Onderwerp:

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #17702

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
dan ga ik effe zoeken waar ik die grond kan vinden,dank!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #17703

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
bij elke bonsai verkoper.

het zal niet steken op een paar dagen om hem te verpotten,maar ik zou er half april niet meer aan beginnen.

is een beetje laat op het jaar.

zo een zak kanuma kost rond de 14 a 15€ voor een zak van 16l

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by knoep.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #17704

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
eu,maart is al bijna gedaan,bedoel je half april?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #17705

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
ja was het al aant aanpassen
;)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #17706

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
:lol: :lol:
kheb dus nog wel een paar daagjes tijd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #18450

  • cetinel
  • cetinel's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1600
  • Ontvangen bedankjes 118
dat verpotten zal voor later moeten zijn,door gezondheidsproblemen even niet mobiel genoeg geweest :S
ze staan dus nog steeds in hun eigen potteke en grond zoals ik ze gekocht heb.
ze zijn wel al mooi aan het uitlopen,dus voorlopig gaat het goed.
wat ik me afvraag:ik merk dat de stengelkes van zo een kleine azalea al flink bros en breekbaar zijn
dus heel veel valt daar al nie aan te rommelen...
ik zie hier heel wat mooie rhodo/ azalea bonsais verschijnen..
en ik wil dus weten: hoe begin je daaraan als je start met echt een heel klein plantje??
als je die eerst flink laat groeien,kun je amper wat met de takken(buigen of vormen)of moeten die gewoon heel vaak bedraad en heel voorzichtig gevormd??
dus eigenlijk wil ik graag tips hoe je het beste kunt beginnen??
voor allen die mij van goede ideeen en tips kunnen en willen voorzien:
mijn dank zal groot zijn!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #18455

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by cetinel.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #18459

  • leatherback
  • leatherback's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 8562
  • Ontvangen bedankjes 2539
Hoi,

Die lijken goed te groeien! Hou je er rekening mee dat Azalea 'bodem-dominant' is? Oftewel: Azalea zal sneller takken onderaan de stam maken, dan de hoogte in te gaan. Bij Azalea haal je dus -in tegenstelling tot veel andere soorten- de zijtakken de eerste jaren van ontwikkeling zo veel mogelijk weg. Zo zorg je voor groei in de hoogte. Dikte groei, daar begin je eigenlijk pas mee als de je gewenste hoogte bereikt hebt.

Het buigen kan inderdaad gebeuren als de takken nog jong zijn. Als de jonge takken eenmaal beginnen te verhouten kunnen ze makkelijk breken. Ik zou zelf werken met een techniek die als "baby-buigen (Baby bending)" bekend staat: www.growingbonsai.net/baby-bending/ .

Maar als ik kijk naar oudere Azalea's (En Knoep gaat hier zeker meer info kunnen geven) moet je de takken die wat ouder zijn (Dus niet net verhard, maar echt een jaar of twee) ook weer buigen zonder dat ze meteen breken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #18461

  • AlexW
  • AlexW's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1624
  • Ontvangen bedankjes 188
heel voorzichtig te werk gaan met dunne draad, en dan is dit wel te doen.. ik had de mijne vorig jaar ook helemaal bedraad..

beste is te bedraden wanneer ze nog jong zijn, maar het draad niet te hard laten spannen (natuurlijk ook niet te los). dan kan je het draad gerust bijna een jaar laten zitten. wanneer het hout dan verhard op deze jonge scheuten laat je het dus een paar jaar onbedraad, en indien nodig kan je later de dikkere tak nog eens proberen bedraden.

zoals LB reeds zei: azalea is een bodem dominante boom, dus best eerst de kruin vormen en de rest genoeg terugsnoeien.. over de jaren zal je wel zien dat azalea genoeg takken maakt onderaan, zelfs op oud hout..

zelf had ik ergens enkele azalea's gezien met dikke stam en groei vanboven, maar bijna nog geen zijtakken.. stam van zo'n 8cm onderaan.. en waren niet te duur.. denk dat ik mij er binnen een paar maand zo een ga aanschaffen, aangezien het bijna 100% zeker is dat hij onderaan toch genoeg loof zal aanmaken om dan de zijtakken en plateaus van op te bouwen..

welke vorm heb je eigenlijk in gedachten door al je takken zo laag rondom te plooien in die 2de foto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Laast bewerkt: Post by AlexW.

hulp nodig bij identificatie 11 jaren 1 maand geleden #18462

  • knoep
  • Offline
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Berichten: 1136
  • Ontvangen bedankjes 348
buigen kan altijd hoor, maar bij oudere takken beetje bij beetje.

na elke buigsessie een half uurtje wachten, buigen zoals voorgeschreven staat in de boeken(dus met vingers buigen en met de duimen de tak ondersteunen) dan voel je wanneer het breekpunt naaderd.

moest je toch een krak horen dan plooi je de tak gewoon een beetje terug en na een groeiseizoen hangt die terug vast(mist niet te fel gekraakt hé).

hele dikke takken die moeten gebogen worden kun je dan beter inzagen, geen taartstukken uitzagen zoals overal wordt gezegt, maar gewoon langs elkaar sleufjes zagen op 2mm van elkaar af.

als een tak niet op de juiste plaats staan of te hoog, te laag bij een ander, kan je ze ook weg doen. en satsuki schiet toch heel goed uit op oud hout. dan is je boom mss ff kaal maar 2 jaar later heb je zeker een scheut gekregen die je kan gebruiken.

als je me zo grote vormingen bezig bent, kan je beter ook alle bloemknoppen als ze kleur beginnen te krijgen verwijderen.
dit levert de boom extra energie voor nieuwe scheuten ipv de energie in de bloemen te steken die in deze fase onbelangrijk zijn.

beter een lelijke satsuki in opbouw, die na 5jaar een mooie satsuki is na de bloei, dan een mooie bloeiende satsuki in opbouw, die na de bloei nog altijd lelijk is en pas over 10jaar mooi kan zijn.

soms moet je grote opofferingen maken om een mooier resultaat te halen.

ga je hem in de volle grond zetten, moet je ongeveer 2 jaar alleen de top laten staan, alle zijtakken weg. veel beweging in de stam brengen want dat vervaagd door het dikken. na die 2 jaar begin je onderaan met takken en deze zorgen voor het dikken van de stam. zo bouw je op naar boven.

op wat alex zegt van draad niet te strak klopt, mag je eigenlijk bij geen enkele boom doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Inloggen Registreren