Onderwerp:

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17794

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
Jelle,

ik denk dat mensen die het iets serieuzer nemen, zoals Davy blijkbaar toch van plan is, er meer te leren is uit de juniperus van bij Bauwens die hij net gekocht heeft.

ik weet ook wel dat er van tuincenter planten mooie dingen te maken zijn, maar om vanaf een boom die bedoeld is om in de tuin te planten (dus geen goeie wortelvoet voor bonsai, recht oplopende takken, een kaarsrechte stam..) heb je al iets meer kennis nodig..

als je een beginnende bonsai'ist laat nadoen wat jij, met al je kennis en ervaring, met die schijncypress gedaan hebt, loop dit steeds uit om een fiasco..

dus naar mijn mening: als de ervaring en de kennis reeds aanwezig is, dan kan je er inderdaad mooie dingen mee.. maar als je maar pas leert stappen, dan lijkt zo'n tuincenterplant succesvol omtoveren een hele marathon..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17928

  • Hank
  • Hank's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 929
  • Ontvangen bedankjes 130

AlexW schreef : ben het niet 100% eens met Hank..

als beginner wil je alles ineens.. dus je begint te snoeien, vormen, verpotten etc etc.. met bijna altijd catastrofale gevolgen


Er eventjes tussenuit geweest vandaar wat late reactie.

Alex,
Je zult het vast wel met me eens zijn als ik je zeg dat niet alle beginners gelijk zijn!
Er is idd de "ik wil alles tegelijk" beginner, maar er is ook de beginner die zich eerst heel goed orienteert en zich de (theoretische) beginselen van bonsai enigszins eigen maakt alvorens tot aankoop van een eerste boompje over te gaan.
Je hoeft dan echt niet te raden welke beginner er na korte tijd reeds de brui aan heeft gegeven!
In al de jaren dat ik van dit (en het eerdere) forum van Bonsaiempire lid ben heb ik ze allemaal voorbij zien komen.
De "ik wil alles tegelijk" beginners waren vaak net zo snel weer vertrokken als ze waren gekomen maar de toch meer serieuze "ik doe het rustig aan" beginners zijn gebleven.
Al zal ook die laatste categorie best wel hobbels op de bonsaiweg zijn tegengekomen.
Echter die hobbels konden worden overwonnen door een intussen opgedane mate van kundigheid in bonsai.
En dat maakt nou net dat verschil tussen de beide soorten beginners! ;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17956

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Persoonlijk kan ik ook alleen maar aanraden het stap voor stap aan te pakken en de basistechnieken te leren op goedkoop materiaal. Zo heb ik het toch gedaan en beklaag me deze aanpak nog steeds niet. Ik heb dan ook geen bonsai staan waar je mond zal van openvallen, maar alles op zen tijd... Ik heb er enkele jaren geleden voor gekozen om rustig te starten (op goedkoop tuincentrummateriaal) en me eerst de basis eigen te maken. Nu ik beter kan inschatten welk grondmengsel bij mij en het klimaat hier past, heb geleerd vooruit te denken, meer ken van voeding, snoei en morfologie van de bomen, enz... koop ik startersbomen bij men bonsai verkoper.

Daarbij: ik vind de weg naar een mooie boom zeker zo plezant als een mooie boom 'onderhouden'.

In bijlage enkele voorbeelden van startersbomen die ik vandaag nog heb gekocht :cheer:

Dit bericht bevat afbeeldingen als bijlage.
Log in of registreer om die te bekijken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by Jman.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17971

  • dea
  • dea's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 3608
  • Ontvangen bedankjes 901
mss handig om bij bomen die je toont, ook de benaming erbij te zetten.
velen kunnen de bomen wel herkennen, maar niet iedereen is nog helemaal thuis in alle benamingen.

goede potentie, die jeneverbes !!! goede prijs ook !

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17974

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Dea,

Goed punt. Bij men originele post had ik deze er inderdaad bijgezet, maar aan het sukkelen geweest met de foto's ;)

0342: Azalea
0337: Juniper (jeneverbes)
0338: Malus (appel)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 1 maand geleden #17976

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
idd dea. de jenverbes is een toppertje.

jman, ik zou hem goed bekijken en mss raad gaan vragen bij iemand, want het zou zonde zijn moest er niets van komen. kan echt een mooi boompje worden

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 4 weken geleden #18000

  • Jman
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Berichten: 29
  • Ontvangen bedankjes 2
Hehe tnx,

Laat hem sowieso een jaar ongemoeid, is net van Spanje overgekomen en geef hem rustig de tijd om te wennen aan dit ***klimaat. Desondanks al aan het schetsen geslagen, zal binnenkort wel eentje inscannen en posten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 4 weken geleden #18013

  • dsdevries
  • dsdevries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 309
  • Ontvangen bedankjes 102

knoep schreef : idd dea. de jenverbes is een toppertje.

Ik vind vooral de malus echt geweldig. Die heeft alles in zich om een top boom te worden! Extreem goede nebari, Mooi stamverloop en goede takaanzet. Een kleine verdikking ter hoogte van de ichi-eda, maar dat is denk ik nog makkelijk te verhelpen of te verbergen.

Zo zie je maar weer, goed uitgangsmateriaal is overal te verkrijgen. Zolang je maar goed kijkt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 3 weken geleden #18214

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
vandaag met het goede weer mijn rozelaars uitgestoken.. en in de plaats gezet:

een Chamaecyparis obtusa jaarling
een kleine Juniperus Media "old gold"
een Picea Glauca jaarling
een Cryptomeria Japonica jaarling
en dan nog een kleine andere soort waarvan ik niet weet wat het exact is.. ik twijfel tussen een schijncypres en een juniperus soort.. zal ik later wel eens foto's van nemen..

die boompjes mogen nu allemaal een jaar of 5 - 10 ongestoord groeien in de tuin en dan nadien vervang ik ze wil.. misschien dat ik zo af en toe al eens wat gericht ga snoeien of een draadje steken om al wat vorming te krijgen..

mmm de zon doet goed :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

ongevormde bomen kopen? 11 jaren 3 weken geleden #18224

  • Ivan
  • Ivan's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1163
  • Ontvangen bedankjes 415
Niet gedacht aan een roos-bonsai?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren