Onderwerp:

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16507

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
vandaag heb ik mijn eerste bosje gemaakt. het weer is er nog niet naar maar de knoppen van deze boompjes beginnen al te zwellen en kleur te krijgen, dus ik kon niet meer wachten om deze te verpotten. :woohoo:

vorig jaar deze boompjes aangekocht (denkende dat het lariks was) en meteen verplant. twee in de volle grond en drie in originele pot. toen waren de blaadjes al ietwat aan het uitkomen en de plantjes hebben er verzwakt uitgezien. ik veronderstel dat het een soort is die ietwat vergeleken kan worden met lariks en dus beter ietwat vroeger verpot wordt.
heb terwijl wortelsnoei toegepast, hopelijk word ik hiervoor niet bestraft.

ik ben niet meteen een sequoia fan en deze zijn geen super boompjes die in een bos passen maar toch ben ik blij met wat ik verwezenlijkt heb. her en der zitten er nog wat fouten in zoals takken die naar binnen groeien en een top die teveel naar achter staat maar na kleine 2u was ik het beu dus laat ik het hierbij. ^^

ook wanneer ik een boompje uit het potje haalde vond ik een kleine made (zie foto) ik heb gezocht naar meerdere en vond geen. :whistle: wat zou dit kunnen geweest zijn en kan dit terugkomen?

grtjs, jeroen

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by jeroen03.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16509

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
die made is waarschijnlijk een meikever of juni kever larve geweest. Maar het kan ook een snuitkever zjin geweest. Ze kunnen terughkmoen als volwassend iren eitjes leggen in je substraat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16518

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
De made die je hebt gevonden is zonder enige twijfel een larve van de taxuskever ook wel lapsnuitkever genoemd.
De kever is op zich niet echt schadelijk, knaagt wat aan bladrandjes, de larven daarentegen zijn veel schadelijker.
De larven die uit de in het najaar gelegde eitjes komen zijn in staat het wortelstelsel van een plant of boompje dusdanig weg te vreten dat deze dood gaat. Daarom tijdens verpotten steeds goed opletten dat je er geen over het hoofd ziet. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16534

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
thx voor de reacties, ondertussen heb ik de post al gelezen van hank over de lapsnuitkever en ik ben blij dat er geen meer in zitten. goed opletten dus wanneer ik m'n bomen verpot want ik wist niet dat die larven zo gevaarlijk kunnen zijn voor je bonsai.

na wat laten bezinken, wat ook nodig is bij bonsai. kom ik tot de conclusie dat dit toch gewoon stokken in de grond zijn. :D
ik ben het beu! volgende week ga ik naar laarne (ginkgo bonsai center) en schaf ik mij wat beter/eerste startersmateriaal aan want die tuincenterbonsai zijn dat toch niet, of je moet het eerst 4jaar laten groeien eer je wat hebt.

i'll keep u posted.
grts

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16536

  • Robin887
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 52
  • Ontvangen bedankjes 2
Ik had ze toch zeker gewoon laten staan en mee verder gewerkt, t is natuurlijk wel een hele uitdaging om van iets simpels alsnog een mooi bosje te maken (buiten hetgeen of je nou wat anders er bij gaat kopen ;) )

Je kunt er altijd nog wat technieken op uit oefenen of ervaring opdoen met deze soort voor jezelf en anderen natuurlijk :)
Dat een soort niet of nauwlijks gebruikt is of word voor bonsai vind ik ook niet aan de orde, behalve als je misschien op hoog niveau bezig bent.

Grt Robin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16540

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

jeroen03 schreef : ik ben het beu! volgende week ga ik naar laarne (ginkgo bonsai center) en schaf ik mij wat beter/eerste startersmateriaal aan want die tuincenterbonsai zijn dat toch niet, of je moet het eerst 4jaar laten groeien eer je wat hebt.


9 maart is geloof ik weer eens opruiming bij Lodder..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

metaseqoia bosje 11 jaren 2 maanden geleden #16548

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
voor die twee in de volle grond was laten staan geen optie want ik verhuis binnen twee maand dus is het wel de bedoeling dat ze meekomen, heb er tenslotte voor betaald he. :D en overplanten naar nieuwe tuin is nog geen optie want er moet nog massas in gewerkt worden. blijkbaar 20 jaar laten verwilderen... je kan het eraan zien, de klimop heeft een stam van bijna 10cm doorsnede. :pinch:

thx voor de tip leatherback alhoewel 2u30 rijden met de auto toch iets te ver is voor eerste uitstap naar kwekerij ^^ zeker tegenover de 45min naar ginkgo welke de dichtste zou moeten zijn voor mij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
Inloggen Registreren
Cron Job Starts