5 maanden geleden #4820

  • JorgenM
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 13
  • Ontvangen bedankjes 0
hey,

In de super waar ik werk verkopen ze voor een paar euro kleine kerstbomen van verschillende groottes. Nu hebben enkele een redelijke stamdikte voor zover ik dat als leek in kan schatten. En door de combi van weinig geld, redelijke stam en voldoende takken om er iets mee te doen begon te denken of ik hiervan een bonsai kan maken. Op het kaartje staat dat het een Picea Glauca Conica is en kijkend op internet zie ik dat er bonsai van worden gemaakt.

Mijn doel is vooral om een beetje te oefenen. Verknal en leer liever van een goedkope plant dat ik een mooie plant koop en die jaren laat groeien om em vervolgens door gebrekkige kennis en ervaring dood te laten gaan. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze plant en zo ja, wat voor advies hebben jullie wat betreft de verzorgen en de vormen die men er mee kan maken. Vooral dit laatste vind ik lastig als leek omdat het toch een bepaald inzicht eist.

Indien het een redelijke plant is om mee te starten zal ik er een kopen en een foto maken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32949

  • DavidSamyn
  • DavidSamyn's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 83
  • Ontvangen bedankjes 10
Hmmmm... Precies niet veel respons, ik had ook wel graag geweten of er mensen waren met ervaringen hieromtrent, ik heb er eentje staan in volle grond van zo'n 3 max 4 jaar oud en wil er ook wel iets mee proberen, idd ideaal om mee te beginnen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32965

  • bonsaijo
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
Ik kan niet heel veel advies geven want ben zelf nog beginner,maar weet al wel iets over de picea glauca, aangezien dat mijn eerste boom was. Destijds werd mij gezegd dat dit een van de moeilijkste bomen is, maar Tot nu toe heb ik er geen problemen mee. Tip als je gaat verpotten: picea leeft in symbiose met een schimmel, die groeit tussen de wortels. Dus bij verpotten niet alles van de wortels halen, maar juist wat zand + schimmel laten zitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32968

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

bonsaijo schreef : picea leeft in symbiose met een schimmel, die groeit tussen de wortels. Dus bij verpotten niet alles van de wortels halen, maar juist wat zand + schimmel laten zitten.


Die symbiose, dat geldt voor nagenoeg alle bomen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32971

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

leatherback schreef :

bonsaijo schreef : picea leeft in symbiose met een schimmel, die groeit tussen de wortels. Dus bij verpotten niet alles van de wortels halen, maar juist wat zand + schimmel laten zitten.


Die symbiose, dat geldt voor nagenoeg alle bomen


Daar is een enorm fascinerend filmpje over - hoe bomen 'communiceren' en delen, Avatar-style.
Ik weet niet hoe hoog het zweverigheidgehalte van 't filmpje is en in hoeverre de verschijnselen echt zijn bewezen, maar vond 't toch bijzonder interessant:

www.ecology.com/2012/10/08/trees-communicate/

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32976

  • bonsaijo
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 81
  • Ontvangen bedankjes 5
waarom zie je dan zoveel bonsai liefhebbers de wortels afspoelen bij het verpotten. Lijkt me niet handig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32979

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Omdat de mate waarin het kwaad kan verschilt van soort tot soort, en de manier waarop je oppot ook een verschil maakt: Als je een deel van de oude grond bijmengt, is de schimmel aanwezig. Zelf ben ik van mening dat je mycchoriza niet zomaar van de plant afspoelt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32981

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
Idd het al dan niet afspoelen hangt van veel verschillende factoren af, zoals LB al aangaf.
Om welke boomsoort gaat het, bij dennen wordt dot doorgaans niet gedaan, bij pas uitgegraven bomen even min.
Heeft een boom al enkele verpottingen gehad, dan kan het weer wel, vooral bij loofbomen. Maar ook dan is meestal het advies, na het schoonspoelen een handje van de oude grond vermengen met wat nieuw substraat.
Is een boom erg ziek geweest of heeft ie bijv wortelrot gehad, dan is het weer raadzaam om de wortels schoon te spoelen zodat er geen ongedierte en/of ziektes meegaan met de verpotting.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32983

  • Laireag
  • Laireag's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 206
  • Ontvangen bedankjes 32

Auk schreef :
Daar is een enorm fascinerend filmpje over - hoe bomen 'communiceren' en delen, Avatar-style.
Ik weet niet hoe hoog het zweverigheidgehalte van 't filmpje is en in hoeverre de verschijnselen echt zijn bewezen, maar vond 't toch bijzonder interessant:

www.ecology.com/2012/10/08/trees-communicate/


Daar is niks zweverigs aan, dit is netjes wetenschappelijk aangetoond. Soortgelijke 'communicatie' is ook bekend van bacterien en wordt daar 'quorum sensing' genoemd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Picea Glauca Conica 10 jaren 1 dag geleden #32984

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Laireag schreef : Daar is niks zweverigs aan, dit is netjes wetenschappelijk aangetoond. Soortgelijke 'communicatie' is ook bekend van bacterien en wordt daar 'quorum sensing' genoemd.


Dat bomen met elkaar praten en voor elkaar zorgen vind ik anders best een tikje zweverig hoor.
Verder is het - zoals ik al zei - wel heel interessant.

Ik zie nu net dat het wel het zelfde onderwerp is, maar niet het filmpje dat ik bedoelde - die is een stuk langer.
'ns kijken of ik die terug kan vinden...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Auk.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren
Cron Job Starts