Onderwerp:

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17671

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
yup ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17718

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
mailtje gestuurd naar ginkgo. ga maandag eens kijken. ze hebben al starterboompjes juniperus vanaf 40 euro.
zal er wel een paar uurtjes kunnen rondkijken als ik hun website al zo bekijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17726

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130
Als beginner zou je best een aantal ongevormde boompjes kunnen aanschaffen, mits je een bepaald doel voor ogen hebt v.w.b. het uiteindelijke resultaat.
Maar dat doel kan alleen bereikt worden als men zich ruim van tevoren daarop voldoende heeft voorbereid en zich heeft ingelezen etc.
Zonder de geringste kennis van de materie niet zomaar met een aantal exemplaren beginnen, dat gaat gegarandeerd fout, maar met voldoende basiskennis van bonsai en de bereidheid er flink wat tijd in te steken zou het toch moeten kunnen. ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17729

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
ben het niet 100% eens met Hank..

als beginner wil je alles ineens.. dus je begint te snoeien, vormen, verpotten etc etc.. met bijna altijd catastrofale gevolgen..

als je echter een boompje neemt welke ook niet duur is, maar reeds opgekweekt is om tot bonsai te vormen, dan is er in zekere zin al een deel van dat werk gedaan en kan je zonder overdadig werk al iets van resultaat hebben, zonder de boom te misbruiken.
hierdoor is de kans op overleven van je boom ook groter aangezien je niet te veel ineens wil doen en je ook meer kan toeleggen op het overleven.

veel beginners zeggen namelijk: ach, ik koop een tuincenter plant van 10 - 20 euro, en als het mislukt geeft het niet en koop ik een andere.. meestal beseffen ze dan echter niet goed waar het fout gelopen is en mislukt de volgende opnieuw en stoppen ze gewoon met de hobby..

als je an echter een echte bonsai starter koopt van 50€ (ik zeg maar wat) zal de zorg groter zijn en de boom meer kans tot overleven hebben.

grote fout van veel beginners is: "ik wil alles in 1 keer" terwijl dit onmogelijk is.. een tuincenter plant gaar er de eerste jaren bijna altijd uitzien als een tuincenter plant, tenzij je al redelijk goed weet waar je mee bezig bent..

je ziet die fouten hier dagelijks, met mensen die een plant kopen in een tuincenter en dan zogoed als alles eraf snoeien.. en dan nadien is het te laat..

ik ben met mijn eerste boom destijds ook overhaast begonnen.. en die heeft het niet gehaald.. maar heb enkele goedkopere starters van bij Ginkgo, en aangezien daar al redelijk wat vorming in zit heb ik toch meteen voldoening van de bomen zonder dat ik er de helft van wil afsnoeien en de andere helft vol draad moet spannenn en dan ook nog eens een dikke stam moet kweken...

dit is gewoon mijn persoonlijke ervaring..

je kan altijd van tuincenter planten een mooie bonsai maken, maar dit gaan niet in 1-2-3 zoals sommige beginners denken..
kijk maar op sites zoals bonsai4me, daar staan enkele goede voorbeelden bij de "progression series" (vooral op de tijdsduur letten, staan altijd jaartallen bij tussen ingrepen en veel zie je dat er een paar jaar helemaal niets gedaan wordt)
die website zou trouwens in je favorieten moeten staan, want er staat enorm veel nuttige info op..

veel succes er nog mee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17731

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
bekijk anders even deze.. en lees heel goed wat er allemaal geschreven staat.. is zeer interessant..
www.bonsai4me.com/AdvTech/ATJuniperShohinProgressionSeries.htm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17747

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ja zoals alex aangeeft te veel ineens is ook niet goed.
ga als het weer beetje normaal word de boompjes die ik gevormd heb en twee nieuwe (uit tuincenter) in de volle grond stoppen en ga ik ze enkele jaren hun ding laten doen. kan in de loop der jaren als ik meer inzicht krijg op alles nog wat bomen bijzetten om zelf te vormen tot bonsai.
ga morgen naar bauwens en waarschijnlijk een starter juniperus aanschaffen en dan maandag bij ginkgo kijken voor een starter juniperus (deels gevormd of ongevormd). dan heb ik twee boompjes waar ik me nu wat mee kan bezig houden en op leren zonder al te veel drastische snoeibeurten te doen.

@ alex. die shohin juniperus (artikel) is mss wel een idee voor de tweede juniperus waar ik te veel aan weg gesnoeid heb. als je ziet hoe dat boompje op vier jaar verandert is. prachtig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17753

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
daarom dat ik die link ook gedeeld had.. dan kon je misschien nog wat recupereren van dat boompje :)

davy, ik weet dat ze bij Ginkgo Ecocheques aanvaarden, maar ben niet zeker van Bauwens.. kan jij dat eventueel eens navragen voor mij als je daar bent?
dank je

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17755

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Uit de diverse reacties zie ik twijfel of je uit tuincentrum spul iets kan maken. De indruk wordt gewekt alsof pre-bonsai materiaal uit zichzelf een beter resultaat garandeert. Daar ben ik het niet mee eens. Het enige voordeel wat ik kan zien is dat het loof van groenblijvers wellicht wat dichter op de stam zit, en dan misschien (!) de wortels beter onderhouden zijn. Om te laten zien wat je kan doen met tuincentrum materiaal, hierbij een stuk pootgoed (Je weet wel, met een kluit in zo'n net), welke ik afgelopen zomer onder handen heb genomen. Aankoop lag rond de 8, 9 euro (3 planten voor 20, waarvan dit de grootste was). Het is uiteraard een plant in begin stadia van bonsai, dit is progressie over circa 8 maanden:

Chameacyparis pootgoed bij aankoop juni 2012. In een bak met water gezet om de kluit goed te verzadigen. Na een uurtje er uit gehaald, een uurtje laten staan om uit te laten druipen en daarna voorzichtig de kluit uit elkaar gehaald voor het oppotten.


Na het uitdunnen de plant in een wijde schaal gezet, met een goed vocht vasthoudend substraat (50% organisch, 50% poreuze keramische korrels type 'Foetsie-bah'). De hoofdtakken geselecteerd welke stammen moeten worden, en bedraad. De kroon grof uitgedunt, er op gelet dat max 50% van het loof gesnoeid werd. Verder uitdunnen pas als de plant geworteld is:

Chameacyparis boompje na oppotten, uitdunnen, augustus 2012


Chameacyparis pre-bonsai Jan 2013, klaar gemaakt voor eerste groeiseizoen, om het loof te laten uitvullen. Hierbij aan het einde van de zomer de loofpartijen ver uitgedunt. Inmiddels heb ik 2 weken geleden de boom ontdraad, en alle groeipunten uitgedunt zodat er vooral in de kroon actieve groei is, tot de tak-uiteinden weer nieuwe groeipunten hebben.

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17763

  • davy
  • Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Berichten: 46
  • Ontvangen bedankjes 2
ga met die tweede juniperus blue alps een shohin maken zoals op die link van alex. als je ziet hoe hij op vier jaar verandert is, doet het wel kriebelen om ook zoiets te bereiken.

vandaag bij bauwens geweest achter een starter juniperus. 50 euro en denk wel dat ik een boompje heb waar potentiëel inzit. kan er verschillende richtingen mee uit denk ik.
foto's zeggen meer. dus hier enkele foto's.

Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



Deze afbeelding is verborgen voor gasten.
Login of registreer om deze te zien.



@ alex had je bericht nog niet gezien volgende keer als ik bij bauwens kom zal ik het eens vragen van die eco cheques.

@ leatherback ja ik weet wel dat er van tuinplanten bonsais te vormen zijn maar moet nog veel leren over vormingen en hoe ik het kan bereiken dus ga daar eventjes mee wachten. wel plant ik alvast enkele van die goedkopere juniperussen in volle grond om in de verre toekomst wat mee te gaan doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17770

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539

davy schreef : @ leatherback ja ik weet wel dat er van tuinplanten bonsais te vormen zijn maar moet nog veel leren over vormingen en hoe ik het kan bereiken dus ga daar eventjes mee wachten. wel plant ik alvast enkele van die goedkopere juniperussen in volle grond om in de verre toekomst wat mee te gaan doen.


Tsja.. Zonde om dat dan te gaan oefenen op bomen van 50E waar je dan over 5 jaar van zegt: Dat had ik noooit zo moeten doen (een veel gehoorde reactie op sommige fora), maar ook hier laatst nog ...

Als je de verkeerde takken wegsnoeit, heb je opeens een boompje waar je niet zoveel meer mee kan / waar je niet meer de potentie uit kan halen.

Maar goed. Mijn mening is bekend denk ik. Ik hoop dat je met deze mooie struik rustiger te werk gaat als bij je eerdere boompje, en bv even overlegt met iemanmd die dit al langer doet voor je de schaar er in zet.

- Overleg
- Maak een plan
- Begin rustig
- Geef de boom tijd om aan wijzgingen te wennen

Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren