In deze categorie kun je om hulp vragen wanneer je onzeker bent over de verzorging van je Bonsai, of de identificatie van je boom.

Let op: lees de sticky post alvorens te posten!

Onderwerp:

Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4924

  • barbarag
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Ik heb sinds een paar maanden een flinke bonsai.Ik denk een Chinese iep.Toen ik hem kreeg, drie maanden geleden, had hij bijna geen blad meer maar wel heel veel knopjes.Blad kwam prachtig uit,maar nu verliest hij weer blad. Hij staat binnen. Mijn vraag is: Gaat de boom kaal de winter door?Al staat ie binnen of is er iets aan de hand?Ik heb hem toen ie in blad stond keurig steeds gesnoeid. Ik geef water en mest 1 keer per week. Hij is nu weer bijna kaal maar heeft minder bladknopjes dan drie maanden geleden.Zou graag geholpen willen worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4930

  • Bram.d.S.
  • Bram.d.S.'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 32
  • Ontvangen bedankjes 0
Hey Barbara,
Een Chinese Iep (Ulmus Parvifolia) is geen binnenbonsai maar een buitenbonsai. Dit maakt niet onmogelijk hem binnen te houden maar zijn natuurlijke standplaats (zoals die van de meeste bomen) is buiten. Hem binnen houden is wel niet makkelijk nl. dagelijks luchtvochtigheid controleren, een goede standplaats vinden (zeker in de winter, en op de warme dagen in de zomer), goede verluchting, etc.
Mijn iep heeft al ongeveer 50% van zijn bladeren verloren (ik verwacht dat het zeker 75-80% zal worden) maar deze staat wel buiten, ik weet niet of een "binnenbonsai" zijn blad volledig verliest maar hij laat toch wel 50% vallen (zeker als deze bonsai een iep is). Ik zou wel stoppen hem mest te geven, bomen gaan nl. in een winterslaap zoals sommige dieren dwz. dat zij weinig of geen voedingsstoffen nodig hebben. Ivm. met water geven denk ik wel dat het goed zit.
De bladknopjes zullen wel terug komen in de lente.
mvg,
Bram.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4961

  • barbarag
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Berichten: 2
  • Ontvangen bedankjes 0
Dag Bram,
Dank je wel voor het uitvoerige antwoord. Ik wist niet dat een bonsai eigenlijk buiten hoort te staan. Hij is zo klein en ziet er toch wel kwetsbaar uit. Stoer maar ook kwetsbaar.
Ik hou hem deze winter toch maar binnen,maar zal hem in het voorjaar dan zeker in de tuin zetten. Komt mij ook beter uit omdat ik nog wel eens weg ben dit i.v.m. water geven.
Ik heb de bonsai weer van een vriend gekregen en die had hem als speciaal cadeau gekregen, maar had er niets mee. Ik denk dat ie best wel duur geweest is, want de stam is al behoorlijk dik en heeft al een prachtig gestroomlijnde vorm. Een soort dubbele halve bocht. Niemand heeft volgens mij geweten waar de bonsai nu eigenlijk hoort te staan. In de tuin of in de huiskamer??

Vind jij het een goed idee om hem deze winter nog binnen te laten en hem dan in het voorjaar buiten te zetten??
Vriendelijke groeten,
Barbara

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4963

  • pukkkie
  • pukkkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 262
  • Ontvangen bedankjes 0
ulmus kan gemakkelijk buiten tot -3 graden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4977

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Wat er nu gesuggereerd wordt is zeer onverstandig. Als je nu de ulmus buiten zet is de kans op verlies vrij groot. Je hebt hem nu in een warme woonkamer (?) staan. BEter is het om hem alngzaam te laten wennen. Heb je een koele onverwarmde lichte ruimte? Zet hem tot het voorjaar daar neer. Nu buiten zetten en een nachtvorst kan genoeg zijn om serieus schade aan te brengen.

Als je de plant buiten zet om water geven makkelijk te maken, krijg iksnel de gedachte dat je hem uit de pot, in de grond wilt zetten. Ik hoop dat dat niet jouw idee was: De plant zal dan gewoon uitgroeien tot een grote boom (!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4981

  • Bram.d.S.
  • Bram.d.S.'s Profielfoto
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 32
  • Ontvangen bedankjes 0
Aangezien je Ulmus nu binnen staat en hij dit wss altijd heeft gedaan denk ik niet dat het een goed idee is hem deze winter al buiten te plaatsen. Het voorjaar zou wel een goede optie zijn.
Wat Leatherback daar schreef is zeker een goed idee, de boom laten aanpassen aan een wat frissere temperatuur zal hem heus wel goed doen en dit zal het hem makkelijker maken binnekort buiten te overleven.
Mvg,
Bram

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Bram.d.S..

Re: Blad verliezen. 12 jaren 5 maanden geleden #4983

  • Oscar
  • Oscar's Profielfoto
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Berichten: 749
  • Ontvangen bedankjes 377
Klopt helemaal. Bomen moeten de tijd hebben om af te harden. De Ulmus is een buitengewoon sterke boom die vanaf de volgende winter absoluut buiten behoort te staan; bescherm de wortelkluit dan wel goed.

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verliezen. 10 jaren 8 maanden geleden #24633

  • Kaas
  • Kaas's Profielfoto
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 41
  • Ontvangen bedankjes 4
*bump*

Via de zoekfunctie kwam ik uit bij dit, ietwat oude, topic. Maar in principe zit ik met een vergelijkbare vraag.

Ik weet inmiddels wel dat bomen (/planten) natuurlijkerwijs buiten horen te groeien, maar ik heb ook begrepen dat tropische soorten binnenshuis kunnen overleven. Is het niet zo dat de Ulmus Parvifolia een tropische soort is en binnenshuis juist geniet van de 'tropische' warmte, mits er goed rekening gehouden wordt met de luchtvochtigheid (dmv bijv. een schaal water)?

Ik ervaar met mijn Ulmus shohin die nu meer dan een maand hier staat, dat er veel blad uitvalt maar dat er ook veel knoppen ontstaan en sommige takken enorm uitschieten. Aan de andere kant zie ik ook veel nieuw blad groter worden dan het oude blad. Dit is naar mijn weten een teken van te weinig zonlicht, binnenshuis kan ik deze bonsai niet veel meer zonlicht geven, maar kan ik hem natuurlijk niet zomaar naar buiten zetten.

Ik moet er ook bij zeggen dat ik vandaag of morgen mest ga kopen voor de Ulmus, advies hierover is altijd welkom al kan ik ook veel vinden op het internet.

Kort samengevat, mijn vraag: is het onvermijdelijk dat mijn Ulmus naar buiten moet?
Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zo nee, kan ik het bemestingsprogramma dusdanig aanpassen dat hij binnenshuis zal overleven?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Re: Blad verliezen. 10 jaren 8 maanden geleden #24637

  • Auk
  • Auk's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1020
  • Ontvangen bedankjes 247

Bram.d.S. schreef : zijn natuurlijke standplaats (zoals die van de meeste bomen) is buiten.


Ik zou zeggen: van ALLE bomen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Blad verliezen. 10 jaren 8 maanden geleden #24642

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901

Kaas schreef : mijn vraag: is het onvermijdelijk dat mijn Ulmus naar buiten moet?
Zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken? Zo nee, kan ik het bemestingsprogramma dusdanig aanpassen dat hij binnenshuis zal overleven?


-ja.
- geleidelijk doen, dus sochtends, overdag naar buiten. als de zon onder is in een onverwarmde koele kamer.
dat verspreiden over een week of twee. en dan moet ie wel redelijk gewend zijn.
hij kan in het begin wel wat blad verliezen of geel maken, maar er komt echt weer nieuwe groei.

(antwoord was dus ja, maar op je laatste vraag in te gaan:
bemestingschema heeft niets te maken met je standplaats, enkel met het voorzien van voedingsstoffen en mineralen)
De volgende gebruiker (s) zei dank u: Kaas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
Inloggen Registreren