Onderwerp:

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17200

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
hoe was de winter voor jullie?

het is een zeer natte, besneeuwde en vreemde winter geweest, met periodes van 10° en dan een week later weer -10°

mijn bomen stonden redelijk beschut van al dit on-weer en ik had de potten ingepakt met noppenfolie en op het eerste zicht is er maar 1 slachtoffer gevallen, namelijk een granaatappeltje welke ik in een tuincenter had aangeschaft om naar bonsai om te kweken.
inmiddels heb ik wel meer info gevonden en blijkt wel dat ik deze toch beter binnen had laten overwinteren aangezien deze in meerdere boekjes van bv Peter Chan en Werner Busch te boek staan als kamerbonsai.


hoe hebben jullie bomen dit overleefd en hoeveel slachtoffers zijn er gevallen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17201

  • YouriVanPinxteren
  • YouriVanPinxteren's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1076
  • Ontvangen bedankjes 169
bij mij heeft alles het overleefd als ik het nu zo zie, alleen de azalea heeft een kleine terugval gehad, maar dat komt wel weer goed ;)

Het ziet er hier naar uit dat het voorlopig even niet meer gaat vriezen, laten we hopen. Het moet toch een keer voorbij zijn! We houden de weersvoorspellingen in de gaten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by YouriVanPinxteren.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17203

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Als laatste mogelijke vorstdagen worden 13, 14, 15 mei aangehouden. Vriezen is dus nog lang niet voorbij. De meeste bomen verdragen wel wat vorst en onze bomen staan dikwijls nogal beschut. Maar toch voorzichtig blijven met vorstgevoelige en pas verpotte planten!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17209

  • GiovanniKooreman
  • GiovanniKooreman's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1038
  • Ontvangen bedankjes 146
Bij mij heeft alles in de rekken gestaan en daar blijven ze ook nog wel voorlopig. Veders ja ik heb geen idee alles is nog kaal heh. :P Knoppen zijn nog niet dik aan het worden bij sommige wel maar de meeste gebeurt nog helemaal niks. Mijn camellia is waarschijnlijk dood van wegen uitdroging, ik durfde de plant geen water te geven omdat de tempratuur onder het vriespunt lag. Het boompje is 1 grote treur vertoning maarja ik wacht wel af tot het beter weer word en tot die tijd goed water blijven geven. De rest in de volle grond ziet er prima uit gelukkig :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17212

  • RiaBronkhorst
  • RiaBronkhorst's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 850
  • Ontvangen bedankjes 147
Alles heeft bij mij buiten gestaan. In december onder de rekken en toen het ging sneeuwen onder bouwplastic. En vanaf mrt weer gewoon op hun plekje omdat de zon dan best wel warm is. Alleen op een nieuwe vorst periode had ik niet zo gerekend.

Maar ik geloof dat de meeste bomen het hebben overleefd alleen een piepkleine berberis ziet er wel erg dood uit en van de bergerianum ben ik ook niet helemaal zeker.
Maar het is nog vroeg dus er is nog hoop.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17214

  • PatrickVanHoogstraten
  • PatrickVanHoogstraten's Profielfoto
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Berichten: 180
  • Ontvangen bedankjes 18
bij mij staat alles buiten op mijn grote crassula na. na een aantal jaren getest te hebben met het overwinteren buiten en in huis en enkele bonsai's verloren te hebben. staan ze nu buiten met alleen de wortels en schaal onder een laag met bastgruis en stukjes en dit geeft resultaat dat alle bonsai's het overleven en zelfs de kleinste. de bonsai's worden zo weggezet dat er weinig harde wind er tegenaan kan blazen. vriezen is niet erg daar kunnen ze wel tegen alleen de ijzige wind kan dodelijk zijn voor de bonsai's die niet afgeschermd zijn.

ze staan nu al boven de grond en onbeschermd. en gaat uitstekend, ondanks de vorst nog komen bij de appel al de eerste blaadjes aan. bij de prunus zwellen de knoppen al heel snel. en de rest is met zwellen van de knoppen en wakker worden aardig op tijd:)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17243

  • jeroen03
  • jeroen03's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 325
  • Ontvangen bedankjes 35
deze winter heb ik twee ulmus verloren doordat ik opreis geweest ben toen de eerste vorst er was en deze niet genoeg beschermd heb. :( dom maar ik leer uit m'n fouten. voor de rest doen ze het allemaal goed, terwijl al 6 nieuwe in de collectie. :D her en der komen er al knoppen uit en ook al wat verpot (zie acer topic ^^) zelfs m'n juniperus uit struik begint al kleur te krijgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17280

  • Karsten
  • Karsten's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 109
  • Ontvangen bedankjes 9
Mijn planten hebben het prima doorstaan deze winter op het balkon. Enige bescherming was uit de wind en de potten in krantenpapier gewikkeld. Het ziet er dus goed uit :)En er komt nu ook langzamer hand steeds meer activiteit. Heerlijk om dat te zien.
Nu nog wachten tot de binnen boompjes naar buiten mogen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17283

  • Ronnie Peters
  • Ronnie Peters's Profielfoto
  • Offline
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Berichten: 140
  • Ontvangen bedankjes 23
bij mij heeft ook alles het overleeft had alleen mijn acer al verpot voor de vorst van afgelopen week maar ook die groeit rustig verder mijn ulmus heeft de knoppen al open en loopt ook uit heb ze dan ook weer ff binnen staan in een onverwarmde schuur om te voorkomen dat de boel kapot gaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hoe was de winter? 11 jaren 1 maand geleden #17333

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
En de winter is nog niet voorbij, zo lijkt het..


Dit bericht bevat een afbeelding als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Inloggen Registreren